Dal+Szerző Playlist #32: Paródiák

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Persze már a régi görögök is írtak paródiákat, a popdalok vagy teljes műfajok kifigurázása is régóta virágzik. Az internet és ezen belül is a YouTube ezzel együtt is a paródiák korábban nem látott dömpingjét hozta el; az biztos, hogy legalábbis a mennyiséget tekintve a virágkorát éli a “műfaj”. Most a ma működő legnépszerűbb zenei parodistákat mutatjuk be; olyan számokat válogattunk, amelyek magyar zenét vesznek célba, és főként a YouTube világára koncentráltunk. (Ezért most csak a YouTube-on raktunk össze playlistet, ami megtekinthető itt vagy a cikk alján.)

A paródiát egyébként bizonyos országokban külön kezeli a szerzői jog, nálunk nem. Amennyiben egy konkrét mű paródiájáról van szó (tehát nem egy stílus kifigurázásáról, ami természetesen önálló mű), akkor az átdolgozásnak minősül, és az eredeti szerzők (vagy a jogutód) engedélye szükséges hozzá – bővebben lásd itt.

Irigy Hónaljmirigy

1990 szilveszterén poénból verődött össze az az alkalmi társaság, amely ideiglenesen az Irigy Hónaljmirigy nevet vette fel. (A történetről több könyv született, a honlap biója is alapos.) Eleve kevés zenekar él meg ilyen hosszú időt, pláne a paródia műfajában, azonban az IHM sikeresen alkalmazkodott a média többszöri változásaihoz (kereskedelmi tévék elindulása, a rádiós piac átalakulásai, internet), és manapság folyamatosan a YouTube-on is a legsikeresebbek között tud lenni.

HonlapFacebook

Rockant Válogatott: A csillagok háborognak

A tagok a rockzene felől érkeztek, első lemezük, a Fetrengés (1994) borítóján még ott volt: “rockparódiák”. A második album, az 1996-os A csillagok háborognak a műfaj rajongóin túl is megismertette a nagyközönséggel az IHM-et. A címadó szám a Mindannyian mások vagyunk című jótékonysági dalt vette célba, és alkalmas az IHM YouTube előtti korszakának összefoglalására, hiszen számos korabeli sztár szerepel benne. Érdemes megfigyelni, hogy az IHM a szó klasszikus értelmében parodizál, vagyis a kifigurázott énekesek jellegzetes hangját, manírjait túlozza el, és a szövegekben is utal előadói egyéniségükre. Ezzel szemben a YouTube-on inkább az jellemző, hogy egy sláger dallamára (és vagy annak alapjára, vagy új, hasonló stílusú zenére) gyakran témájában is egészen más szöveg kerül rá, az énekstílus pedig inkább a parodizáló sajátja (gyakran többé-kevésbé amatőr).

Nincs fuxa jáj

A YouTube-on a legnépszerűbb IHM-paródia Kis Grófo No roxa áját figurázza ki, illetve általában a mulatós műfajt a maga egészében. Sokáig – egészen a Pamkutya: Despacito elsöprő sikeréig – ez volt a legnépszerűbb paródia a YouTube-on, már a 12 milliós nézettséghez közelít. (A második legnézettebb IHM-klip persze a Belehalok). A No roxa áj volt az a dal, aminek elképesztő sikere a videómegosztón a kilencvenes évek “kultúrsokkja” után ismét felhívta a nagyközönség figyelmét a mulatós műfaj népszerűségére, hiszen sokáig ez egészen más médiatérben létezett, mint bármelyik másik mainstream vagy akár underground stílus.

Apu vedd meg a Rakpartot

A cím kicsit csal, hiszen a Wellhello mellett megkapja itt a magáét több, a YouTube-on népszerű rapper: Majka, Halott Pénz és a Punnany Massif. Érdekes, hogy ez utóbbiról alig találni paródiát – bár a Bëlga Legyen lazaság című dalát kézenfekvő a Punnany kifigurázásának értelmezni. De a Bëlga – joggal – ragaszkodik ahhoz, hogy ne tekintsük őket paródiának. (A zenekart ebben a Playlistben mutattuk be.) Az, hogy az IHM – Mr. Bustát leszámítva – célba vette az összes, a videómegosztón hasító rappert, meg is hozta az eredményét: a videó felkerült 2015-ös őszi YouTube-toplistánkra.

Ma van a szülinapom

Volt idő, hogy az Alma Együttes dala kivakarhatatlan volt a YouTube-toplista éléről, bár egy ideje már úgy látszik, kevésbé küldözgetik poénból az emberek szülinapos ismerőseiknek. Egy kicsit ezért megkésett az IHM néhány hónapja elkészült verziója, ami első sorában szellemesen rámutat a siker okára: “óriási mákom, hogy minden nap van szülinapos”. Talán nincs értelme azt mondani egy paródiára, hogy igazságtalan, de ez a dal áll a legközelebb ehhez, hiszen az Alma (legalábbis a célközönsége körében) nem egyslágeres zenekar; plusz fura, hogy az állítólagos haknizást rója fel nekik az a zenekar, amelyről szakmai körökben ismert volt, hogy olyan sok tagjuk van, hogy egy időben gyakran előfordult, hogy egyszerre több helyen is fel tudtak lépni.

Pamkutya

Béla és Pista duója, avagy Béla, Pista és Pam, a beszélő kutya triója éppen most lett a legnépszerűbb a YouTube-on: legalábbis a feliratkozók számát tekintve lehagyta a Dancsó Péter-féle Videómániát (jelen pillanatban 673 és 672 ezer). Bár leginkább paródiáikról ismertek, valójában Pam kutya videóival indult a csatorna, manapság pedig a Pamkutya kalandok jóval nagyobb szabású (és szponzorok által támogatott) sorozata fut. A sokáig csak jellegzetes sárga ill. szürke kabátban, napszemüvegben mutatkozó duóval foglalkozott a mainstream média (a Fókusz már 2012-ben megpróbálta megfejteni a “Pamkutya-rejtélyt“). Az, hogy Despacito-paródiájukat leszedték a YouTube-ról, számos újságban hír volt. Igaz, azóta visszakerült, sőt, a nézettség sem veszett el, így már ez a legnézettebb paródia a YouTube-on, már bőven 13 millió fölött jár. Másféle, a YouTube világán kívüli elismerés volt, hogy 2016-ban bekerütek a Nagyszínpad zsűrijébe. Nemrég egyébként megszabadultak a védjegyszerű kabátoktól (például mert korlátozta őket, ráadásul meleg volt), a napszemüveg viszont maradt – minderről, és általában a YouTube-ozásról egy tanulságos videóban beszélnek.

Facebook

Belehalok

Az első paródiák – mint az a csatorna történetét bemutató videóból részletesen kiderül – szinte véletlenül születtek. Rögtön a másodikat, az X-Faktorról szólót le is tiltották. Nem sokkal később jött az áttörés a Belehalokkal. Mint az említett videóban mondják, ez “véglegesen úgy meglökte a csatornát, hogy a nézettség és a feliratkozók száma is elkezdett nőni”, és “ez volt az első, ami kikerült a youtube-os közegből”. Az alkoholizálás egyébként igen gyakran előkerül a YouTube-paródiákban, a Pamkutya a Valami van a levegőbent is ebbe az irányba vitte el.

Őszinte rapper

A főleg külföldi slágereket, kisebb részben magyar YouTube-bombákat célba vevő Pamkutya néhány stílusparódiát is készített. Az Őszinte rapper a rap közhelyeit fordítja ki (“nem panelban laktam, és nem is a nyolckerben” stb.), és Pam itt is kap egy hosszabb részt. Később elkészült egy másfajta stílusparódia: az Arcon köplek is már nem visszájukra fordítja, hanem eltúlozza a hiphop kliséit.

Apuveddmeg

A túlzásba vitt számítógépezés vagy okostelefonozás paradox módon a YouTube-videók, így a paródiák egyik kedvelt témája. Ez a szám a játékfüggőséget veszi célba; a Facebook-mánia a harmadik legnézettebb Pamkutya-videóban kerül elő: Gangnam Style. Az Apuveddmeg videója már rengeteg számítógépes trükköt alkalmaz, a legjobb benne azonban mégis az, ahogy az élő szereplők utánozzák a gépies mozgást.

Rakpart

Ismét egy olyan paródia, ami igazából nem az eredeti számot és annak előadóját figurázza ki; dallamon zenén kívül csak a cím a közös, de a téma, ami a rakpartról eszébe jutott a duónak, kicsit sem romantikus: a rakparti dugóban ülő autós és a lusta munkás konfliktusa. A klipben már jóval komolyabb filmes trükköket alkalmaznak – az Így készült videóban mutatják ezt be. Innen kiderül, hogy a zenei alapot a Wellhello odaadta volna, ám a kiadóval nem tudtak megegyezni, ezért a neten kerestek zenészeket, és Para lett a nyertes.

Polgár Peti

Polgár Peti 2002 óta rádiózik, megjárta a Danubiust, a Class FM-et, majd a TV2 Frizbi című műsorát, 2014 óta pedig a Rádiókabaré szereplője. A YouTube-on legjobban a mulatós műfajban készült paródiái futnak, de egyéb műfajokban is termékeny. A rádióban például városhimnuszokat is írt; a videómegosztón a harmadik legnépszerűbb száma a Település dal, amely a Bugyi és Pornóapáti típusú településneveket foglalja szövegbe. Több albuma is megjelent. Itt főleg azokat a számait válogattuk ki, amelyek túlmennek az egyszerű mulatósparódián.

HonlapFacebook

Origo

Az Origo különlegessége, hogy jórészt nem is Pápai Joci eurovíziós versenydalát veszi célba, hanem, mint az alcím is mondja, a neten gyűlölködő trollokat. Egyrészt általában az utálkozó kommenteket író, megkeseredett embereket, másrészt specifikusan azokat, akik Pápai Jocit mondjuk a származása miatt támadták (“Mért érdekel a színem? / Neked sárga, úgy hiszem”). Magát Pápai Jocit inkább elismeri a szöveg (“Én nem csak a kontyomat tűzdelem / A sikerhez kell némi küzdelem”), bár “a lelkem mély, mint a Deep Forest” azért inkább egy – kedves – oldalvágás.

Polgár Peti és a MagyarSKA: Nézését meg a járását

Ebből a gigaslágerből van egy rendes, mulatós Polgár Peti-paródia is, a Playlistbe viszont egy jóval ritkább mutatványt válogattunk be: itt a kíséret műfajt vált, találkozik a mulatós a jamaicai eredetű ska (erről a legnépszerűbb mai ska-zenekart, a PASO-t bemutatva itt írtunk). A szöveg mondhatni zeneipari reflexió: a fő poén az, hogy a “Szegény vagyok, szegény vagyok, szegénynek születtem” című dal – és a népszerűségéből fakadó “heti nyolc hakni” – milyen gazdagságot hozott Kis Grófónak.

Polgár Peti és a HungaryCool: Hun a dal

Állítólag 2016-ban tényleg beneveztek A Dalba “ezzel az ízes, magyaros nótával“. Természetesen nem jutottak be. A Hun a dal duplafenekű stílusparódia: nemcsak a mulatós figurázza ki, hanem – talán – az Eurovíziós Dalversenyben gyakran szereplő “népies” számokat is megfricskázza. Azt a trükköt, hogy a rímhelyzetben mindenki egy trágárságot vár, ehelyett valami feltűnően nem rímelő, a prozódiát is megtörő bekiabálás jön, más dalban is alkalmazta Polgár Peti.

Balaton Sound dal

Egy Polgár Peti-dal a mulatóson kívüli világból: az egyik nagy YouTube-sláger, a Kelemen Kabátban: Maradjatok gyerekek alapjára kerül a Balaton Sound közönségéről, no meg az elektronikus zene egyformaságáról szóló közhelyek kifigurázása. A csavar az, hogy a lírai én valójában nem olyan gazdag, mint amilyennek a fesztiválon (a klisé szerint) mutatnia kell magát, de inkább két hónapig nem eszik, csak itt menőzhessen.

…és még kettő:

3. C: Kettesem

Az egyik – ritkább – végpont a YouTube-os paródiákban a cukiság. Sok újság írt 2013-ban a Városligeti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (akkor) 3. C osztályának ByeAlex-paródiájáról, ami “vírusvideó” lett (jelenleg kb. 600 ezer megtekintésnél jár). Az iskolás témájú átdolgozást később más diákok is előadták többé vagy kevésbé formális keretek között.

Pempi: A nézését meg a járását

A többféle stílusú YouTube-humorban alkotó Pempi csatorna legnézettebb zenei videója a Belehalok és A gyűrűk ura találkozása, de ez utóbbi alapos ismerete nélkül nem érthető. A kiválasztott videó egy újabb típus, talán nem is zenei annyira paródia: számos videós mém ügyes összevágása.

A Playlist egyben megnézhető a YouTube-on itt:



Kategóriák:Playlist

Címkék:, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: