A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.
Az eheti playlistek:
A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.
Mint korábban is, ismét összeállítottunk egy Playlistet a Dal+Szerző magazin friss számában bemutatott művészek számaiból. Playlist rovatunkban korábban részletesen ismertettük már a következő, a lapban szereplő előadókat: Bohemian Betyars, DJ Bootsie, a lemezkritikák közül a Mary Popkids, az Ørdøg és Belau.
Takács Zoltán Jappán
A magazin egyik nagyinterjújában Takács Zoltán, közismert nevén Jappán beszél zenészi és produceri munkásságáról. „A producerség a szakmám, a Soerii & Poolek meg egy piszkosul drága hobbi˝ – mondja. 17 évesen a Heaven Street Seven billentyűseként vált ismertté, jelenleg a Soerii & Poolekben borzolja a kedélyeket, producerként pedig több mint 50 nagylemez fűződik a nevéhez.
Takács Zoltán 1998-ben került billentyűsként a Heaven Street Sevenbe (a „burleszkbe illő történet” olvasható az interjúban), és a 2015-ös feloszlásig tag maradt. Azért ezt a dalt választottuk tőlük, mert a klipjében Takács Zoltán alakítja a Sátánt.
Zene: Ábrahám Zsolt, Németh Róbert, Orbán Gyula, Szűcs B. Krisztián, Takács Zoltán. Szöveg: Szűcs B. Krisztián. ISWC kód: T-007.188.998-9
Egészen más világot képvisel a HS7-ben meg nem valósítható ötletek kiélésére, Kovács Gergellyel létrehozott Soerii & Poolek. Mint az interjúban olvasható: „A Heaven Street Seven egy klasszikus értelemben vett alternatív rockzenekar, a Soerii & Poolek pedig egy alternatív elektropop zenekar. A Heavennek volt üzenete, a Soerii & Pooleknek pedig mindig is az volt a mondanivalója, hogy nincs mondanivalója.” A zenekar legnépszerűbb videója a YouTube-on az egyik első klipjük, a 2010-es vicces novelty-sláger Tanga.
Zene: Kovács Gergely, Takács Zoltán. Szöveg: Kápolnai Zita. ISWC kód: T-007.058.184-8
Neoton Familia feat. Jappan & Barnsz: Holnap Hajnalig /Kút Remix/
Jappán és Horváth Barnabás dobos-multiinstrumentalista (aki a Hated Tomorrowban kezdett zenélni) nem csak a Soerii & Poolekben játszik együtt, hanem producerpárost is alkotnak, ami a kezdeti mester-tanítvány viszonyból alakult ki. Legutóbb együtt készítették a Redbull Pilvaker legújabb intróját a Vodafone You workshopján, legismertebb munkájuk pedig a Neoton Família 1983-as slágerének remixe, amit Gigor Attila: Kút című filmjéhez csináltak. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
A magazinnak Takács Zoltán írt egy listát öt kedvenc produceri munkájáról, ez is közöttük szerepelt. Korábban ezt mondta erről egy interjúban: „Ez körülbelül úgy nézett ki, hogy a 30Y zenekarnak volt a Semmi szédítő magasság című lemeze 2007-ben. Elkezdtem velük dolgozni, jöttek felvenni, és én azt vettem észre, hogy folyamatosan beleugatok a dolgokba. Nagy egymásra találás volt, és nem voltam az album producere, de a billentyűk miatt megkértek, hogy segítsek. Két évvel később aztán a Városember albumnál már úgy hívtak fel a srácok, hogy „te vagy a góré, és veled visszük végig az egészet”. Az volt az első produceri lemezem.”
Zene: Beck László, Beck Zoltán, Gradvolt Endre, Sárközy Zoltán, Varga Ádám. Szöveg: Beck Zoltán. ISWC kód: T-007.028.588-9
Junkie Jack Flash vs. Jappan & Barnsz: Bomba
Ebben a számban több mint producer a Jappan & Barnsz páros. Mint a magazinban olvasható: „Csomó olyan dal van, amikben nem is játszik a zenekar, mert Barna elég jól dobol, én felbillentyűzöm, felgitározzuk, felbasszusozzuk, felvokálozom és kész. Ez nem szükségszerű, de például a Junkie Jack Flash zenekar esetében a Bomba című szám kizárólag azért készült, mert a rádiók és a kiadó azt mondta a dalukra, hogy nincs kész. Írtunk hát egy refrént, felgitároztuk, tettünk hozzá dobot és egy korrekt popdal lett. Ők például nagyon örültek. Abszolút megértették, hogy miről van szó, már azzal a kéréssel kerestek meg, hogy tegyük jobbá azt, ami nekik van.”
A dal regisztrációja folyamatban.
Óriás / Egyedi Péter
A magazin másik nagyinterjújában Egyedi Péter beszél elsősorban az Óriás történetéről és új, a kritikusok által máris az év legjobbjai közé sorolt lemezéről. „Nagyon simogattak azok a vélemények, hogy az Óriás egy űrt tölt be, hogy végre egy rockzenekar, ami se nem Tankcsapda, se nem Hooligans. Olyan rockzene, aminek van szíve, töke és mondanivalója. Ez mégsem jelentkezett abban, hogy átlépjük a párszáz fős nézőszámot. És erről egy idő után le kellett mondani” – mondja Egyedi. A gyakran „érzelmes, de férfias” jelzővel (vagy ennek valamilyen variációjával) leírt zenekart kezdetben gyakran hasonlítgatták a Foo Fightershez, immár több mint egy évtizedes történetük során azonban már egyértelművé vált, hogy az Óriás saját hangot alakított ki.
A magyar underground rockban Egyedi Péter és Örményi Ákos basszusgitáros az Annabarbival vált ha talán nem is híressé, de kultikussá: az érzelmes punk-rock, vagyis az emo meghonosítói voltak. (Ez még az előtt történt, hogy az emo az előző évtized talán legnagyobb vitákat kiváltó divatirányzata lett volna; ezért szokás „igazi emo”-ként is hivatkozni rá.) (A stream szolgáltatóknál egyetlen számuk található meg, azt szerepeltetjük.)
Zene: Örményi Ákos, Bátor Bence, Bátor Gergely, Egyedi Péter. Szöveg: Egyedi Péter. ISWC kód: T-007.222.174-9
A debütáló Óriás-lemez slágere. A Jön című album rögtön a kritikusok által leginkább kedvelt rockzenekarok közé emelte az együttest, és azóta is kitüntetett figyelemmel követik az Óriást.
Zene: Egyedi Péter, Nagy Dávid, Örményi Ákos. Szöveg: Egyedi Péter. ISWC kód: T-007.057.624-7
A harmadik album (Tűz, víz, repülő, 2013) lendületes slágere, amit a megállások nem megakasztanak, inkább csak fokozzák a hatását. (A klipben ezekhez lihegés is társul, de ez az albumverzióban nincs benne.)
Zene: Egyedi Péter, Nagy Dávid, Örményi Ákos. Szöveg: Egyedi Péter. ISWC kód: T-007.235.130-4
Az új, Minden villany ég című lemezt felvezető Senki se fél még erősebben kötődött a korábban megismert Óriáshoz. Az albumon ez után következő, második dal azonban már kifejezetten meglepő, még ha „rendesebb” rockszámnak is indult, azonban jelentősen átalakult. „Ahogy Ákos mondta, itt gurult el a gyógyszer” – mondta róla Egyedi Péter a magazinnak; a Recordernek pedig ezt nyilatkozta: „A feszülő zenekar lecserélődött egy rhodesra és egy énekre, a refrént ellepte egy sistergő szintetizátor, és egyből megszületett a szöveg is, ami talán a legfontosabb sort tartalmazza a Minden villany égen: ‘lemaradtál de innen szép nyerni, már ha nyerni kell’. Ez akkor még le sem esett, most utólag már giccsesen igaz ars poetica.” És a fúvósokat még nem is említette.
Zene: Nagy Dávid, Egyedi Péter, Örmény Ákos. Szöveg: Egyedi Péter. ISWC kód: T-007.276.018-9
Rájátszás: Grecsó Krisztián – Egyedi Péter: Eső
Egyedi Péter tagja volt az Isten Háta Mögött kultikus zenekarnak is, és a Rájátszás irodalmi-zenei sorozatban is szerepelni szokott. Ez a dal (az Óriás Helyet tudni című száma alapján) Grecsó Krisztián szövegére készült. „Néha nagyon jó más szerzeményeit is énekelni, vagy csak megtalálni azt a kis pluszt, amit te hozzá tudsz tenni egy adott dalhoz. Mindig is csapatjátékos voltam az életben, de a zenében, a saját zenekaromban domináns vagyok. Itt pedig ezt el tudom hagyni” – mondta a Rájátszásról Egyedi Péter a Dal+Szerzőnek.
Zene: Egyedi Péter. Szöveg: Grecsó Krisztián. ISWC kód: T-007.266.431-3
Barabás Lőrinc
A magyar pop, jazz és funk zene legismertebb trombitása Barabás Lőrinc. Saját zenekarai mellett megfordult neves együttesekben akár tagként (Irie Maffia, az Uptown Fellaz „zeneszerzői társulat”), akár vendégként; improvizációs estet indított Random Szerda néven. Szólólemezeket is megjelentetett, mostanában új együttese van, mint az a Dal+Szerző portréjából kiderül.
Barabás Lőrinc Eklektric: Famous
Fennállása alatt az egyik legnépszerűbb budapesti klubzenekarrá lett a jazzes-funkys, illetve mint neve mondja, eklektikus-elektronikus Barabás Lőrinc Eklektric. Ebben a számban (amelyhez első klipjük készült) az Irie Maffia több tagja is közreműködik.
Zene: Barabás Lőrinc, Bata István, Dagadu Veronika, Élő Márton, Fábián Juli, Premecz Mátyás, Delov Jávor, Thomas Kemon Wesley. Szöveg: Dagadu Veronika, Fábián Juli, Thomas Kemon Wesley. ISWC kód: T-007.039.782-8
Barabás Lőrinc Quartet: I Want
Az évek óta létező Quartet szilárd felállása 2016 elején alakult ki, abban az évben jelent meg első albumuk, a Beardance. Ezen hallható ez a szám, amit az érdes-fura, aztán felszárnyaló trombitahangzás, az elektronikus zene felé is kacsintó szinti és kemény ritmusszekció összjátéka tesz különlegessé.
Zene: Barabás Lőrinc. ISWC kód: T-007.250.716-4
Lemezkritikák
Prieger Zsolt
Az Anima Sound System és több más projekt vezetője, a magyar elektronikus zene egyik úttörője, valamint alkalmanként például zenei újságíró – a Dal+Szerző magazinban is jelennek meg interjúi – tavaly töltötte be 50. életévét. Ebből az alkalomból készült egy válogatás Prieger 50 címmel, eddigi életműve kísérletezőbb darabjaiból, illetve ismert Anima-slágerek remixeiből. A magazin kritikájában ez olvasható: „olyan zenei időutazásra indulunk, ahol az elektronikus zene legnagyobb ínyencségein mehetünk sorra, és úgy kóstolhatunk bele a különféle stílusokba, hogy van mégis egyfajta priegeres egysége.”
Dubcity Fanatikz: Volga
A szintén az Animában is játszó Németh Gergővel közös projekt a kevésbé ismert Prieger-zenekarok közé tartozik. Pedig ő maga ezt mondta róla: „A Volga szerintem életünk munkája: hajóvontató bőgő Hárs Viktortól, Grencsó Pista miszlikbe szaggatott szaxonfonjátéka és a John Bonhamtől szemplingelt és hiphoppá gyúrt súlyos dob, nagyon szerettük csinálni.”
Zene: Németh Gergely, Prieger Zsolt. ISWC kód: T-007.025.059-7
Sebő F.-Weöres S.:Mi volnék (Prieger Zsolt remix)
A kiadványra készült új szám a Weöres Sándor-vers klasszikus Sebő Ferenc-féle feldolgozásának az eredeti sokszorosára nyúlt remixe. „Ezt a verset még óvodában is szavaltam a Derkovits lakótelepen, most meg saját képemre gyúrhattam, a klipbe meg, amit feleségemmel készítettem, beleraktunk minden szürreális asszociációt, ami a gyermekkorról, vágyról, tudásról, mesterséges intelligenciáról, képről, hangról, hitről, utazásról és magunkról eszünkbe jutott. Bocs, nemcsak ketten csináltuk, kutyánk is belefolyt a munkálatokba, sőt, Luna kamera elé is lépett, illetve a szó szoros értelmében beleugatott a végefőcímbe” – mondta róla.
Zene: Sebő Ferenc. Szöveg: Weöres Sándor. ISWC kód: T-007.128.447-3
Ørdøg : Sátántangó
Amikor itt bemutattuk a Superbutt utódjaként alakult Ørdøg zenekart, éppen megkapták a támogatást második lemezükre. A Sötétanyag nemrég meg is jelent, a magazin kritikája szerint „hatalmas előrelépés”, és „dallamosabb elődjénél”. „Mindegy, hogy magyarul vagy angolul, ordít vagy énekel, Vörös András továbbra is Magyarország egyik leghitelesebb frontembere” – írja a Dal+Szerző.
Zene: Szűcs Péter, Mahboubi Salim, Szentpéteri Zsolt. Szöveg: Vörös András. ISWC kód: T-007.277.830-3
Junkies: Már csak a pénzért csinálom
„Hazánk egyik legnépszerűbb punkrock zenekara, a Junkies több mint két évtizedes pályafutása alatt most jelentkezett sorban tizenkettedik nagylemezével. A Buli van, buli volt, buli lesz lemez hangulata hű a címéhez, úgy tud erős és nyers lenni, hogy közben néhány olyan melódiát is elrejtettek, hogy még egy poppernek is jó eséllyel dallamtapadása lesz tőle” – írja a Dal+Szerző.
Zene és szöveg: Barbaró Attila, Szekeres András. ISWC kód: T-007.272.518-8.
BoZaN: r-Evolution
A BoZaN név Bodrogi Andrást takarja, akit blogunk olvasói elsősorban YouTube-szakértőként ismerhetnek (az ő segítségével készült például népszerű cikkünk: Hogyan szerezzünk minél több nézőt a YouTube-on, és mit csináljunk velük?) Zenészként játszot például a FreshFabrik és a Challenger In Pieces zenekarokban, BoZaN néven pedig második EP-jét jelentette meg. A nyolcvanas évek hangzásait is erősen megidéző zenéről ez olvasható a magazinban: „BoZaN a lehető legszimplább módon fejezi ki magát, és ehhez az egyszerűséghez remekül passzolnak az akusztikus hangszereken (akusztikus gitár, strumstick, sansula, table tube) feljátszott témák.” Érdekesség, hogy Bodrogi Andrással nagyinterjút készített a Lángoló Gitárokra e Playlist egy másik szereplője, Prieger Zsolt.
Zene és szöveg: Bodrogi András. ISWC kód: T-007.278.175-9
Márkus Tibor / Equinox
https://www.youtube.com/watch?v=KVhpqvj3M6s
Márkus Tiborral, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz tanszékének tanárával (módszertan, tanítási gyakorlat, kötelező zongora) hosszú interjú olvasható a magazinban. Mivel tőle, illetve Equinox nevű zenekarától nem találhatók felvételek a stream oldalakon, két, a YouTube-ra feltöltött, jó minőségű koncertfelvételt választottunk. Mindkettő megtalálható Márkus Tibor 2015-ös, Mysterious Tales című dupla lemezén (a Dalok.hu-ról tölthető le).
A lemez címadó, kilencperces darabjáról ezt írta a JazzMa kritikusa: „témája és a harmóniaköre valóban egy mesezene, de nem a megszokott értelemben vett, gyermekeknek szóló, könnyed muzsika. A mesékben olyan sokszor előforduló varázslatot érzem inkább, ahogy a hangszerelésben is folyton váltakoznak az eszközök.”
Zene: Márkus Tibor. ISWC kód: T-007.249.641-3
Ötperces szóló zongoradarab, amelyben akár kortárszenei elemekre is rámutathatunk, ám az érzelmi töltés végig befogadhatóvá teszi azok számára is, akiknek ez talán idegen világ.
Zene: Márkus Tibor. ISWC kód: T-007.249.633-3
A Playlist a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply