Dal+Szerző Playlist #29: Zenék a Dal+Szerző magazin 22. számából

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify – Deezer – YouTube

A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.

Ahogy korábban is, ismét összegyűjtöttük azokat a zenéket, amelyekről a Dal+Szerző magazin friss számában olvasni lehet – itt pedig végig is hallgatható, miről szólnak az interjúk, cikkek.

Hien

A Dal+Szerző magazin címlapsztárja Hien, teljes nevén Nguyen Thanh Hien. 14 éves volt, amikor feltűnt a Megasztárban. „A szólóban hatalmas sikereket elérő énekesnő még mindig csak 23 éves, de úgy döntött, kezébe veszi az irányítást, és jelenleg a világ egyik legmenőbb egyetemén, a zene fellegvárában, az amerikai Berklee-n tanul ösztöndíjjal. Többek közt erről, a producerkedésről, a zeneszerzésről és az új elektronikus irányról” szól a vele készült interjú.

Facebook

No More

Hien második, Sweet Talk című lemezén hallható eddigi legnagyobb slágere (a YouTube-on 1,4 milliót közelíti): az erősen rockos, persze az énekben R&B-s beütésű dal a „nincs szükségem rád” típusú „girl power” hagyományba tartozik. Ezen a lemezen már szerző is volt. Mint az interjúban mondja: „Büszke vagyok az első lemezemre, és tényleg csodás dalszerzőkkel és zenészekkel dolgozhattam együtt, de éreztem azt, hogy ez még nem teljesen én vagyok. Kerestem azt az utat, amivel jobban ki tudom fejezni magam. Sokszor, mikor csak úgy leültem a zongora elé, eszembe jutottak dallamok, és ekkor jöttem rá, hogy ez az én utam.”

Zene: Nguyen Thanh Hien, Csöndör László (Diaz). Szöveg: Johnny K. Palmer. ISWC: T-007.191.787-7

Hien és Én (Fehér Balázs): Love Again

Hien sok együttműködésben vett részt, ez közülük a legnépszerűbb, amiben egyértelműen ő viszi a prímet. A Love Again könnyed popos dal, drum and bass alappal és vicces robothangokkal.

Zene: Bicskei Titusz. Szöveg: Fehér Balázs. ISWC kód: T-007.256.650-7

Lullaby

A második nagylemez óta csak különálló dalokkal jelentkezett Hien. Mint mondja, szeretné minél előbb kiadni ezeket, valamint „tudom, hogy most változom, így nem ennek van most itt az ideje, hogy leülök és összerakok egy lemezt. Annyira sokféle zenét csinálok, hogy inkább dalokban gondolkodom.” A Lullaby 2016. nyári dal, az énekesnő általános irányvonalához illeszkedően elektronikus az alapja, de erősen az éneket tolja az előtérbe.

Zene: Nguyen Thanh Hien. Szöveg: Kozma Kata. ISWC kód: T-007.261.848-4

Hien & Ampzer: Bemine

Ez a dal egy, a Berklee-n kapott házi feladatból indult ki. „Egyre többször fordul ez elő, hiszen amikor megcsinálom, amellett, hogy próbálom teljesíteni a követelményeket, igyekszem olyat csinálni, ami tényleg jó. Egyrészt bemutatjuk az egész osztály előtt, másrészt szeretném hasznosan kihasználni ezt az időt is. Hiába van kész egy házi feladat technikailag, ha még nem érzem jónak zeneileg, akkor több napot töltök el vele. És amikor kész lesz, úgy érzem, hogy valamit kezdeni is kell vele” – mondta róla.

A dal regisztrációja egyelőre még folyamatban van. 

Schram Dávid

A magyar underground, főleg a rock egyik legfontosabb producere (volt) Schram Dávid, aki most már Kanadában él, és ezzel nagyjából ki is szállt a hazai zenei életből. Mint a producereket bemutató interjúsorozat keretében készült beszélgetésben mondja: „Nem először jöttem el az országból, és minden egyes alkalommal elveszítem a magyar klientúrámat. Azt érzem, hogy a magyarokban van egy ilyen beidegződés, hogy ha nem vagy a közelükben, akkor nem „vagy”.”

FreshFabrik: Serious (taptap)

Schram Dávid a magyar nu metal alapzenekara, a FreshFabrik gitárosaként került a zenei életbe. Az 1998-as Nerve című albumon hallható a játéka. Innen vezetett az út a produceri, hangmérnöki pálya felé: „Zenészként szálltam be, de már akkoriban is foglalkoztatott a stúdiótechnika. A lemezünknél, ami huszonegy éves koromban jelent meg, a hangmérnök nem nagyon volt képben, a végeredmény borzalmas csalódás volt számomra. Akkor eldöntöttem, hogy engem érdekel a stúdiótechnika, a felvétel, és, hogy jó lenne segíteni azokon az embereken, akik szeretnék megvalósítani a dalaikat.” (A szám nincs fent a stream oldalakon.)

Zene, szöveg: Keszei Krisztián, Kovács Levente, Schram Dávid, Szabó András Bálint, Vörös András. ISWC kód: T-007.037.895-8

Heaven Street Seven: Ez a szerelem

Első teljes munkája, ahol a felvétel, a keverés és a produceri teendők is mind az ő kezében összpontosultak, a Heaven Street Seven 2004-es Szállj ki és gyalogolj című lemeze volt.

Zene: Balczer Gábor, Németh Róbert, Orbán Gyula, Szűcs B. Krisztián, Takács Zoltán. Szöveg: Szűcs B. Krisztián. ISWC kód: T-007.035.713-9

Uzipov: Fekete neked

Szintén szerepel Schram Dávid kedvenc produceri munkái között az Uzipov Bazaltkockák című, 2014-es lemeze. Ez a nyitó szám, ami rögtön az elején megmutatja, hogy milyen erőre kell itt számítani.

Zene: Walkó Gergely, Kubányi Bálint, Hosszú Gábor. Szöveg: Hosszú Gábor. ISWC kód: T-007.240.650-8

Bin-Jip: Heavy

Schram Dávid azért nem kizárólag rockzenekarokkal dolgozott, bizonyítja ezt a (szintén kedvencei között szereplő) Bin-Jip. (A zenekar énekesnője, Harcsa Veronika Lámpafény című rendhagyó versfeldolgozós lemezén szintén dolgozott.)

Zene és szöveg: Harcsa Veronika, Gyémánt Bálint, Józsa András, Kaltenecker Zsolt. ISWC kód: T-007.235.731-3

Junkie Jack Flash: Leves, süti, dinamit

Schram Dávid egyik kedvenc, valamint legutolsó magyarországi produceri munkája a Junkie Jack Flash II című lemeze. „Szeretek producálni, emberekkel időt tölteni, zenekarokkal mozogni. Azok a pillanatok nekem olyanok, mintha egy kis család lennénk. A legjobb ilyen élményem a legutolsó felvételem volt. Ezek a fiúk gyakorlatilag a fiaim lehetnének, úgy is hívtak, hogy „apa”. Cuki volt, mert annak ellenére, hogy így hívtak és odafigyeltem rájuk, ugyanakkor el is tudtunk hülyéskedni. Próbálom az ilyen rezgéseket felvenni, mert fontos, emberileg is, hogy eggyé válj a produkcióval” – emlékezett vissza.

Zene: Balvin Levente, Pető Szabolcs, Makk Vata Mihály, Szénás Máthé Nándor. Szöveg: Pető Szabolcs. ISWC kód: T-007.277.981-7

Elefánt

Az Elefánt korábban is nehezen besorolható (maguk által kényszerűen posztsanzonnak nevezett) zenéjét, pontosabban első két albumát rovatunkban itt mutattuk be. Azóta megjelent harmadik albumuk, a Minden, amely a korábbiaknál is eklektikusabb és kísérletezőbb lett. A Dal+Szerző magazinban olvasható interjú főleg erre koncentrál. „Egyáltalán nem volt célunk, hogy egy könnyen emészthető lemezt csináljunk, semmilyen szempontból. Nekünk kell a kihívás, akár a zeneszerzésről, az előadásról vagy a közönséghez való viszonyunkról van szó” – mondja róla Tóth András gitáros.

HonlapFacebook

Madarak

Mi sem mutatja jobban az Elefánt kísérletező kedvét, mint hogy a klipes dalnak választott Madarak annyira elhagyja a hagyományos dalformát, hogy még egyértelmű refrénje sincs – közben viszont az (alternatív) rockos sodrás egyértelműen megvan.

A dal regisztrációja folyamatban. 

Minden

A lemez címadó dalában szerepel egy Váci Mihály-idézet. „Megírtam a dalszöveget, és rájöttem, hogy a témája olyan, mint amikor az ember nagyon intenzíven hall mindent, mint amikor annyira csend van és kiélesednek az érzékszerveid, hogy meghallod az olyan dolgokat, amiket még soha. Ezt fogalmazza meg a Váci Mihály-vers, ebből a központi gondolatból fogant meg ez a dalszöveg. Ráadásul pont kellett oda egy rím, és ez a vers elég szabályos ahhoz, hogy dalszövegként is működjön, ami külön ritkaság” – mesélte a magazinnak Szendrői Csaba énekes.

A dal regisztrációja folyamatban. 

Profil

ZUP: Orom utca 8.

A Farkas Krisztina–Farkas János testvérpár a ZUP, vagyis a Záhony Unplugged Project vezetőjeként lett ismert. Legismertebb daluk az Orom utca 8., a Füstjelek szélcsendben című lemezen jelent meg 2013-ban.

Zene: Farkas János József, Farkas Krisztina Renáta, Gaál György Kristóf, Tardos Balázs. Szöveg: Farkas János József, Farkas Krisztina Renáta. ISWC kód: T-007.172.858-9

Muzsik és Volkova: Boldog voltam

A testvérpár a ZUP többszöri átalakulása után magára maradt, egy ideig fel is hagytak a zenéléssel, majd az (orosz édesanyjuk hatására felvett) Muzsik és Volkova néven tértek vissza, immár csak ketten. „Az addigi zenei irány is megváltozott, kissé eltávolodott az angolszász zeneiségtől, miközben rengeteg orosz, francia, spanyol, marokkói, szír zene kezdett hatással lenni rá” – olvasható a magazinban.

A dal regisztrációja folyamatban. 

Hangácsi Márton: One

Az utcazenész hagyományt és a kortárs énekes-dalszerzők világát egyesítő, „egyszemélyes zenekarként” működő Hangácsi Mártont részletesen bemutattuk, amikor a Cseh Tamás Program támogatását elnyerte. My True Fairy Tale című első nagylemezén régebbi szerzemények mellett hat új dal hallható, közülük a One kapott klipet.

Zene és szöveg: Hangácsi Márton. ISWC kód: T-007.219.322-6

Lemezajánlók

Hiperkarma: Délibáb

„A Délibáb lemez a Hiperkarma aranykorát idézi játékosságával, dallamosságával, és őszinte elborultságával” – olvashatjuk a kultikus zenekar új albumáról.

Zene és szöveg: Bérczesi Róbert. ISWC kód: T-007.267.977-6

Babé Sila: Luna feat. Dope Est Dope

Babé Sila korábban Stahl Barbara néven lett ismert (szerepelt Playlist rovatunkban is); új nevét a nemzetközi piacra lépés szempontjai miatt változtotta. Ezen a második, August című albumán található dalon a berlini Dope Est Dope formációval dolgozott együtt. Lemezén „stílusát, identitását megtartva színesíti zenéjének palettáját, a végeredmény pedig egy fokkal poposabb, de továbbra is világszínvonalú anyag lett.”

Zene és szöveg: Sárközi Barbara. ISWC kód: T-007.283.553-0

Republic: Kimondom a neved

„A közlésvágy érződik a Kimondom a neved című legújabb anyagon, ami több komoly üzenetet is hordoz magában” – olvasható a Republic új, immár aranylemez minősítéssel bíró albumáról.

A dal regisztrációja folyamatban. 

Amber Smith: Cape

„A magyar indie-színtér zászlóshajója kicsit visszatér a gitárhoz, mindezt teszi úgy, hogy valóban a régi ambersmithes hangulatot megtartva egy sokkal vidámabb, könnyedebb, ugyanakkor sokszínű és eklektikus megszólalást választ.” A rövid, klipes dal Cape-et az ihlette, hogy Poniklo Imre négyéves fiával „belepillantott” a Star Warsba.

Zene és szöveg: Poniklo Imre. ISWC kód: T-007.281.067-3

Random Trip Hiphop Allstars: Zenehíd

A nyolc éve működő koncertsorozat, a Random Trip művészeti vezetője, Delov Jávor dobos ötven zenészt hozott össze egy stúdiólemezre. „Lehetetlen párosítások szólnak együtt tökéletesen, és tényleg a legkülönfélébb stílusok sorakoznak fel úgy, hogy nem ugrál köztük, sokkal inkább átíveli őket az anyag” – olvasható a magazinban. Három klip készült az albumhoz, a hat rappert (Eckü, Busa Pista, Zeek, Wolfie, Saiid, MC Kemon) felvonultató Zenehíd a legnépszerűbb.

A dal regisztrációja még folyamatban. 

(A lemezajánló hatodik albumát jegyző Szabó Benedek és a Galaxisok zenekart többször és alaposan bemutattuk: az új lemezt itt, a korábbiakat itt.)

Tornyai Péter

Tornyai Péter intellektuális és szövevényesen izgalmas, illetve meglepetéseket, ugyanakkor spirituális üzeneteket is közvetítő műveit nemcsak a kritika ünnepli, de a pályatársak is elismerően beszélnek róla. Az interjú legújabb műve, a Dixit kapcsán készült; a Playlistbe egy online – ha máshol nem is, legalább a YouTube-on – meghallgatható korábbi művét válogattuk be.

Ach Gott und Herr

Tornyai Péter számos díja közül az egyiket ezért a műért kapta a Wiener Konzerthaus zeneszerző versenyén. A darab – amelynek kottáját a szerző feltette a netre – Johann Sebastian Bach hasoncímű művéből indul ki. Tornyai Péter a zenei idézetekről ezt mondta a Dal+Szerzőnek:  „a mi generációnknak más a viszonya – szabadabb vagy felelőtlenebb? – a crosskulturális jelenségekhez, mint azoknak, akik megélték – előmozdítva vagy elszenvedve – a posztmodern fordulatot.”

Zene: Tornyai Péter. ISWC kód: T-007.150.984-6

A Playlist a YouTube-on:

és a Spotify-on:



Categories: Playlist

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .