Az Artisjus online rendszerében a szerzők, jogutódok, zeneműkiadók átnézhetik azokat a zenei elhangzásokat, melyekre jogdíj keletkezett, de eddig adathiány miatt azt nem lehetett beazonosítani, kifizetni.
A cikk utoljára 2024 júniusában frissült.
Amikor egy zenefelhasználó jogdíjat fizet, az esetek többségében az elhangzásokról is adatot ad az Artisjusnak – ahol a bejelentett (regisztrált) zeneművek között megkeressük, melyik hangzott el, és kifizetjük az összeget a szerzőknek, jogutódoknak.
Vannak azonban olyan esetek, amikor a jogdíj nem talál el a szerzőhöz, mert…
- …a szerző még nem regisztrálta a művét az Artisjushoz – de már volt nyilvános elhangzása.
- …a zenefelhasználók (rádiók, tévék, zenei klubok, stb.) pontatlan címmel vagy szerzőséggel jelentették le a zenemű, a dal adatait.
Ha a befizetéstől számított 3 éven belül nem sikerül tisztázni a mű szerzőségét, akkor az elhangzásaiért járó jogdíj lejár, és az Artisjust törvény kötelezi arra, hogy a lejárt jogdíjakat átadja a Nemzeti Kulturális Alapnak. (Korábban ezek a jogdíjak a 3 év elteltével arányosan a szerzők között újraosztásra kerültek.)
Ezért fontos, hogy minden szerző, jogutód legalább évente egyszer ellenőrizze az Azonosítatlan művek listáját a saját online ügyintézési felületén, a SZIR-ben.
A beazonosítatlan elhangzásokat ugyanis részletesen keresni lehet az Artisjus online rendszerében. Ez pedig közvetlen bevételt jelenthet sok szerzőnek.
A kialakítás során kiemelt cél volt, hogy a keresésben és beazonosításban a szerzők (és a többi jogosult) érdemi segítséget kapjanak: pontosan mire és hogyan is érdemes keresni az azonosítatlan művek között? Erre a problémára a megoldás egy előkészített lista lett. Amikor a szerző vagy jogutód belép az online rendszerbe, ott a feltehetően hozzá köthető művek listája automatikusan elkészül (pl. a szerző neve, a hozzá köthető előadó neve és a műcímek alapján). Így előáll azon művek bő halmaza, amik az adott szerzővel esetleg kapcsolatba hozhatók – de nem volt kellő információ ahhoz, hogy az összekapcsolás biztosan megtehető legyen.
Még egyáltalán nincs regisztrációd az online ügyintézéshez? Így pótolhatod:
- Ügyfélkapu-hozzáféréssel, online
- Vagy hívj minket, és foglalj időpontot személyes ügyintézésre, budapesti irodánkba: 0614882666.
Íme, rövid oktató videónk az új felület használatához:
Leave a Reply