A sync kapukat nyithat ki, de sokan még nem ismerik – a Midem a Central Publishing szemével

Egy jó produkcióban elhelyezett dal nagyon sokat számíthat a szerzőjének, illetve a zenekarnak. Szabó Tamás, a Central Publishing alapítója ezért volt a Midemen. Milyen az egyik legnagyobb zeneipari szakvásár egy zeneműkiadó szemével, és mennyire ismerik itthon a sync világát?

A Midemen rengeteg zeneműkiadó képviselőivel találkozhatott az ember, bár nem standokon (ilyet talán egy cég sem bérelt), hanem a névkártyákat fürkészve. Fontosságukat az is mutatja, hogy az egyik, Ca$h Factory fantázianévre hallgató helyszín egy teljes napját a Sync & Brands téma köré szervezték. (A sync a synchronization licence rövidítése – lásd e cikkünket.)

A nemzetközi szakvásárt a zeneműkiadók szemszögéből Szabó Tamás mutatja be blogunk olvasóinak. Ő a Central Publishing nevű cég egyik alapítójaként vett részt a Midemen, korábban pedig több más showcase fesztiválon is járt a magyar delegáció tagjaként (a HOTS – Hungarian Oncoming Tunes támogatta a Dal+Szerző jelenlétét is a Midemen). Szabó Tamást egyébként többen Tonyóként ismerik, ő az amerikai MuSick Recordings kiadó által leszerződtetett The Moog frontembere-zeneszerzője.

Szabó Tamás elmondta, hogy a Midemre elsősorban azért ment, mert nagyon sok music supervisor volt jelen, akikkel szervezett körülmények között is lehetett találkozni. Ők azok a szakemberek, akik arról döntenek, hogy filmekbe, tévésorozatokba, reklámokba stb. milyen zenék kerüljenek be. Emellett regionális kapcsolatokat is keresett: olyan partnereket, akikkel különböző térségekben együttműködve tudnák képviselni a Central Publishing repertoárját.

Szabó Tamás zenészként, szerzőként maga is tapasztalta, hogy egy jó produkcióban elhelyezett dal milyen sokat számíthat a szerzőjének, illetve a zenekarnak (náluk főleg olyanok vannak szerzői minőségben leszerződve, akik együttesben is játszanak). Túl azon, hogy bevételt hoz, remek promóciós lehetőség, felteszi a térképre a szerzőt-előadót, kinyit kapukat a koncertszervezés és menedzsment terén is.

A Moog számos sikert köszönhetett a zeneműkiadója által összehozott megfilmesítési szerződéseknek: elhangzott daluk többek között a Vészhelyzetben és a Szégyentelenek (Shameless) több részében és más sorozatokban is, játékokba (Thrillville 2, NBA2K, Tap Tap Revenge) is bekerült stb. A Shamelessben szereplő dalukat például többen is feltöltötték a YouTube-ra, bár ők maguk nem készítettek hozzá klipet, rádió sem játszotta a számot, ezek a videók már sokszázezres nézettségnél járnak, és a kommentekben sokan írják, hogy innen ismerték meg a Moogot.

https://www.youtube.com/watch?v=GNRIOa2t2_o

Szabó Tamás tehát hasonló lehetőségeket keres azoknak a szerzőknek, akikről úgy gondolja: van keresnivalójuk a nemzetközi piacon. És ez pont a Midem egyik célja (szemben például az inkább élőzenére fókuszáló Eurosonickal). Az említett Sync & Brands Dayen kerekasztaloknál ültek a zeneműkiadók és más zeneipari szereplők, a music supervisorok pedig körbejártak, és mindenki bemutatkozhatott nekik. Több panelbeszélgetés is volt a témában. Ezeken ugyan Szabó szerint falrengető újdonságok nem szoktak elhangozni, inkább a fogalmak tisztázása folyik, valamint történeteket mesélnek a résztvevők – de az előadókat meg lehet keresni a beszélgetés után (még ha nem is mindig örülnek neki), illetve egy-egy ilyen panelre olyanok ülnek be, akik a témával foglalkoznak, tehát itt nagy esély van arra, hogy az ember összetalálkozik valakivel, akivel érdemes szóba elegyedni.

A Central Publishing alapításának ötlete egyébként onnan jött, hogy Szabó Tamás a Moog tagjaként az említett felhasználások által sok sikert köszönhetett a zeneműkiadónak, valamint a mai napig is számos hazai és külföldi film- és reklámzenén dolgozik, így egyre több kapcsolata lett mozgókép és a zene párosításának világával. Ráadásul meg is kellett tanulnia, hogyan működik a zeneipar ezen ága, megismerte például a zeneműkiadás és a synch angolszász és az európai jogi különbségeit. E munkákon keresztül találkozott Alick Sethi angol supervisorral, aki főleg Kelet-Európában, Oroszországban és a távol-keleti piacon dolgozik. Úgy gondolták, hogy a magyarországi szerzők tehetsége jórészt még kiaknázatlan, pedig vannak itt olyanok, akiket érdemes megmutatni a nemzetközi piacon, elsősorban sync fókusszal – de emellett az általuk alapított Central Publishing természetesen más zeneműkiadói feladatokat is ellát. A cég egyébként londoni székhelyű, bár Alick Sethi már Magyarországon él.

Mint a Midem is jól mutatta, hatalmas az érdeklődés a nemzetközi piacon a sync iránt, és persze ez azt jelenti, hogy a verseny is hatalmas. A legtöbb zenész illetve szerző számára a lemezkiadási bevételek gyakorlatilag kiestek, a stream pedig sokaknak még nem hoz ezzel összehasonlítható összegeket, így nekik a sync akár az egyik legfőbb bevételi forrás is lehet – vázolta az ide vezető folyamatot Szabó Tamás. Nyugat-Európában már nagyon benne van ez a zenei köztudatban, leginkább Nagy-Britanniában, Németországban (és persze Európán kívül a leginkább az USA-ban) épült ki a rendszer, ahol a reklám- és filmiparral nagyon szorosan együttműködnek a zeneműkiadók.

Magyarországon ettől még nagyon távol vagyunk. A zenészek sem igazán ismerik a zeneműkiadók világát, a sync által megnyitott lehetőségeket; kevés, a területen működő cég igazán aktív a sync világban. A másik oldalon a magyar film- és reklámiparban is sokan vannak, akik nincsenek igazán tisztában a zene jogosításának módjával, illetve azzal, hogy milyen erőt adhat egy (reklám)filmnek egy jól kiválasztott dal.

A Central Publishing hosszú távú terve – mint a név is mutatja – az, hogy a közép-kelet-európai régióban terjeszkedjen. A folyamatos kapcsolatépítés következő állomása a Midem után az volt, hogy részt vettek a Los Angeles-i Sync Missionön. Ezt a brit zeneipari szervezet, a BPI szervezte (a Central Publishing londoni bejegyzésű cégként részt vehetett rajta): zeneműkiadókat vittek Hollywoodba és összekötötték őket az ottani music supervisorokkal. Az egy hetes szakmai eseményt maguk fizették, de ahhoz, hogy részt vehessenek rajta, pályázni kellett, és a jelentkezők közül végül a BPI válogatta ki a delegáció tagjait. A viszonlyag magas regisztrációs díj ellenére is sokkal többen szeretnének részt venni ezen a rendezvényen, mint ahány helyet a szervezők biztosítani tudnak.

Central Publishing Szabó Tamás

Szabó Tamás a Sync Missionön. Forrás: Central Publishing Facebook



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .