Így dől el, hogy valaki „feat.” vagy „&”

A Guardian alapos cikkben járja körül a több előadós számok nómenklatúráját – nevezetesen azt, hogy ki szerepel „és”-sel, ki csak featuring, esetleg hova kerül egy „vs”. És ami legalább ilyen fontos: ki marad ki innen, vagy kerül be csak az „apróbetűs részbe”, vagyis a nagyközönség által nem vagy alig olvasott, a stream oldalokon nem is látszó szerzői vagy előadói kreditek közé. Fontos előre bocsátani, hogy az elektronikus műfajokban a (társ)előadó gyakran (társ)szerző és (társ)producer is, ami még tovább bonyolítja a dolgokat.

A cikk egy friss számmal indul, aminek négy kiemelt előadója van, három különböző viszonyjelöléssel: Dimitri Vegas & Like Mike vs David Guetta feat. Kiiara. Ezek közül a „vs” – ami ugyebár eredetileg a „versus” vagyis „ellen” rövidítése – legtöbbször azt jelenti, hogy valaki remixelt valakit (bár eredetileg használták ténylegesen egymással zeneileg „megküzdő” előadók jelölésére). Az „feat.”-ról sokan tudják, hogy ez a „vendégművész” – a hiphopban jellemzően egy-két versszakra beugró rapper, az elektronikus zenében sokszor a vokalista. Az már kevésbé ismert, hogy az ötvenes években ez az általában a háttérben meghúzódó közreműködők közül emelt ki egy fontosat, míg a nyolcvanas években a nagyobb együttesek az adott számban legnagyobb szerepet játszó tagját jelölte.

Az „&” nyilvánvalóan egyenrangúságot sugall, bár ez sem ilyen egyszerű. A cikk példának felhozza a Millionaire című számot, ami a brit piacon Digital Farm Animals & Cash Cash néven jelent meg, az amerikain Cash Cash & Digital Farm Animals néven, ugyanis közösen dolgoztak rajta, és mindenki magáénak szerette volna, aztán ez jött ki ebből. (Plusz van benne egy feat. Nelly is.)

A Guardianben megszólaló szakemberek három szempontot sorolnak fel, ami eldönti, ki milyen minőségben szerepel az előadók között, vagy kerül ki közülük a kreditek közé. Az egyik nyilvánvalóan mit csinált ténylegesen. Csakhogy, ahogy az említett Digital Farm Animals mondja (aki egyetlen ember): „Amikor kötődsz egy dalhoz, szeretnéd megkapni a megfelelő elismerést azért, amit csináltál. Csak éppen az a baj, hogy mindenki mindig azt hiszi, hogy ő csinált mindent.”

A második szempont a hatalom. Természetesen a hierarchia magasabb fokán lévő közreműködőknek nagyobb a beleszólása, hogy ki milyen kreditet kap. Ezen a téren vannak csúnya példák, például Avicii, aki sokáig semmilyen társelőadót nem tűrt meg maga mellett, így például 2013 egyik legnagyobb nyári slágere, a Wake Me Up! is kizárólag az ő neve alatt jött ki, holott Aloe Blacc nemcsak énekelt benne, hanem társszerző is volt. Vagy ott van a Hey Mama című szám, amelynek hivatalos előadója eredetileg David Guetta feat. Nicki Minaj & Afrojack volt. Bebe Rexha énekesnő, aki a refrént nemcsak énekelte, de írta is, kimaradt. „Amikor először hallottam, hogy a rádióban úgy konferálták fel, hogy David Guetta feat. Nicki Minaj, úgy éreztem, mintha gyomron vágtak volna” – mondta a Guardiannek Rexha; hiszen természetesen mindenki azt gondolta ezután, hogy Nicki Minaj énekli a refrént. Később aztán bekerült ő is a feat. utánra.

Vannak meglepően pozitív példák is. 2016 egyik legnagyobb slágere a One Dance volt Drake-től, feat. Wizkid and Kyla. Utóbbi valójában a dalban hangmintaként szereplő, 2008-as Do You Mind című dal szerzője-énekesnője, és a Guardian cikkéből kiderül, hogy a Drake-sláger megjelenése előtt már fel is adta zenei karrierjét, belenyugodott abba, hogy hobbiszinten folytatja. Aztán egyszer csak kapott egy telefonhívást. A meglepő csavar a történetben, hogy Drake kezdeményezte, hogy ne csak megvásárolják a hangminta felhasználásának jogát, hanem feat. kreditet is kapjon Kyla (Crazy Cousinz producer pedig a szerzők közé került be). Az énekesnő maga azt mondja, hogy ha csak az előbbire kap ajánlatot – „kell ez a rész, itt a pénz, szevasz” -, azt is elfogadta volna. Viszont így megváltozott az élete, felfigyelt rá a szakma, éppen visszatérő klipjét forgatja. Kyla szerint az, hogy Drake úgy döntött, feltünteti őt feat. előadóként, még a – nyilván a dal sikere miatt jelentős – jogdíjnál is sokkal többet ért: „mintha megnyertem volna a főnyereményt”.

A harmadik szempontot pedig a digitális platformok hozták be. A „vs” például akkor szorult vissza, amikor az iTunes előretört, ott ugyanis ezt nem támogatták. A stream szolgáltatóknál – amelyek amúgy mind egy kicsit különböző módon tüntetik fel, ha egy számnak több előadója van – az számít, hogy ki az, aki közülük ún. „elsődleges művész” (primary artist). Ugyanis csak ezek profiljába kerül be a szám, az ő követőik értesülnek róla. Ha nem teljesen ismeretlen előadóról van szó, akkor jelentősen csökkenhet a potenciálisan elérhető közönség, ha valakit csak feat. vendégművészként tüntetnek fel (ő ugyanis nem „elsődleges”). Itt jól látható, hogy a három különböző szempont egymás ellen is dolgozhat; lehet, hogy valaki a közreműködése alapján inkább a „feat.” kategóriába tartozik, de hoz annyi lejátszást, hogy mégis „&” kerül a neve elé.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .