Tanulságos és szórakoztató interjút közölt a Billboard a Paul Stanley-vel, a Kiss énekes-gitáros-dalszerzőjével a merch világról. A zenekar közismerten mindenképpen az egyik, de talán a legnagyobb választékát kínálja a legkülönfélébb cuccoknak, a Kiss-óvszertől a koporsóig. A Billboard becslése szerint a zenekar fennállása alatt együttvéve nagyjából félmilliárd dollár értékben adtak el ezekből.
A cikkünk címébe kiemelt idézet Stanley-től származik; mint mondja, amikor 1973-ban megalakult a Kiss, a rajongói klubokat lenézték, ostoba marketingeszközöknek tartották. „De a rajongók szerettek volna mellénk állni. Ők mondták, hogy ‘szeretnénk pólót, övcsatot’. Könnyű marketingzseninek tartani minket, de én inkább azt mondanám, hogy nagyon jól meghallottuk ezeket a hangokat.” Eleinte kritizálták, sőt, kinevették őket más zenekarok, „de amikor látták, hogy micsoda pénzeket keresünk ezen, akkor ők is beálltak a sorba”. (Továbbá szerinte ők találták ki a VIP csomagokat is, ahol a jó ülőhely mellé meet-and-greet, fotózás stb. is jár.)
A Kiss eredeti menedzsere (és „ötödik tagja”), Bill Aucoin indította el a merch gyártást, aminek csak egy kis része hagyományos, mint pl. a pólók – amikből az elmúlt több mint négy évtizedben kb. ezer (!) különböző dizájn készült. Az említett óvszer és koporsó is szóba kerül, továbbá a Kiss-flipper, -bankkártya, -plüssállatok és a Kiss Monopoly.
A képen a flipper limitált változata, ára: 11,955 dollár (3,5 millió forint). Vannak ennél olcsóbbak is, bár jelenleg az online boltban nem kaphatók.
Paul Stanely szerint a jó merch titka „az emberek hasonlóságának törvénye, vagyis hogy senki nem különbözik a többiektől. Tehát ha kitalálok valami olyasmit, amit én magam szeretnék, ami kielégíti az igényeimet, akkor az más igényeit is ki fogja elégíteni.” Ugyanakkor „nincs az a pénz, amiért megérné etikátlan dologhoz adni a nevedet. Volt, hogy jelentős összeget ajánlottak azért, hogy olyan helyeken játsszunk, amelyeknek a társadalmi, politikai, emberbaráti teljesítményével nem voltunk elégedettek. Mindig nemet mondtunk, csakúgy, mint a dohánygyárak ajánlataira.”
Bár általában a hetvenes évek közepét tartják a Kiss aranykorának, Paul Stanley elárulja, hogy anyagi szempontból most vannak a csúcson, mint a zenekar hatását, mind bevételeit tekintve. Többek között azért, mert idővel a zeneipar minden egyes része átállt az üzleti gondolkodásra, a bevételek maximalizálására – Stanley felidézi, hogy gyerekkorában 3 dollárért tudta megnézni Jimi Hendrixet és a Led Zeppelint.
A Kiss aktuális turnéja egyébként május 21-én érkezik Bécsbe; Budapesten nem lépnek fel.
Categories: Hírek
Leave a Reply