A Spotify és az Apple Music is csökkentette a kiadók jogdíjának arányát

A két legnagyobb stream szolgáltató is lejjebb tornázta a bevételeiből a kiadóknak fizetendő jogdíjak arányát a nemrég megkötött, vagy éppen most tárgyalt, több éves jogosítási szerződéseiben: a Spotify 52%-ra, az Apple Music 55%-ra. A kiadók cserébe többek között kitűzött növekedési célok elérését várják – így azt remélik, hogy összességében jól járnak.

A több évre szóló jogosítási szerződéseket először a Spotify tárgyalta újra a kiadókkal. A Universallal már áprilisban eljutottak az aláírásig – mint akkor erről részletesen írtunk, a Spotify-nak ekkor sikerült lejjebb vinnie a kiadóknak fizetendő jogdíj arányát. Ezt egy – azóta sem nyilvánosssá lett – növekedési cél eléréséhez köti a szerződés; ha ezt nem hozza a stream szolgáltató, akkor a korábbi arányok lépnek életbe. Ezzel a Universal ahhoz kívánt hozzájárulni, hogy a stream még jobban elterjedjen, „mainstreammé váljon”, és feltehetően azt remélik, hogy az egyes lejátszások utáni jogdíj csökkenését ellensúlyozza a lejátszások számának növekedése. Ebben a szerződésben sikerült elérni a kiadók régi követelését:  hogy egyes kiemelt új megjelenések először csak a fizető felhasználók számára legyenek elérhetők, az ingyeneseknek csak később. (Bár ez a gyakorlat azóta sem vált általánossá.)

A svéd cég nyáron aláírt egy-egy hasonló szerződést a többi major kiadóval – utoljára, augusztus végén a Warnerrel -, valamint a függetleneket képviselő Merlinnel. Ez már csak azért is fontos volt, mert közeledik a Spotify tőzsdére lépése, és ehhez szükségük volt a jogi helyzet rendezésére. Az, hogy a bevételekből alacsonyabb arányt kell kifizetniük, azoknak is szóló fontos jelzés, akik majd befektetének a cég részvényeibe, hiszen a zeneiparról még mindig az az elterjedt képzet, hogy a pénz nagy része úgyis a kiadókhoz vándorol. A Spotify egyébként a tőzsdére lépés szokatlan módját (ún. direct listing) fontolgatja.

Az említett arányokról most jelent meg névtelen forrásoktól származó információ: a Bloomberg úgy tudja, hogy korábban 55% volt a kiadók részesedése, és ebből lett 52%. Összességében 70% körüli, a jogtulajdonosoknak kifizetendő pénzről szokás írni, hiszen a szerzőknek is jár jogdíj – bár, mint látható, jóval alacsonyabb.

Szintén a Bloomberg friss – a Billboard forrásai által is megerősített – értesülése, hogy a két éve indult Apple Music már megállapodott a Warnerrel, és itt is hasonlóak a feltételek. Tehát az előfizetők számának növekedéséhez kötik a jogdíj arányának leszállítását 58%-ról 55%-ra. (Az Apple Music korábban is azzal dicsekedett, hogy mindenki másnál többet fizet a zenéért – ez tehát akkor így maradna, bár ez a Spotify korábbi arányát jelentené.) Állítólag a Sonyval folytatott tárgyalások is jól állnak, a Universallal kötendő szerződés viszont távolabb van.

A napokban megjelent hír mutatja, hogy milyen stratégiával kívánnak újabb előfizetőket szerezni a stream szolgáltatók: újabb és újabb árcsökkentő akciókkal. A Spotify bejelentette, hogy a Hulu – Magyarországon nem elérhető – videostream szolgáltatóval lép partnerségre, és egyetemistáknak különösen kedvező árú csomagot ajánlanak. Egy Spotify- és egy Hulu-előfizetés együttvéve 4,99 dollár lesz. Eddig a Spotify magában volt ennyi az egyetemistáknak (és már ez is a teljes ár fele), a Hulu reklámmentes csomagja pedig önmagában több: 7,99 dollár.

Az Apple Music előfizetőinek számáról az utolsó nyilvános adat júniusi: 27 millió. A Spotify júliusban változtatta meg különösebb felhajtás nélkül a hivatalos adatot: több mint 60 millióan fizetnek a szolgáltatásért.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .