A legsikeresebb slágerszerző elárulta néhány titkát

Max Martin, a világ jelenleg legsikeresebb dalszerzője-producere nem szokott interjút adni. Ezért különleges, hogy nemrég a svéd Di Weekend igazi nagy mélyinterjút közölt vele.

A most 45 éves Martin Sandberg 58 szerzeménye jutott a Billboard top 10-be, ebből 21 az első helyre; producerként 19 number 1 slágert jegyzett. Az első területen csak a Lennon-McCartney páros, a másodikon csak George Martin áll jobban. De Max Martin azok közé tartozik, akik mindig meg tudnak újulni, ezért nem érvényes rá az általános szabály, hogy egy dalszerző vagy producer legfeljebb 7-8 évig tud a csúcson maradni – ő már 20 éve ott van, úgyhogy akár még a Beatles rekordjait is megdöntheti.

Ez volt Max Martin első igazán nagy slágere

Az interjú a mi szempontunkból legérdekesebb része az, ahol Max Martin a slágerszerzés titkairól beszél. Nem, nem árulja el A Titkos Receptet, hiszen olyan nincs – viszont vannak eszközök, amelyeket lehet használni. A cél az, hogy a dal ne csak technikailag legyen tökéletes, hanem a hallgató átérezze, és amikor vége van, akkor újra akarja hallani. Nem árt, ha több kedvenc része is van benne, már csak azért is, hogy ne unja meg hamar. (“Először a refrén fog meg, aztán amikor arra kicsit ráuntál, akkor rácsodálkozol a bridge-re stb.”) Max Martin mentora, a svéd Cheiron stúdió alapítója, Denniz Pop egyenesen azt mondta, hogy egyetlen másodpercnek elégnek kell lennie, hogy felismerjék az emberek a dalt.

A konkrét “eszközök” (Max Martin még a “szerszámosláda” szót is használja) közül az egyik legfontosabb, hogy “ne legyen túl sok információ, minden legyen elkülöndíthető, a lehető legtisztább legyen a hangzás. Nem szabad egyszerre túl sok új elemet bevezetni, egyenként kell bemutatni őket. Mint egy filmben: ott sem jelenik meg a tíz legfontosabb szereplő az első jelenetben, hanem ha már egyet megismertél, akkor állsz készen arra, hogy a következőt bevezessék.” Másfelől Max Martin számára fontos, hogy újabb és újabb elemek jelenjenek meg, hogy egy dal “olyan legyen, mint egy utazás. Kicsiben induljon, a végén pedig az eufória várjon.” Ezért van, hogy a refréneknek nem pont ugyanúgy kell ismétlődniük: “a dallam ugyanaz, de az energia megváltozik: így lehet megtartani a hallgató figyelmét”.

Max Martin példája a slágerre, ahol egy “sűrű” részt elnyújtott hangok követnek, hogy “fel tudjuk dolgozni, és ne legyen túl sok az információ”

A másik nagyon fontos az ellentétes hatások (“az édes és a sós”) egyensúlya. Ennek több formáját is említi Max Martin: például ha a verze ritmusa sűrű, bonyolult, akkor a refrénben hosszabb hangok domináljanak; ha sok az akkordváltás, akkor a dallamstruktúrát érdemes változatlanul hagyni. Mi több, akár azt is lehet csinálni, hogy a verzének és a dallamnak ugyanaz a dallama: ha egészen más az éneklési mód, az energia, akkor ezt a hallgató nem fogja észrevenni, viszont a refrénnél az lesz az érzése, hogy “ezt már hallottam korábban” – és persze hogy hallotta: a verzében. Így automatikusan megteremtődik az ismerősség érzése. Ezt a trükköt Max Martin Prince-t hallgatva tanulta; mindenképpen érdemes a nagyokat tanulmányozni, “megérteni és tanulni, összeállítani egy szerszámosládát”.

Egy Max Martin-szerzemény, amiben ugyanazt a dallamot használja a refrénben, mint a verzében

Ezek az eszközök nem magának a dallamnak a kitalálására vonatkoznak, azok “bárhol jöhetnek, nem úgy van, hogy na leülök, írok egy ilyen-olyan dalt, hanem akár az autóban vagy a zuhany alatt egyszer csak megjelennek”. Viszont ezekkel az eszközökkel lehet “menedzselni” a dallamokat, vagyis elérni, hogy a hallgató megjegyezze őket, vissza akarjon térni hozzájuk. Akkor is nagyon hasznos, ha az embernek ilyen eszközök vannak a kezében, ha megakad: ilyenkor elővehet néhányat, próbálgathatja, hogy mit lehet kezdeni a dalkezdeménnyel.

Max Martin szerint amúgy a legfontosabb egy dalban az, hogy hogyan éneklik el. Ezért is szeret mindig ott lenni az énekfelvételeknél, és egyfajta pszichológusként avagy edzőként azon dolgozni, hogy az énekesek kihozzák magukból a legjobbat. Segít ebben, hogy ő maga is énekesként kezdte (az It’s Alive rockzenekarban, amely Denniz Pop Cheiron Recordsánál hozott ki egy, nem túl sikeres lemezt, de a svéd iskola – 35 évesen, rákban elhunyt – alapítója meglátta a tehetséget Martin Sandbergben). Ezért meg tudja mutatni, hogyan gondolja a vokált – “csak az a rossz, ha jobban énekelem náluk, de ez szerencsére nagyon ritkán szokott előfordulni.” Fontos produceri avagy “edzői” módszer, hogy úgy lehet elérni, hogy egy énekes a legjobb formáját hozza a stúdióban, ha kimozdítja a komfortzónájából, új dolgokat próbáltat ki vele.

Meglehetősen ismert, hogy a svéd modell elterjedésével lett általános a popiparban a rengeteg együttműködés. Max Martin ennek tulajdonítja, hogy mindig meg tudott újulni, és a csúcson maradni. Továbbá az egója féken tartásának. Ennek egyik kulcsa szintén az együttműködésekben rejlik, másik pedig Martin családjában. Mi több, azt mondja, hogy néha ilyesmiket gondol: “mi a fenét csinálok itt egész nap, amikor mások meg fontos célokért harcolnak, az egyenlőségért vagy a szíriai menekültekért dolgoznak, vagy a rák ellen küzdenek.” Ezért nagyon fontosak az olyan pillanatok, mint amikor Katy Perry: Roar című dala a rákos gyerekek “himnusza” lett.

Szintén az ego kordában tartásának eszköze, hogy Max Martin 2001 óta nem adott rendes interjút. Még John Seabrook: The Song Machine című, a mai popipart bemutató, hamar alapművé vált könyvéhez sem adott nyilatkozatot. (A könyv magyar nyelvű összefoglalója itt olvasható.) Az ok, amiért most kivételt tett, az, hogy megkapta a Polar Music Prize-t, és erre igazán büszke. És mivel azt mondja, hogy “ha már egyszer csináljuk, akkor csináljuk rendesen”, az interjú igazán alapos lett, ajánlott az egészet elolvasni.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading