Marketinghibák, amiket mindenki elkövet

Claire Mas, a Communion Music kiadó digitális vezetője tartott szokatlan nyíltsággal fogalmazó, de igen tanulságos előadást ebben a témában a független kiadói szervezet, az AIM Music Connected konferenciáján; a Music Ally írt róla összefoglalót.

Claire Mas szerint a zenei világban van egyfajta önteltség, ami talán a zenészektől kezdődik, akik “amikor gitárt fognak a kezükbe, máris arról álmodnak, hogy hamarosan ezernyi rajongójuk lesz a YouTube-on”, és tőlük a zeneiparba, zenei marketingbe is átmegy ez a hozzáállás: “Azt hisszük, hogy mindenkinek figyelnie kell mindenre, amit csak mondunk.”

Példáként azt hozta fel, hogy mindenki panaszkodik arra, hogy milyen kevés embert lehet elérni a Facebookon – azonban ahelyett, hogy a közösségi oldalban keresnénk a hibát (amely mögött nem egy jótékonysági szervezet, hanem egy profitorientált cég áll), a saját házunk táján kéne körülnézni. Különben is, ha mindenkinek mindig minden megjelenne, akkor a Facebook a MySpace sorsára jutna, mindenki elhagyná a platformot.

A kritikák jó része arról szólt, hogy a marketingesek nem figyelnek arra, hogy a tartalmakat minden egyes platformra optimalizálják. Ennek egyik oldala az okostelefon: nagyon sok esetben borzasztóan néz ki egy-egy zenekari honlap a telefonon. Ide tartozik, hogy a koncertjegyeket értékesítő oldalak jó része szintén rosszul – vagy egyáltalán nem – használható a telefonon, az előadók, menedzsmentek mégis ezekre próbálják terelni a reménybeli vásárlókat.

Másrészt a képek optimalizálásával is komoly gondok vannak. Számos különböző helyre ugyanazokat a fotókat, turnéposztereket, borítókat stb. töltik fel, nem törődve azzal, hogy az adott felület milyen méretű, milyen arányú képeket kezel, aminek az eredménye például az, hogy a zenekari fotók úgy jelennek meg, hogy a tagok fejét levágja a rendszer.

A vizuális tartalommal amúgy is nagyon sok baj van Claire Mas szerint. “Igen, láttam már a lemezborítót. Láttam, amikor először nyilvánosságra hoztad. Amikor előrendelésre próbáltál rávenni. Amikor a turnét reklámoztad. Ötszázszor láttam már, és nem akarom többet” – mondta. “A közösségi médiás tartalomnak az a lényege, hogy folyamatosan változzon. Ha ugyanazt a képet látják a felhasználók hónapokon át újra meg újra, akkor megunják. Közben viszont rengeteg pénzt költünk a fotózásokra – készül 500 fénykép, ebből kiválasztunk hármat, a többit meg kidobjuk. Aztán panaszkodunk, hogy ‘nincs elég tartalmam ennyi poszthoz’. Az 500-ból kell, hogy legyen 50 jó fotó, amik mind használhatók, és ugyanabban a stílusban készültek.”

A videók felhasználásán is van mit javítani. Egyrészt jóval többnek kellene készülnie, nem feltétlenül klipeknek: például egy turnét is egy újabb videóval lehet felvezetni, és úgy egyáltalán, minden marketingkampányhoz kell már az indulásnál mozgóképes tartalom. Claire Mas szerint a zeneipar nem képes kihasználni a YouTube-nak azt az adottságát, hogy képes berántani a nézőket. “Elküldtök nekik egy linket az új klipre, megnézik, aztán áttérnek más videókra.” Ez ellen úgy lehet tenni, hogy soha nem egyedi videóra kell linkelni, hanem egy YouTube-playlist adott pontjára. Így ha egy érdeklődő kattint a linkre, megnézi az új klipet, utána automatikusan az előadó többi zenéje következik – persze elkattinthat, de legalább van esély arra, hogy marad. (Mint arról korábban írtunk, a YouTube algoritmusa azokat jutalmazza, akik ott tartják a nézőket a videómegosztó előtt.)

Több más apró trükk is előkerült az előadásban. Például az, hogy a nem működő linkek gyakori hibáját úgy lehet elkerülni, ha minden egyes linket a megfelelő szolgáltatással (pl. bit.ly) lerövidítünk. Így nem csak jobban néznek ki, hanem ha kiderül, hogy egy szétküldött hírlevélben törött link volt, akkor azt a rövidítő szolgáltatás oldalán javíthatjuk – az e-mailt ugyebár már nem lehet átírni, és az is nagyon rosszul néz ki, ha újra küldjük. (Sokszor megírtunk már mi is, és Claire Mas is hangsúlyozta, hogy nem szabad azt hinni, hogy az e-mail lejárt: a levelezőlisták építése még mindig az egyik leghatékonyabb marketingeszköz.)

A Communion Records – ahol Claire Mas a digitális vezető – egyik előadója. Itt lehet megnézni Facebook-profilját.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading