Több százmillió dollárt ajánl a Facebook a zenei jogokért

Amíg el nem készül egy jól működő rendszer, ami azonosítja a jogvédett zenék felhasználását, a Facebook „több százmillió dollárt” fizetne azért, hogy felhasználói bármilyen zenét felhasználhassanak a feltöltött videókban, írja a Bloomberg meg nem nevezett forrásokra támaszkodva.

Nemrég arról írtunk a Facebook közleménye alapján, hogy a közösségi oldal a YouTube ContentID-jéhez hasonló rendszert vezetett be a jogvédett zenék felhasználásának monitorozására, és ahhoz hasonlóan felajánlja a jogtulajdonosnak, hogy monetizáljon (a hirdetési bevétel 55%-a jár neki), ne csináljon semmit, vagy leszedesse a tartalmat.

Most azonban a Bloomberg cikkében az olvasható, hogy „legalább két év egy, a jogsértő videókat megtaláló és beazonosító rendszer kifejlesztése”. Talán arról lehet szó, hogy a jelenlegi megoldással senki nem elégedett – ami nem csoda, hiszen a témában sok év előnnyel indult ContentID is rengeteg kritika tárgya. Viszont addig is kell valamit kezdeni a felhasználók által feltöltött tartalom (UGC) szerzői jogi problémáival. Már csak azért is, mert ha nem oldódik meg a kérdés, akkor az zavarja a felhasználókat (ha leszedetik a videóikat), a jogtulajdonos partnereket, továbbá a hirdetőket is, akik nem szeretik, ha jogi problémákkal okoznak nekik fejfájást.

A Facebooknak azért is sürgős a kérdés, mert most vezetik be, első körben az USA-ban a videókat még a korábbinál is hangsúlyosabban kiemelő Watch platformot. A Bloomberg szerint akár milliárd dolláros nagyságrendű lehet az a hirdetési pénz, amit a Facebook magához vonzhat, ha sikerül komolyan megszorongatnia a YouTube-ot a videók területén.

A lap értesülése szerint tehát az volna a megoldás, amit a Facebook ajánl, hogy az említett rendszer kifejlesztéséig „évi több százmillió dollárt” fizetne a jogtulajdonosoknak, hogy felhasználói bármilyen zenét használhassanak a videóikban. Persze ez így meglehetősen homályos. Kérdés egyáltalán, hogy kinek fizetnének – a cikk szerint a major labelekkel és a nagy zeneműkiadókkal tárgyalnak, de nyilvánvalóan az együttvéve már igen komoly piaci erőt képviselő független kiadókat sem lehet ebből kihagyni. További kérdés, hogy a közelebbről meg nem határozott összeget hogyan, mi alapján osztanák el a jogtulajdonosok között, ha a tényleges felhasználásokról nincsenek (jó) adatok. És még számos probléma adódhat (pl. mit tegyen, aki egyáltalán nem akarja, hogy a zenéi Facebook-videókban szerepeljenek, még pénzért se). A tárgyalásokat egyébként a korábban a YouTube-nál, azelőtt viszont a Warner/Chappell zeneműkiadónál vezető pozícióban dolgozó Tamara Hrivnak vezeti a Facebook részéről.

A Bloomberg szerint egy ilyen megállapodás a Facebookkal a YouTube-ra is nyomást gyakorolhat, hogy „viselkedjen jobban”. Másfelől a zeneipar számára félő, hogy ha a Facebook akkorára nő a videók területén, mint a YouTube, akkor ugyanazok a problémák itt is jelentkeznek majd.



Categories: Hírek

Tags: ,