Dal+Szerző Playlist #25: #mutimithallgatsz

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify Deezer – YouTube

A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.

Ezúttal a #mutimithallgatsz kampányban szereplő szerzőket, előadókat mutatjuk be. Bekerültek a Playlistbe a kiválasztott dalok, de emellett a teljes életműveket is igyekszünk bemutatni – bár több zenekarnál is legfeljebb csak szemezgetni lehetett a több évtizedes pályafutásból.

Quimby

Az 1991-ben, Dunaújvárosban alakult Quimby a kilencvenes évek három nagy “alternatív” zenekarának egyike, a Tankcsapda és a Kispál és a Borz mellett. Vagyis az akkori rádiókba nem fértek be, ugyanakkor folyamatosan nagy sikerrel koncerteztek és a kritikát is meghódították sajátos hangulatú dalaikkal. A költői szövegek mellett a sokfelől (a sanzonból, a rockból, latin zenéből, kabaréból, folkból, pszichedéliából vagy akár county-ból stb. stb.) merítő, de egységes hangulatúvá összeállt zenéjük egyre több embert fogott meg. A kétezres évek elején volt egy kis leállás (közismert, hogy Kiss Tibor szenvedélybetegsége miatt), ám aztán annál diadalmasabb lett a visszatérés: a zenekar népszerűsége a 2005-ös Kilégzés album után nagyot ugrott. 2011-ben, 20. születésnapján a Quimby megtöltötte a Sportarénát. Ezt öt évvel később megismételték, közben a Sziget nagyszínpadán is volt önálló estjük, de közben akár színházba is elmennek zenélni. Történetükről könyv is készült.

HonlapFacebook

Hol volt, hol nem volt

Két angol nyelvű és egy angol-magyar vegyes album után az 1997-es Diligramm volt az első az immár klasszikusnak számító Quimby-lemezek sorában. A lemez egyik slágere a Hol volt, hol nem volt, amelyhez Antal Nimród rendezett emlékezetes klipet, aki később több videón is együtt dolgozott a zenekarral.

Zene, szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.041.134-5

Halleluja

A következő lemez, az Ékszerelmére slágere, amely a kocsmazenés gyökereket is megmutatja, de egyben a költészet szintjére is emeli. Szintén Antal Nimród rendezte a klipjét, amelyben a zenekar Kiss Tibor mellett legtöbbet szereplő tagja, Varga Livius alakít hajléktalant.

Zene: Balanyi Szilárd, Gerdesits Ferenc, Kiss Tibor, Mikuli Ferenc. Szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.040.878-4

Most múlik pontosan

A Kiss Tibor elvonója utáni visszatérő lemez, a 2005-ös Kilégzés új szintre emelte a zenekart, nem kis részben természetesen a Csík Zenekar a YouTube legnézettebb videói közül sokáig szereplő feldolgozásának köszönhetően. A ballada nemcsak a Quimby, hanem általában 2000-es évek egyik legfontosabb slágere.

Zene, szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.041.145-8

Magam adom

“Ebben a számban sikerült körüljárni azt, hogy mi történik egy emberrel, amikor szerelmes és boldog vagy boldogtalan” – mondta kedvenc daláról Berg Judit. A szövegíró Varga Livius ezt meséli videónkban: “Leírtam egyszer csak így jártamban-keltemben a lakásban egy mondatot: Megzabolázom, megzaboláztatom magam.” Persze azért ezután még volt vele munka.

Zene: Gerdesits Ferenc, Kiss Tibor. Szöveg: Varga Livius. ISWC kód: T-007.029.776-5

Senki se menekül

A 2013-as Kaktuszliget című album westernes-country-s hangulatot hozott. Ez a dal aratta a legnagyobb sikert a rádiókban: 32 héten át szerepelt a Mahasz rádiós listáján, a 6. helyre jutott. Újabb emlékezetes klip készült hozzá: a zenekarral több videón dolgozó Vandad Kashefi a némafilmek képi világát idézte meg.

Zene és szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.207.805-7

Forradalom

Bár a Quimby nem tartozik a “politizáló” zenekarok közé, 2016-ban ezzel a dallal nagy feltűnést keltettek (noha aktuálpolitikai vonatkozás nincs benne, aki akart, belehallhatott bármit); ugyanebben az évben tusványosi fellépésük is vihart kavart. Ezekre a témákra ebben az interjúban reagáltak. Azóta Kiss Tibor meglepte a közvéleményt egy erősen politizáló, trágár verssel, amely, mint mondta, egy színdarabban egy szereplő szájából hangzik el.

Zene: Balanyi Szilárd, Kiss Tibor, Mikuli Ferenc, Gerdesits Ferenc, Kárpáti József, Varga Livius. Szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.274.571-1

Tükrök olcsón

Az először magában megjelentetett Forradalom az eddigi utolsó, tizedik Quimby-sorlemez, a Jónás jelenései nyitódala lett. A kísérletező albumról szintén klipet kapott az elszállós Tükrök olcsón, ahol Kiss Tibor helyett Varga Livius van az előtérben. Egyetlen snittből álló klipjét az Aranyélet stábja készítette, a Quimby fel is tűnik a sorozatban.

Zene: Balanyi Szilárd, Kiss Tibor, Mikuli Ferenc, Gerdesits Ferenc, Kárpáti József, Varga Livius. Szöveg: Varga Livius. ISWC kód: T-007.274.577-7

FM Fusion: Fekete L’amoure

A zenekar 25. születésnapjára jelent meg a Tükröm, tükröm című album, amelyen a Quimby által felkért előadók dolgozzák fel az együttes dalait. (Részletes bemutatója itt található.) Az FM Fusion a Budapest Bár cimbalmosaként is ismert Farkas Mihály különleges, behatárolhatatlan projektje. A dalt a Csík Zenekar is feldolgozta, eredetileg a Káosz Amigos (újrarögzített változatban pedig a Family Tugedör) lemezen szerepel.

Zene: Balanyi Szilárd, Gerdesits Ferenc, Kárpáti József, Kiss Tibor, Mikuli Ferenc, Varga Livius, Szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.029.757-2

30Y

Egy szombathelyi buszjáratról nevezték el, ám Pécsett alakult 2000-ben a 30Y. Az alternatív rock magyar és amerikai hagyományából táplálkozik (utóbbiból főként a grunge műfajt szokás kiemelni), és a zene mellett fontos szerepe volt a sikerben Beck Zoltán költői, emellett gyakran igen személyes szövegeinek is. Ugyan kezdetben sokan a Kispál és a Borz nevét emlegették velük kapcsolatban, végül meggyőzték a kritikusokat is arról, hogy egy önálló hanggal bíró zenekarról van szó. Az viszont igaz, hogy a Kispál feloszlásával nagyjából ennek a helyére lépett a 30Y, a népszerűséget és például a fesztiválszínpadokat tekintve. Rengeteg slágerük van, és bár a rádiós listákra nem kerültek fel, több lemezük is jól szerepelt a Mahasz albumlistáján, a 2015-ös Best of első helyre is került.

HonlapFacebook

Bogozd ki

A második, 2006-os, Csészényi tér című album hozta meg igazán az ismertséget a zenekarnak. Ezen hallható legnagyobb slágerük, a rockos, egy szerelmi történetből általános szintre emelkedő, majd visszatérő Bogozd ki. Készült hozzá hivatalos koncertklip is. Különféle verziókban hétmillió fölött van a nézettsége a YouTube-on.

Zene: Beck László, Beck Zoltán, Gradvolt Endre, Sárközy Zoltán, Varga Ádám. Szöveg: Beck Zoltán. ISWC kód: T-007.065.921-0

Semmi szédítő magasság

A harmadik album címadó dalában van zavarba ejtő kamaszkori történettől halálfélelemig minden. A dal egy leállást leszámítva egyetlen lendülettel húz végig, hogy aztán a végén a poén annál hatásosabb legyen. (Ugyanerről az albumról a Mentés másként című dal szerepelt a Takács Zoltán Jappán produceri munkáit bemutató Playlistünkben.)

Zene: Beck László, Beck Zoltán, Gradvolt Endre, Sárközy Zoltán, Varga Ádám. ISWC kód: T-007.028.585-6

Felhő

A negyedik, egyszerűen No. 4 című – és a felvételek elkészülte után nem sokkal elhunyt “hatodik tagra”, a hangmérnök Bóra Dávidra emlékezve nagyrészt fekete borítójú – albumon a kritikai közmegegyezés szerint a 30Y végleg beérett, saját hangzást alakított ki, amelybe ráadásul újabb hangzások, hatások is be tudtak simulni. A Felhő például már szinte gyanúsan könnyed, aztán egyszer csak a beat-korszak megidézésébe vált át.

Zene: Beck László, Beck Zoltán, Gradvolt Endre, Sárközy Zoltán, Varga Ádám. Szöveg: Beck Zoltán. ISWC kód: T-007.065.890-0

Azt hittem érdemes

2012-ben egy akusztikus lemezzel jelentkezett a 30Y. A Szentimentálén a rockosabb számok is új köntöst kaptak, itt most egy eredetileg is ilyen hangzású (a No. 4-en szerepelt) szám hallható, ami a nagy magyar balladák hagyományához csatlakozik, és fel is nő hozzájuk.

Zene: Beck László, Beck Zoltán, Gradvolt Endre, Sárközy Zoltán, Varga Ádám. Szöveg: Beck Zoltán. ISWC kód: T-007.144.345-2

Révbe ér

“Erről lehetne írni egy novellát, talán még egy regényt is, mégis, itt egy dalszövegbe van belesűrítve az egész” – mondta Nyáry Krisztián kedvenc daláról. Beck Zoltán ars poeticája nem áll távol ettől: “A dalszöveg történetből indul, mert mindig egy történetben, egy szituációban lehet elmondani valamit a világról.” A Révbe ér a 2016-os 30Y-lemezen hallható, amelyről két dal már szerepelt a Dal+Szerző magazinhoz készült Playlistünkön. Ez a dal kapott legutóbb klipet, május elején mutatták be.

Zene: Varga Ádám, Beck Zoltán, Sárközy László, Beck László. Szöveg: Beck Zoltán. ISWC kód: T-007.272.527-9

Szabó Balázs Bandája

A nép- és rockzenét, költészetet sajátos hangú zenében összehozó, rendkívül keresett koncertzenekart itt mutattuk be részletesen, amikor megkapta a Petőfi Zenei Díjat az év férfi előadója és zenekara kategóriában.

Facebook

Apám a vadludakkal

“Van egy hely, ahol az embert úgy szeretik, ahogy van” – mondta Hartai Petra arról, miért fontos számára ez a dalszöveg. “Maga a gyújtópont egyetlen mondat volt, a dalnak a legeslegelső énekelt sora” – mesélte Szabó Balázs, aki azt is elárulta, hogy a sor egy gyerektől származik. A dal a 2014-es Élet elvitelre című albumon jelent meg.

Zene: Acsády Soma György, Ferencz László, Harangozó Sebestyén, Ölveti Mátyás, Szabó Balázs. Szöveg: Szabó Balázs. ISWC kód: T-007.211.067-8

Fércelt álom

Mióta szerepelt rovatunkban, a zenekar egy új EP-t jelentetett meg: a háromszámos Fércelt álom 2016 végén került fel a netre. Mint Szabó Balázs a Recordernek mondta, “az elmúlt két évben sok minden íródott a fióknak, a próbateremnek, a szobámnak, lassan-lassan összekapaszkodnak ezek a dalok. Nem álmodtuk még meg, hogy album formájában, vagy külön-külön jelennek majd meg, de talán nem is ez a legfontosabb egy ilyen történetben.” A Fércelt álom a korábbi lemezek által kijelölt úton halad tovább.

A dal regisztrációja folyamatban. 

Szabó Benedek és a Galaxisok

Az erős szövegekkel és a magyar alternatív hagyományt az angolszász független gitárzenékkel vegyítő Szabó Benedek és a Galaxisok zenekart (illetve vezetőjének korábbi projektjét) itt mutattuk be részletesen, amikor a Nagy-szín-pad versenyben szerepeltek.

Facebook

Nosztalgia

“A lírai én sem tudja, hogy mit mondott az előbb, és lehet, hogy az sem úgy volt – ez nekem végtelenül szimpatikus” – mondta a dalról Kőhalmi Zoltán. “A dalszerzés első része általában ösztönös. Amikor az ember megy az utcán, és eszébe jut egy dallam, vagy eszébe jut egy sor, az valahonnan mélyről jön” – mondta Szabó Benedek, aki azt is elárulta, milyen élményből táplálkozik a Kapuzárási piknik című, 2013-as lemezen megjelent dal.

Zene, szöveg: Szabó Benedek. ISWC kód: T-007.172.780-4

Boldoggá akarlak tenni (de nem tudom, hogy kell) 

Azóta, hogy Szabó Benedek Playlist rovatunkban szerepelt, megjelent egy új nagylemez, a Focipályákon sétálsz át éjszaka. (A Bandcampen a következő szöveg olvasható róla: “ha érdekel a lemez, de nem akarsz érte fizetni – nem ciki, mi is ezt csináljuk -, írj be egy nullát az összeghez és töltsd le ingyen. Ha túl sok pénzed van, fizethetsz érte annyit, amennyit akarsz, mi meg veszünk belőle csillogó cipőket, Hideaway Pets-plüssöket, sört és mákos lattét.”) Szabó Benedek több, nagyon tanulságos önelemző interjúban beszélt róla (lásd a Revizor szokatlanul őszinte cikkét, vagy az Index interjúját), hogy a “generációs” szövegek már nem érdeklik, és hogy számára nagy váltásnak tűnik a zeneileg is kissé új irányt vett, ráadásul sokkal rendesebb körülmények között rögzített album. Ez a sajátos szerelmes (vagy éppen hogy nem szerelmes) dal még korábban született, de nem fért fel a második lemezre; története – mint az összes számé – a Recorderen olvasható.

Zene, szöveg: Szabó Benedek. ISWC kód: T-007.277.535-9

Fehér földek

“El szoktam mondani mindig, hogy amit csinálok, annak nincs sok köze azokhoz a zenékhez, amiket hallgatok, bár az új lemezen már vannak olyanok, amik hasonlítanak rájuk” – mondta az Indexnek Szabó Benedek; a Recordernek ezt a számot jellemezte úgy, hogy “ez hasonlít a legjobban azokra a zenékre, amiket egyébként hallgatok.”

Zene, szöveg: Szabó Benedek. ISWC kód: T-007.277.537-1

Európa Kiadó

A magyar underground egyik meghatározó együttese, a rövid életű URH egyik, Menyhárt Jenő vezette utódzenekara. Zenéjük a rockból, punkból és az új hullámból merített. A szövegek direkt módon ritkán politizáltak, de jól megragadták a kor atmoszféráját; az Európa Kiadó ráadásul azóta is meg tudott maradni a kultikus státuszban, újabb és újabb nemzedékeket megihletve, hogy a politikai rendszer megváltozott körülötte. A nyolcvanas években két kazettát “jelentettek meg”: ezek nem hivatalos megjelenések voltak, hanem a rögzített demófelvételek kazettáról kazettára másolva terjedtek, és a kor legfontosabb albumai közé kerültek. A nyolcvanas évek végén két “hivatalos” lemez is megjelent, aminek a ténye komoly vitát szült az undergroundban. A rendszerváltás után egy stúdió- és egy sorlemez jelent meg, majd hosszabb szünet következett: a zenekarvezető Menyhárt Jenő New Yorkba költözött. Az Európai Unióhoz csatlakozás napján adott koncert óta rövidebb-hosszabb időközönként újra fellép az Európa Kiadó, és hosszú szünet után egy EP és egy nagylemez is készült. A zenekar felállása nemrég cserélődött ki Menyhárt Jenő körül.

Facebook

Mocskos idők

A Love ’82 című első kazetta egyik “slágere”, a sorok minimum fele szállóigévé lett, kezdve a nyitó “Helló bébi, te nyomorult állat”-tól. 2013-ban a Quart a magyar új hullám legjobb dalának választotta. (Nincs fent a stream oldalakon.)

Zene, szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.118.418-3

Szabadíts meg

Egy jóval nyomottabb, a politikai kontextushoz könnyen köthető dal szintén a Love ’82-ről. Azt, hogy nem kizárólag a szocializmusra érvényes a mondanivalója, bizonyítja, hogy az “Agyamban kopasz cenzor ül” szintén a számtalanszor idézett sorok közé tartozik.  (Nincs fent a stream oldalakon.)

Zene, szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T0071184058

Várna

A következő Jó lesz… ’84-ről a kilencperces, lassan kibomló, hátborzongató Várna az Európa Kiadó egyik legsötétebb dala. (Nincs fent a stream oldalakon.)

Zene: Dénes József, Kiss László, Magyar Péter, Menyhárt Jenő. Szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.095.643-2

Küldj egy jelet

A Popzene című, hivatalosan is megjelent 1987-es lemez rapes-funkys slágere, még klip is készült hozzá. Ez már sokkal inkább popzene a szó szűk értelmében, ha nem is teljesen felhőtlen – de hát a lemez címadó számában el is hangzik: “Nekem minden egyformán popzene”. (Nincs fent a Deezeren.)

Zene: Dénes József, Kiss László, Magyar Péter, Másik János, Tóth Zoltán. Szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.095.639-6

Romolj meg

“Egy nagyon egyszerű témából indul, és ez ismétlődik és fokozódik egészen egy fűszálszólóig. Primér, zsigeri” – írta le a dalt Ónodi Eszter. “Nekem a zene, a szöveg és az előadás együtt van, és nem is tartottam magam ilyen értelemben szövegírónak, hanem egy dalszerzőnek” – mondta Menyhárt Jenő, akit pedig a legjobb szövegírók között tartanak számon. A dal a Popzenén jelent meg. (Nincs fent a Deezeren.)

Zene, szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.007.264-8

Tengerpart

A rendszerváltás utáni első, és sokáig utolsó sorlemez volt az Itt kísértünk – Love ’92. Legismertebb dala ez a szabályos – bár a szokásosnál kb. kétszer hosszabb, bő hétperces – ballada. A szövege azért korántsem szokványos; “Örökké elmegyünk, pedig sehol se várnak ránk / És mindig csak képeket hagyunk magunk után” részlete lett később egy koncertlemez címe. (Nincs fent a stream oldalakon.)

Zene, szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.007.012-0

Smirgli és virsli

2013-ban jelent meg egy új EP, az Annak is kell, majd 2016-ban egy nagylemez, a … Valahol lenni… Ez a dal mindkettőn megtalálható. Jól mutatja, hogy az új szövegek nagyon mások, mint a korábbiak: történetmesélősek, “konkrétabbak”.

Zene, szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.178.112-8

Pegazusok Nem Léteznek: Így vonulunk be

2014-ben jelent meg a neten az akkor harmincéves Jó lesz… ’84 feldolgozásalbuma: főként a kortárs undergroundhoz tartozó zenekarok értelmezték újra a dalokat, bár például Fluor is kapott egy számot. A Pegazusok Nem Léteznek megtartotta, áthozta a kortárs popzenébe az eredeti dal “feszült, hideg monotonitását”. Az egész album itt hallgatható meg a résztvevők kommentárjaival. (Nincs fent a stream oldalakon.)

Zene: Dénes József, Kiss László, Magyar Péter, Menyhárt Jenő. Szöveg: Menyhárt Jenő. ISWC kód: T-007.007.008-4

A Playlist a YouTube-on:

és a Spotify-on:



Kategóriák:#mutimithallgatsz, Playlist

Címkék:, , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: