Dal+Szerző Playlist #28: Tavaszi toplisták

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify Deezer – YouTube

A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.

Szokás szerint bemutatunk néhány előadót az itt részletesen elemzett tavaszi toplistákról. A Spoon 21 a rádiós, Ábrahám és Herceg a YouTube-listáról, utánuk pedig valami egészen más: egy már klasszikussá lett zenekar, az albumlista élére került Ossian pályafutását próbáljuk felvázolni nagyon röviden. (A tavaszi listákról korábbi Playlistjeinkben több előadót is bemutattunk, a YouTube-lista éllovasait, Pápai Jocit és a Rico x Miss Mood duót például itt.)

Spoon 21

A négytagú Spoon 21 gimnáziumi zenekarként indult, aztán a 2014-es X-Faktorban fordult igazán komolyra a dolog, szerepeltek A Dalban is. Viszonylag kevés számok jelent még meg, de karrierjük szépen ível felfelé. Bejárták Európát is, igaz, nem hivatalos, hanem utcazenélős turnén voltak.

Facebook

Deák

A címbeli Deák a Deák tér, a budapesti fiatalok életérzésének visszaadása a cél. A könnyed, house-os, divatos hangzású dalról a következőt mondták: „igyekeztünk olyan szöveget írni, amely visszahozza a korosztályunk ironikus, önreflexív és sokszor valójában teljesen értelmetlen gondolkozását.” A számot először az X-Faktor vendégeként mutatták be, aztán ezzel neveztek A Dalba is. A Deák először a Mahasz single listára került fel télen, tavaszi rádiós toplistánkon pedig ez a legmagasabb pozícióban debütált új dal: az 5. helyre került.

Zene: Grósz Márton, Kosztyu János, Földesi Péter, Nagy Miklós Adrián, Teremy Kristóf. Szöveg: Grósz Márton, Földesi Péter, Nagy Miklós Adrián, Teremy Kristóf. ISWC kód: T-007.278.532-0

A város

Korábbi, a Deák ismeretében „előzménydalnak” tekinthető szerzemény szintén a budapesti éjszakáról. Kicsit lebegősebb a hangzás, például a gitárnak köszönhetően.

A dal regisztrációja egyelőre folyamatban. 

Keep Marching On

Az első Spoon 21-klip ahhoz a számhoz készült, amivel A Dalba is jelentkeztek. Egyik szerzője, George Németh véletlenül talált rá a srácokra: „egy balatonfüredi utcazenélés közben figyelt fel rájuk, amikor Heincz Gábor Biga Learning To Let Go című számát játszották, amit szintén ő írt.” (Utóbbi dal ebben a Playlistben szerepelt.) Talán meg sem mondanánk, hogy ezt ugyanaz a zenekar játssza, mint a fenti két számot. (A Deezeren nincs fent.)

Zene: Németh George Tibor, Fjeld Erik. Szöveg: Németh George Tibor, Waerdahl Ida. ISWC kód: T-007.254.542-6

Ábrahám

Ábrahám énekes-rapper, jellegzetesen romantikus témákat dolgoz fel, és a hiphop különféle változatai mellett az R&B is erős hatást gyakorolt zenéjére. Dajka Raul producerrel dolgozik, aki a zene és szöveg mellett a videók rendezésében is részt vesz, és az ő Hungarian Future nevű kiadójának csatornájára kerülnek fel Ábrahám klipjei, amelyek sokmilliós nézettséget szereztek, bár a YouTube top 20-ba most először került be. Kettejük közül egyébként Raulnak 111 ezer lájkja van a Facebookon, Ábrahámnak 14 ezer, vagyis ez esetben a producer számít nagyobb névnek az együttműködésben – sokszor ott is van a YouTube-videók címében az ő neve is.

Facebook

Ábrahám x Matkovics: #múltjelenjövő

Ez a dal a hetedik helyen nyitott a tavaszi YouTube-listán. A romantikus, R&B-s éneket house-os, trapes alap kíséri, érdekes szintis effektekkel, illetve helyenként ciccegő cinekkel megbolondítva. Matkovics amúgy DJ, mármint nem a DJ-producer, hanem az a fajta, aki bulikban rak fel zenéket.

Zene és szöveg: Szarvas József, Dajka Raul. ISWC kód: T-007.272.902-2

Ábrahám x Rico: Nem kell többé

Ábrahám legnépszerűbb, ötmillió fölött járó száma a téli toplistán első helyen nyitó, a tavaszi lista élvonalában már két számmal jelen lévő Ricóval közösen. A szerelmi csalódásról szóló romantikus, a hiphopos alaphoz akusztikus gitárt társító dal klipjének érdekes megoldása, hogy a szöveg egy részét a videóban egy pszichológusnak mondja Ábrahám.

Zene: Dajka Raul, Szarvas József. Szöveg: Dajka Raul, Vaszil Erik. ISWC kód: T-007.271.916-4

Veled más a világ

Szintén a legnépszerűbb Ábrahám-dalok közé tartozik, reggeaton alapon. (A stream oldalakon nincs fent.)

Zene: Dajka Raul, Subecz Tamás. Szöveg: Dajka Raul. ISWC kód: T-007.264.123-6

Herceg

Herceg Dávid a Voice versenyzőjeként lett ismert, a verseny után be is állt a popelőadók közé. Aztán jött egy váltás: rátalált a reggaetonra, a latin-amerikából eredő, jellegzetes ritmusvilágú műfajra, amely az előző évtized közepe után világszerte elterjedt, és pont most érte el legnagyobb sikerét a Despacito világslágerré válásával. Herceg spanyol nyelven is énekel, bár még csak tanulja a nyelvet, de egy kubai házaspár segít neki a spanyol szövegek megírásában. Mit mondta, nagyon könnyedén lehet ezen a nyelven dallamosan énekelni.

Facebook

Corazon feat. Essemm

Herceg első reggaeton-dala. Őt magát is meglepte a siker, például mert itt spanyolul énekel. Interjúkból kiderül, hogy azért inkább magyarul tervez énekelni, de szövegeibe bele fog keverni spanyol szavakat. A Corazon sikerét a YouTube stabil sztárjainak egyike, Essemm jelenléte is segítette.

Zene: Herceg Dávid, Burai Krisztián, Boros Tamás. Szöveg: Szilágyiné Alvarez Martinez Luz Ilia. ISWC kód: T-007.270.603-6

Mi Amor feat. Curtis

A tavaszi toplistán 2,5 milliós nézettséggel a 9. helyre került Mi Amor hangzása keményebb, elektronikusabb, többször a trap megoldásai jönnek elő, és a reggaeton, vagy inkább latinos dallamvilág ezt színezi, nincs olyan egyértelműen az előtérben, mint a Corazonban vagy a másik spanyol nyelvű dalban (La Mami). (A stream oldalakon nincs fent.)

A dal regisztrációja egyelőre folyamatban. 

Ismerős idegen

A stílusváltás előtti dalok közül az egyik legnépszerűbb ez a romantikus, zongorával induló, de aztán elég pörgős rádióbarát house-ra váltó dal. A klipjében Berki Krisztián megkéri Hódi Pamela kezét, ami persze a celebekkel foglalkozó sajtónak jó témát adott. (A stream oldalakon nincs fent.)

Zene: Herceg Dávid, Szarvas József. Szöveg: Horváth Gusztáv. ISWC kód: T-007.267.224-2

Ossian

Az Ossiant 1986-ban alapította a Pokolgépből kivált Paksi Endre, és hamar a heavy metal kultikus zenekarai közé kerültek ők is. Az első és – már csak a történelmi körülmények között miatt is – meghatározó korszak másik fontos egyénisége Maróthy Zoltán gitáros volt. Többszöri tagcserék után végül 1994-ben adták búcsúkoncertjüket, Paksi Endre a Wellington, több más tag (köztük Maróthy) a Fahrenheit zenekart alapította meg ezután. 1998-ban rajongói nyomásra Paksi Endre új társakkal adott egy Ossian-dalokból összeállított koncertet, majd ez olyan sikeres lett, hogy újjáalakította a zenekart. (A tagcseréket legkönnyebben talán a Wikipedia ábráján lehet követni.) Azóta töretlen népszerűségnek örvendenek a műfajban, arany- és platinalemezek sorát jelentették meg, rendszeresen koncerteznek Magyarországon és a határon túl is.

HonlapFacebook

Sörivók

Az első, 1988-as Acélszív című album ott van minden idők legfontosabb magyar metallemezei között. Felkerült a Hangsúly Zenei Díj által összerakott, újságírók, zenészek, szervezők stb. által összerakott top 20 listára is. A Pokolgéphez képest lazább, bulisabb vonalat képviselt, amit ez az ikonikus – az akkor, állami médiában is játszott – sörivós himnusz nagyon jól mutat.

Zene, szöveg: Paksi Endre. ISWC kód: T-007.007.891-9

A rock katonái

A rock és metal kihagyhatatlan részei a műfaj és a rajongók nagyszerűségét, elszántságát stb. ecsetelő himnuszok. Az Ossian több ilyet írt, a klasszikusok közé tartozik például az 1990-es, harmadik album, A rock katonái címadó dala.

Zene, szöveg: Maróthy Zoltán, Paksi Endre. ISWC kód: T-007.055.332-0

Az ítéletnap

Az 1991-es Ítéletnap című album a lemezeladási lista élén nyitott; ekkoriban ez nagyon mást jelentett, mint most. Mint az Ossian pályafutásának kiemelkedő pillanatait áttekintő, a Hard Rock Magazinban megjelent cikk írja: ” az Ítéletnap megfogta a ’80-as évek heavy metaljának velejét, és konzekvensen végigvette tíz dalon keresztül.”

Zene, szöveg: Maróthy Zoltán, Paksi Endre, Vörös Gábor. ISWC kód: T-007.118.021-6

Másnapos dal

Az Ossiannak persze rengeteg balladája is megjelent. A Másnapos dal a visszatérés utáni első sorlemezen, a Fémzenén hallható. Utóéletére kissé rányomta bélyegét a híres-hírhedt, 2000-ben adott debreceni koncert.

Zene: Rubcsics Richárd. Szöveg: Paksi Endre. ISWC kód: T-007.123.539-6

Tűzkeresztség II. (Rock n’ roll, csak rock n’ roll)

A „második korszak” egyik legnépszerűbb albuma a 2004-es Tűzkeresztség, a második, aminek sikerült a lemezeladási lista élén nyitnia. Ma már az sem meglepetés, hogy az új albumok hamar platinalemezzé lesznek: a rock közönsége a leghűségesebb lemezvásárló.

Zene: Paksi Endre. Rubcsics Richárd. Szöveg: Paksi Endre. ISWC kód: T-007.127.225-7

A régi láng

A 2016-os Fényárban és félhomályban száma felkerült az ugyanabban az évben megjelent 30 év legszebb balladái című, a MOL kutaknál kapható sikeres válogatásra is. A régi láng a Rádió Rockban a legjátszottabb Ossian-dal (és persze a Rádió Rock játssza messze a legtöbb Ossiant).

Zene: Paksi Endre. Rubcsics Richárd. Szöveg: Paksi Endre. ISWC kód: T-007.260.439-7

Ahol a szürkeség véget ér

Az új, a tavaszi albumeladások listáját vezető, platinalemezzé lett Az igazi szabadság felvezető dala. „Az egész anyagra jellemző, hogy a kemény gitárok mellett sokat színeznek az akusztikus, elektro-akusztikus gitárok és a billentyűk. A koncepció az volt, hogy mindenütt az Ossian alaphangszerei – gitár, dob, basszusgitár – domináljanak, a lehető legharapósabb hangzásban, de a hangszerelés gazdagabb legyen a tőlünk megszokottnál” – mondta a lemezről Paksi Endre.

Zene: Paksi Endre. Rubcsics Richárd. Szöveg: Paksi Endre. ISWC kód:  T-007.280.153-6

A Playlist a YouTube-on:

és a Spotify-on:



Categories: Playlist

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.