Egy darabig úgy tűnt, hogy ha a zeneipar vs. YouTube vita (amelynek az állásáról legutóbb itt írtunk) ha elmúlni nem is fog, legalább csökken a jelentősége – ugyanis a zenefogyasztás egyre inkább elmozdul a stream szolgáltatók felé, amelyek egyre eredményesebben terelgeti a felhasználókat az előfizetés felé. Aztán jött a Despacito, és újraírta a szabályokat – fogalmaz Mark Mulligan zeneipari elemző a Music Industry Blogon.
A bombasláger nemcsak hogy minden korábbinál hamarabb érte el az egymilliárdos nézettséget, majd döntötte sorra a rekordokat, és hamarosan eléri a négymilliárdot – a felhasználók által feltöltött videókkal együtt már 5,6 milliárdnál tart. Ami igazán fontos, írja Mark Mulligan, hogy ennek a rekordnak az egyik tényezője, a Latin-Amerikában ugrásszerűen megnőtt YouTube-használat minden bizonnyal tovább fogja csökkenteni az egy felhasználóra eső átlagos bevételt (average revenue per user, ARPU). Itt ugyanis jóval gyengébb az online reklámpiac: kevesebb a hirdető, akik kevesebbet költenek hirdetésekre, és ugyebár a fogyasztók is szegényebbek, mint az Egyesült Államokban vagy az Európai Unióban.
Vagyis „az olló a fogyasztás és a bevétel között” még tovább nyílik. „A zeneiparnak végleg el kell döntenie, hogy mit akar a YouTube-tól: promóciót vagy bevételt, Ha egyszerre mindkettőt akarja, akkor annak a valószínű eredménye az lesz, hogy egyikben sem lesz igazán jó” – írja Mulligan.
Az ARPU már régóta a zeneipari panaszok egyik fő pontja: míg a Spotify-nál még az ingyenes felhasználók is havi átlag 0,34 dollár bevételt hoznak, addig ez a YouTube-nál havonta 0,07 dollár, és eszerint a különbség csak nagyobb lesz.
Fent hivatkozott cikkünkben idéztük Lyor Cohen válaszát erre: a YouTube által szerződtetett zeneipari legenda felhívta a figyelmet arra, hogy nem szabad egyetlen számban összevonni a fejlődő és fejlett piacokat. A legtöbben ebből azt emelték, hogy szerintük jócskán eltúlozta a legfeljettebb online reklámpiac, az USA vonatkozó számait. Ráadásul akármennyire jogos vagy nem jogos egyetlen számot közölni egy bonyolult zeneipari-internetes jelenségről, ez a bizonyos szám nagyon jó retorikai fegyver lehet.
A Despacito még a magyar YouTube-on is tarolt a Pamkutya rekorddöntő paródiájával – elemzésünk itt olvasható.
Categories: Hírek
Leave a Reply