Tíz éve “forradalmasította” a Radiohead a lemezipart – valójában mennyire?

Glenn Peoples, a Billboard korábbi újságírója, most a Pandora elemzője írt egy posztot a Mediumon a Radiohead tíz éve megjelent In Rainbows lemezéről. Blogunk olvasói bizonyára tudják, hogy ez volt az a lemez, ami minden előzmény nélkül egyszer csak “fizess, amennyit akarsz” módszerrel megjelent. Talán arra is sokan emlékeznek, hogy elég sokan akartak fizetni: az amerikai rajongók átlagban 8,05 dollárt fizettek a letöltésért, ami magasabb volt, mint ami az iTunestól a kiadónak jutott volna (ekkoriban ugye a Radioheadnek nem volt kiadója) – és ez úgy jött ki, hogy az amerikai letöltők 60%-a az ingyenes opciót választotta.

Radiohead up to you

A honlapon volt egy megerősítő felirat is, hogy tényleg mi dönthetünk, mennyit fizetünk

Azóta viszont nem volt komoly piaci erővel bíró kiadó, amely ezt az utat választotta volna – írja Peoples. (Hozzá kell tenni, hogy például a Bandcampen mindig ott van a lehetőség akár az ingyenes, akár a szabott minimum áras kiadványoknál, hogy többet fizethessen a letöltő, és nagyon sokat ezt meg is teszik. Igaz, “komoly piaci erővel bíró” kiadók nem használják a platformot.) Illetve egyáltalán: léteznek még kiadók – anno elvileg az In Rainbows is egy szög volt a koporsójukban…

Ami pedig az ingyenes letöltést illeti: “ez ma már nem egy marketing taktika, hanem inkább annak a letűnt kornak relikviája, amikor a művészek az internet hatalmával és lehetőségeivel kísérleteztek” – írja Glenn Peoples. Árulkodó, hogy a Radiohead sem csinált ilyet többet, annak ellenére, hogy anyagilag jól jöttek ki az akcióból. (Árulkodó az is, írja zárójelben a cikk, hogy Chris Anderson, a long tail elmélet atyja második, Ingyenesség: a radikális árazás jövője című könyve korántsem váltott ki olyan hatást, mint az első.)

Hozzá kell tenni, hogy a “lemezipar jövőjét” inkább a sajtó túlzó cikkei látták a Radiohead megoldásában, míg maga a zenekar pontosan látta, hogy egyáltalán nem húzható rá a modell mások helyzetére: “éppen nem volt szerződésünk, volt viszont egy saját stúdiónk, és egy új szerverünk” – idézi a cikk Thom Yorke korabeli nyilatkozatát.

Akkor mi az In Rainbows maradandó zeneipari eredménye? (Most nem a máig népszerű dalokról beszélünk.) “A rock and roll történetében még soha nem kapott ekkora hírverést egy zenekar úgy, hogy közben nem is mondott semmit” – mondta egykor a lemez fizikai változatát terjesztő cég vezetője. “Ezt a rekordot talán máig nem döntötték meg” – teszi hozzá most Glenn Peoples.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: