Érdekes interjút adott a Universal Music France tavaly távozott vezetője a Music Business Worldwide-nak. Pascal Nègre számára különleges rálátást biztosít a zeneipari folyamatokra, hogy miután kb. két évtizeden át egy majornél volt vezető, egy független kiadót és egy menedzsment céget alapított.
Pascal Nègre 1990-ben kezdett el dolgozni a Universal kötelékébe tartozó Polygramnál, 1994-ben már annak elnöke volt. 1998-tól vezette a Universal Music Group francia leányvállalatát, és több nemzetközi, régiós vezetői posztot is betöltött. Tavaly februárban jelentette be, hogy távozik. Nemrég pedig kiderült, hogy Six et Sept (vagyis „Hat és hét”) néven kiadót alapított az RTL Grouppal és annak francia leányvállalatával közösen; valamint #NP néven egy menedzsment céget, ezt pedig a Live Nationnel közösen. Utóbbinak már olyan ügyfelei vannak, mint Carla Bruni (ő látható nyitóképünkön) és Mylene Farmer.
Pascal Nègre úgy látja, hogy a hangfelvételipar a következő öt évben duplájára (!) fog növekedni, és ennek következtében „rengeteg tér nyílik az új szereplők számára”, legyenek azok a kiadói feladatokat (vagy azok nagy részét) maguk elvégző művészek-menedzsmentek, vagy független kiadók.
Sokan elfelejtik, hogy a kilencvenes évek előtt hogyan nézett ki a kiadók világa: nyolc major cég mellett több nemzetközileg ismert független (pl. Motown, Island) és számos, a maga hazájában a legnagyobbak közé tartozó független kiadó is működött. Ráadásul a terjesztők nagy része nem volt még a major kiadók tulajdonában. A kilencvenes években kezdődtek a nagy változások, először a majorök felvásároltak sok függetlent, majd a piaci visszaesés hatására egyesültek, míg végül három nem maradt. A piac növekedésével viszont Nègre szerint éppen ellenkező folyamatok fognak beindulni. Azonban már más lesz a legfontosabb szempont: nem a méret fog számítani (nagy major – kis független), hanem a gyorsan és a lassan reagáló cégek közötti különbség. „Ha kisebb vagy, könnyebb gyorsan mozdulni”.
Pascal Nègre szerint folytatódni fog az a piaci folyamat, hogy a legsikeresebb előadók egyre több mindent „házon belül” csinálnak meg, és a kiadókat legfeljebb egyes szolgáltatásokra (pl. terjesztés, marketing) veszik igénybe. A majorök így valószínűleg a bevételek kisebb hányadát szerzik majd a legnagyobb mai sztárokból, viszont a katalógusuk a stream által dominált világban többet hoz, mint a fizikai kiadványok korszakában, ezért aztán nem kell őket félteni.
Azért továbbra is szüksége lesz az új előadóknak a kiadókra. Az olyan műfajokban, ahol sok mindent maguk meg tudnak csinálni (pl. tánczene, hip hop) nem annyira; viszont ha egy kevésbé tőkeerős előadó „egy nagyot szóló poplemezt szeretne felvenni, vagy jó zenészekkel, zenekarral együtt dolgozni”, és nincs meg erre az anyagi háttere, akkor kell valaki, aki finanszírozza ezt az ambíciót.
Pascal Nègre arról is beszélt az interjúban, hogy jó úton van, hogy #NP nevű cégéből a legnagyobb francia sztárokat kiszolgáló menedzsment céget hozza létre. Ebből hiány van Franciaországban, ahol „egy csomó esetben az előadó testvére vagy legjobb barátja a menedzser”.
Categories: Hírek
Leave a Reply