Exkluzív szerződésekkel torzítja a fesztiválpiacot a Live Nation a brit függetlenek szerint

A független brit fesztiválok szerint a versenyhivatalnak meg kell vizsgálnia a Live Nation túlsúlyát a piacon. Állítólag exkluzív szerződésekkel, vagy legalábbis szóbeli megállapodásokkal kötnek magukhoz művészeket. Emellett majdnem 25% a részesedésük, és a koncert- és fesztiválszervezésen kívül rengeteg más területen is terjeszkednek.

A Live Nation olyan neves fesztiválokat birtokol, mint a Download, Parklife, Creamfields, Latitude, Reading/Leeds, The Great Escape stb. Nemrég az Isle of Wright Festival többségi tulajdonosai lettek, és ezzel részesedésük az 5000 fő fölötti rendezvények piacán 25% fölé emelkedne. Ezt az üzletet már vizsgálja a brit versenyhivatal, a független fesztiválok szervezete ( Association of Independent Festivals, AIF) azonban azt kéri, hogy terjesszék ki ezt a vizsgálatot. (A két nagy globális élőzenei cég közül a másik, az AEG részesedése kevesebb mint 2% Nagy-Britanniában. Egyébként a Glastonbury is egy független feszivál.)

A Billboard cikkében olvasható panaszok közül a legérdekesebb, a brit fesztiválpiac koncentrációján túlmutató probléma az exkluzivitás problémája. Egy név nélkül idézett fesztiválszervező azt mondja, hogy ebben a szezonban több mint 40 művészt nem tudott leszerződtetni, mert a Live Nationhöz voltak kötve.

Az, hogy csak az óriáscég tulajdonába tartozó fesztiválokon lépnek fel, nem szerepel így a szerződésben, inkább szóban hangzik el (nem egészen világos a cikkből, hogy az esetek többségében vagy mindig így van-e). A cég mérete, hatalma és fesztiváljainak súlya miatt a menedzsmentek, ügynökök így is kénytelenek betartani – sőt, vannak, akik még beszélni is félnek róla. Egy másik, szintén név nélkül nyilatkozó szervező szerint az is előfordul, hogy ha egy zenész egy Live Nationhöz tartozó fesztiválon szeretne fellépni, akkor ennek az a feltétele, hogy egy másik területen, országban szintén csak Live Nation-ös rendezvényre mehet.

Ráadásul a vádak szerint – amelyekre a Billboardnak a Live Nation nem kívánt válaszolni – ez nem csak a legnagyobb, headliner előadókra igaz, hanem az alacsonyabb árkategóriában is előfordul; mi több, az AIF szerint egyre nagyobb mértékben. Ez ráadásul nemcsak a jónevű előadókat megszerezni képtelen független fesztiváloknak árt, hanem a feltörekvő zenészeknek is, akik szeretnének minél több és többfajta fesztiválon fellépni.

A Live Nation honlapjának fesztiválokról szóló szekciójában látható,  hogy mely európai országokban vannak jelen; régiónkban csak Lengyelországban: az IMPACT fesztivál tartozik hozzájuk. Vagyis ha mindez igaz, közvetlenül akkor sem fenyegeti a magyar fesztiválokat.

Ez a vád persze nehezen igazolható – szemben persze a már említett piaci részesedéssel. Utóbbit súlyosbítja az a tényező a független fesztiválok szerint, hogy a Live Nation számos területen terjeszkedik: a jegyeladások, menedzsment, szponzoráció, az események biztosítása területén, továbbá egyre több helyszínt is megvásárolnak. “Ahogy terjeszkedik a hálózatuk, úgy lesz egyre könnyebb számukra, hogy a független fesztiválokat vagy felvásárolják, vagy kiszorítsák. Ez így nem vezet egy egészséges, sokszínű piachoz” – nyilatkozta a Billboardnak az AIF vezetője, Paul Reed.

Isle of Wight Festival _ Sara Lincoln

Életkép a Live Nation által idén megszerzett Isle of Wight Festivalról. Fotó: Sara Lincoln



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: