Glenn Peoples, a Billboard korábbi újságírója, most a Pandora elemzője írt egy posztot a Mediumon a Radiohead tíz éve megjelent In Rainbows lemezéről. Blogunk olvasói bizonyára tudják, hogy ez volt az a lemez, ami minden előzmény nélkül egyszer csak „fizess, amennyit akarsz” módszerrel megjelent. Talán arra is sokan emlékeznek, hogy elég sokan akartak fizetni: az amerikai rajongók átlagban 8,05 dollárt fizettek a letöltésért, ami magasabb volt, mint ami az iTunestól a kiadónak jutott volna (ekkoriban ugye a Radioheadnek nem volt kiadója) – és ez úgy jött ki, hogy az amerikai letöltők 60%-a az ingyenes opciót választotta.
A honlapon volt egy megerősítő felirat is, hogy tényleg mi dönthetünk, mennyit fizetünk
Azóta viszont nem volt komoly piaci erővel bíró kiadó, amely ezt az utat választotta volna – írja Peoples. (Hozzá kell tenni, hogy például a Bandcampen mindig ott van a lehetőség akár az ingyenes, akár a szabott minimum áras kiadványoknál, hogy többet fizethessen a letöltő, és nagyon sokat ezt meg is teszik. Igaz, „komoly piaci erővel bíró” kiadók nem használják a platformot.) Illetve egyáltalán: léteznek még kiadók – anno elvileg az In Rainbows is egy szög volt a koporsójukban…
Ami pedig az ingyenes letöltést illeti: „ez ma már nem egy marketing taktika, hanem inkább annak a letűnt kornak relikviája, amikor a művészek az internet hatalmával és lehetőségeivel kísérleteztek” – írja Glenn Peoples. Árulkodó, hogy a Radiohead sem csinált ilyet többet, annak ellenére, hogy anyagilag jól jöttek ki az akcióból. (Árulkodó az is, írja zárójelben a cikk, hogy Chris Anderson, a long tail elmélet atyja második, Ingyenesség: a radikális árazás jövője című könyve korántsem váltott ki olyan hatást, mint az első.)
Hozzá kell tenni, hogy a „lemezipar jövőjét” inkább a sajtó túlzó cikkei látták a Radiohead megoldásában, míg maga a zenekar pontosan látta, hogy egyáltalán nem húzható rá a modell mások helyzetére: „éppen nem volt szerződésünk, volt viszont egy saját stúdiónk, és egy új szerverünk” – idézi a cikk Thom Yorke korabeli nyilatkozatát.
Akkor mi az In Rainbows maradandó zeneipari eredménye? (Most nem a máig népszerű dalokról beszélünk.) „A rock and roll történetében még soha nem kapott ekkora hírverést egy zenekar úgy, hogy közben nem is mondott semmit” – mondta egykor a lemez fizikai változatát terjesztő cég vezetője. „Ezt a rekordot talán máig nem döntötték meg” – teszi hozzá most Glenn Peoples.
Categories: Hírek
Leave a Reply