Újra megdőlt a legnézettebb zenés videó rekordja a YouTube-on, mégpedig az immár a legnépszerűbb youtuberré lett Pamkutya Despacito-paródiájának köszönhetően. A lista második helyén is egy (részben) reggaeton stílusú dal: Opitz Barbié, aki jóval nagyobb nézettséget szerzett, mint bármelyik korábbi X-Faktor győztes. Ha Majka esetleg szomorkodna a Belehalok rekordjainak megdöntése miatt, vigasztalhatja, hogy saját dallal először került fel egyszerre a YouTube- és a rádiós listára. Pápai Joci Origója nem volt egyszeri siker. Toplisták a nyár legsikeresebb magyar dalairól és lemezeiről.
A Pamkutyát legutóbb itt mutattuk be Playlist rovatunkban, az X-Faktor győzteseinek legsikeresebb dalait, Dér Henit és az albumlista egyik újoncát pedig aktuális összeállításunkból lehet közelebbről megismerni.
A YouTube toplista élén a Pamkutya Despacito-paródiája áll, kivételesen nem pontos adattal, hanem egy becsült nézettséggel, hiszen pont a nyár végén, a lekérdezéskor került le néhány napra a YouTube-ról (ezt a hírt számos lap közölte). Az erről szóló poszt alatt egy kommentben azt írták, hogy „valami tévedés miatt lehet”, és valóban, három nappal később úgy került vissza a videó, hogy megmaradt a nézettsége. A youtuberek szakportálja, a TubeNews azt írta, hogy ekkor már 13 millió fölött volt – és ebben nincs benne a máshová újra feltöltött videók szintén jelentős nézettsége.
A Despacito gyorsan a legnépszerűbb magyar videók közé került; az első másfél hónap adatait átlagolva a tavasszal minden korábbinál nagyobbat taroló Pápai Joci Origójánál kb. kétszer többen kattintanak rá naponta – már az első nap után egymillió fölött járt. Az Origo ugyan magasabb adattal került fel tavaszi toplistánkra, de ez annak köszönhető, hogy a vizsgált három hónapos időszak elején töltötték fel a YouTube-ra. Egyébként mindkét dalnak van számottevő külföldi nézettsége is, amiről az angol vagy egyéb nyelvű kommentek tanúskodnak – Pápai Joci esetén ez nyilván az Eurovíziónak köszönhető, a Pamkutya esetén pedig annak, hogy a YouTube-on a „Despacito” keresőszóra sokaknak ez is előjön.
Kattintásra nagyobb lesz a 3GM, a Mahasz és a Zeneszöveg.hu közreműködésével készült lista.
Persze könnyű a nyár mindenféle rekordot megdöntő bombaslágerével rekordnézettséget elérni – mondhatná valaki, de elég rákeresni arra, hogy „Despacito paródia„, hogy lássuk, ez nem így van. Többek között annak is köszönhető a siker, hogy a Pamkutya rengeteg feliratkozót szerzett az évek alatt: már a 700 ezret közelíti azok száma, akik értesítést kapnak, ha kijön egy új videójuk. Mint a duót – vagy a kutyával együtt: triót – bemutató cikkünkben írtuk, pont a paródia megjelenése körül hagyták le a korábban vezető Dancsó Pétert. Erre pedig lehet azt mondani, hogy Pamkutyáék inkább youtuberek, és az a világ egészen másképpen működik, mint a „hagyományos” zeneipar – de ez utóbbi számára fontos figyelmeztetés ez, hogy nem elég a nézettségre hajtani, hanem igyekezni kell minél több feliratkozót is szerezni (aminek párhuzamát egyébként a Facebook-lájkoknál mindenki ismeri és követi is).
A YouTube lista második helyén Opitz Barbi áll, a 2016-os X-Faktor győztese, aki rögtön az első számával, a Végemmel a YouTube lista élmezőnyébe került. Ez is különlegesség, hiszen a tehetségkutató korábbi nyertesei (Tóth Andi, Danics Dóra, Oláh Gergő, Kocsis Tibor, Vastag Csaba) közül még azok sem tudtak nemhogy ilyen erősen nyitni, de akár a top 20-ba kerülni, akik egyébként a rádiókban több dallal feltűntek. Mint a győztesek legsikeresebb dalait bemutató Playlistünkben látható, Oláh Gergő volt korábban a legsikeresebb a videómegosztón, kb. 4-4 milliós nézettséget is elért két számának több verziójával.
Az, hogy Opitz Barbi „jobb” énekes-e a többieknél, itt nem tisztünk eldönteni; az viszont biztos, hogy első dalával telibe találta a korszellemet, hiszen mondhatnánk, hogy a dalban erőteljesen meghatározó stílus, a reggaeton hivatalosan Magyarország kedvenc műfaja lett. Az is igaz, hogy a Végem első verziója még májusban került fel a YouTube-ra, amikor még nem lehetett tudni, hogy a nyarat végig Luis Fonsi fogja dominálni az online és a rádiós világban is. Optiz Barbi dala viszont a Despacitóval szemben a rádiókban nem aratott sikert: kétszer sikerült a heti Mahasz-listára felkerülnie, a 10. helyig jutott, az összesített listán nincs fent.
A Végem szerzője Burai Krisztián és Báder János; előbbi – akit itt mutattunk be Playlist rovatunkban – a mainstream popban és a YouTube világában is az egyik meghatározó sikergyáros. Részben neki köszönhető Dér Heni első YouTube toplistás dala, amiben ráadásul a szintén a videómegosztó sztárjai közé tartozó G.w.M. is vendégeskedik.
Legutóbb azt írtuk, hogy kérdés, hogy Pápai Joci az Origo elsöprő sikere után megmarad-e a YouTube királyának. Az új dal, az Özönvíz ugyan ennyire erősen nem indított (nehéz is lett volna), és még a lejjebb csúszott Origót sem fogta be, de azért egyáltalán nem rossz. (Az, hogy megelőzte Kis Grófót, csak azért van, mert ez utóbbitól a #Lávkóma egy hónappal később került ki – azóta már Kis Grófo dalának magasabb a nézettsége). Az Origo pedig már az Irigy Hónaljmirigy-féle változatban is fent van a listán.
Majka új száma is jól debütált, erősebben, mint Halott Pénz dala. Ez az a két szám, ami a rádiós listára is fel tudott kerülni. Ez Majka esetében nagyobb dolog – a Mahasz archívuma szerint az Editor’s Choice listán egyedül, Curtisszel vagy Curtisszel és BLR-rel négy (vagy öt) számmal szerepel, viszont a hallgatottság szerint súlyozott toplistára először most, a Partykaranténnal tudott felkerülni (vagy másodjára, ha a Király Viktor feat. Majka & Curtis: Hatodik emeletet beleszámítjuk). Ez azt jelenti, hogy korábban csak olyan számai voltak, amiket ugyan kisebb rádiók rendesen játszottak, a nagyobbak azonban nem vagy alig.
A rádiós lista élén egyébként négy olyan előadó található, akik korábban már a YouTube-élbolyban is szerepeltek, többen rendszeresen is, most csak a rádiókban sikerült a top 20-ba jutniuk: Freddie, Rúzsa Magdolna, a Wellhello, valamint ByeAlex és a Slepp, Lotfi Begi remixével. Rúzsa Magdolna kétszeresen is bekerült, és a nyár húsz legtöbbet játszott magyar dalból háromban működött közre Lotfi Begi. Az újdonságok száma egyébként most tíz, ami a korábbi évek átlagának megfelel – az kiderül majd, hogy hosszabb távon is megszűnnek-e az előző két évszak furcsa ingadozásai.
Az albumlistát a Volt Fesztivál jubileumi, a Mol kutaknál kapható válogatása vezeti; a Strand fesztiválhoz készült CD a 13. helyen nyitott. Ezek korábban is rendkívül sikeresek voltak; a 2015-ös Volt-válogatás szinten az akkori lista élén nyitott, és 2016 nyarán még az is előfordult, hogy az aktuális és előző évi Volt- és Strand-CD-k is a húsz legkelendőbb album között voltak. (Az volt az a nyár, amikor az albumlistán a legkevesebb új stúdióalbum szerepelt.) A lista új szereplői közül érdemes kiemelni még a Paddy And The Rats – itt bemutatott – kelta punk együttest: az új albumuk a korábbiaknál sokkal kelendőbbnek bizonyult, a nyár 3. legnépszerűbb magyar albuma volt.
A lista .xlsx formátumban innen tölthető le.
A YouTube top20 itt egyben végignézhető:
A rádiós top 20 itt egyben végighallgatható:
Categories: Hírek
Leave a Reply