Pápai Joci a YouTube új királya – 2017. tavaszi toplisták

Megdöntötte, mégpedig sokszorosával az eddigi YouTube-rekordokat Pápai Joci Origo című dala. Hatalmas sláger, az Eurovíziós Dalversenyre is kijutott, de a rádiók nem játsszák – sőt, minden eddiginél kevesebb új dal került fel a tavaszi rádiós listára. Toplisták, elemzés.

A lista több előadóját bemutatjuk aktuális Playlistünkben, Pápai Joci pedig korábban szerepelt a rovatban

Soha még ennyi idő alatt nem néztek meg ennyien magyar klipet a YouTube-on, mint az Origót: a dal különböző videóira tavasszal összesen 17 660 061-szor kattintottak.. Ezt kilencven nap alatt szedte össze, ami napi átlag 196 ezer megtekintést jelent. Az eddig csúcstartó, a Belehalok az első két hónap alatt 7,4, a következő három hónap alatt 5,9 milliós nézettséget vonzott (lásd itt) – bár persze azóta a YouTube-ot is jóval többen használják. Ebben benne vannak a külföldi nézők is, nem tudni, milyen arányban, mindenesetre a videó alatti kommentek között sok az angol nyelvű. De nyilvánvalóan a magyar zenehallgatók között is rendkívül népszerű az Origo, ezt mutatja az is, hogy a Zeneszöveg.hu és a single listát is vezeti, valamint a hozzá kapcsolódó tartalmak bősége és népszerűsége (lásd alább).

A következő listáról megtudjuk majd, hogy Pápai Joci hosszú távon a YouTube királya lesz-e, Majka és Kis Grófo előtt, és persze sok múlik a következő dalokon is. Egyelőre úgy tűnik, hogy ő vagy menedzsmentje, kiadója (a Magneoton) nem akarja a YouTube-sztárok módszerét követni, legalábbis abban, hogy rendszeresen elő kell jönni új videókkal. Az Origo óta ugyanis nincs új dala, bár egy hivatalos remix-EP, számos nem hivatalos remix, feldolgozások, paródiák (köztük az Irigy Hónaljmirigyé és Polgár Petié) garmadája azért biztosítja, hogy ne kelljen Pápai Joci-tartalom nélkül maradnunk – és ezek között sok olyan is van, ami több százezres nézettséget ért el.

A három hónap alatt összeszedett 17 660 061-es nézettség azért magyarázatra szorul: ezt nem egy videó érte el, hanem az Origo öt változata együttesen. A legnépszerűbb a hivatalos videoklip, ez december 23 óta 12,5 milliónál tart. A továbbiak: a klip az Eurovízió hivatalos csatornáján (3,7 millió), és három élő felvétel: A Dal-döntő (4,3 millió), az Eurovízió elődöntő (2,5) és döntő (1,6).

Egy fontos dolog kimaradt: a rádió. Az Origót ugyanis meglehetősen keveset játszották: a Mahasz heti listáira mindössze négy héten át került fel, a 14. helyig jutott (ez a teljes mezőnyre vonatkozik, míg háromhavi listáink csak a magyar dalokat mutatja). Persze eddig is sokszor előfordult, hogy a YouTube-on népszerű dalok túl megosztónak bizonyultak a rádiók számára (Majka is panaszkodott, hogy a Belehalok milyen keveset szólt). Az Origo azonban kivételes eset, hiszen A Dalban, majd az Eurovíziós Dalversenyen népszerűvé lett slágereket eddig sokat vagy éppen rengeteget játszották a rádiók – kivéve Boggie versenydalát, de az a YouTube-on sem lett igazán népszerű.

toplista_dalszerzo_22_2017tavasz

Kattintásra nagyobb lesz a 3GM, a Mahasz és a Zeneszöveg.hu közreműködésével készült list.

A rádiós listán a legérdekesebb az új dalok rendkívül alacsony száma. Látszólag nyolc új szám is szerepel a húsz között, ám valójában ezek közül négy már korábban szerepelt a listán, csak éppen a téli, alaposan átrendeződő top 20-ból esett ki (erről részletesen itt írtunk). A visszatérő dalok (Medix: Metro, Kowalsky meg a Vega: Mit mondjak még?, SuperStereo: Bent a neved, Heincz Gábor Biga: Gátlássztriptíz) mind ott voltak 2016 őszének legnépszerűbb dalai közt, úgyhogy első látásra akár a rádiós slágerek mezőnyének rövid kilengés utáni normalizálódásáról is beszéhetnénk. Ám ez nem így van, inkább „túl normális” lett a tavaszi lista, vagyis sokkal kevesebbet változott, mint szokott. Az, hogy csak négy új dal van itt, negatív csúcs, hiszen 2014 óta, mióta ezeket a három havi bontású listákat közöljük, szinte mindig 8-10 szokott lenni. (A Bent a neved 2015 nyarán került a toplistára, őszén az élre; a mostani telet leszámítva mindig top 20-ban volt.)

A négy új közül kettő is van, amelyek a YouTube- és a rádiós listán is a top 20-ba tudtak kerülni: Király Viktor száma Majka és Curtis vendégeskedésével, valamint a Honeybeast. Utóbbi zenekar egyébként egy mindkét platformon sikeres dallal indult (A legnagyobb hős), de azóta inkább csak a rádióban tudott a legnépszerűbbek kerülni – bár hozzá kell tenni, hogy elég sok videójuk hozott többmilliós nézettséget, csak nem olyan gyorsan, mint a YouTube-sztárok szokták. Egy további új szám a Soulwave: Szaladok, miközben a zenekar Kalandora már a második helyig kúszott fel; a Spoon 21 slágere pedig A Dalban is szerepelt, de előző listánkon még csak a legnépszerűbb single-ök közé került be.

Az albumlistán a szokásosnál is jobban dominál a rock, az élen két nagy múltú zenekarral: az Ossian új albuma (ez két hét alatt platinalemez lett, ami 4000 példány fölött jár), utána a Road Tizenhét című válogatása. Érdekes még, hogy itt is több, korábban a top 20-ból kiesett album került vissza a lista alsó felébe (ezek is újként vannak feltüntetve); ráadásul a Bëlga 17. helyen álló Disco!-ja 2015-ben, Kowalsky meg a Vega a 18.-on lévő Még nem édenje pedig egyenesen 2014-ben jelent meg.

A Zeneszöveg.hu téli listáján is feltűntek már a karácsonyi dalok, most ez folytatódik tavaszi témákkal, illetve feltűnően sok nem (vagy éppen mindig) aktuális szövegre keresnek, mint például a Szomorú vasárnap vagy a székely himnusz – másfelől viszont Kasszás Erzsinek is sikerült a top 20-ba kerülnie.

A lista szerkeszthető .xlsx formátumban innen tölthető le.

A YouTube lista a YouTube-on:

és a Spotify-on (kényszerűségből hiányos):

A rádió lista a YouTube-on:

és a Spotify-on:

 



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.