Tavaly készült a független kiadók egyik globális szervezete, a WIN megbízásából az első olyan jelentés, amely e kiadók piaci részesedését aszerint vizsgálta, hogy ki egy-egy felvétel jogtulajdonosa. Ez azért fontos – írtuk részletes ismertetőnkben – mert a nagy terjesztők jó részét felvásárolták a major kiadók, és a legtöbb piaci vizsgálat az általuk terjesztett, de független kiadó által megjelentetett zenék bevételét a majorökhöz számolja. Így ezek piaci részesedése nagyobbnak látszik, így a tárgyalásokon (például a digitális szolgáltatókkal) nagyobb erővel tudnak fellépni.
A második éves jelentés legfontosabb adata, hogy a függetlenek piaci részesedése tovább nőtt: 38,4% volt 2016-ban, míg az előző évben 37,6% volt. Ez összesítve, globálisan 6 milliárd dollár bevételt jelent. Ennek az ötöde, 1,2 milliárd dollár az, ami major terjesztőkön át jut el hozzájuk, és aminek a „könyvelése” megzavarja a piaci viszonyok átláthatóságát.
A függetlenek még ennél is egy kicsivel jobban teljesítenek a stream piacon: itt 40% a piaci részesedésük; a stream bevételek 2016-ban 2,1 milliárd dollárra rúgtak. Az ilyen kiadók bevételeinek fele immár digitális, és ennek nagyobb része (59%) jön a stream szolgáltatóktól. A fizikai eladások és a letöltések persze esnek vissza, de nem olyan mértékben, mint a teljes piacon. A jelentés szerint ennek két fő oka van: sok független kiadó jelentős vinyl eladásokat tud produkálni; valamint a nagy japán piac hozzájárulása, ahol egyrészt erős a független szektor, másrészt még mindig dominálnak a fizikai eladások.
Az egyes országok ismét nagyon vegyes képet mutatnak. Így például több európai országban kicsit visszaesett a szektor részesedése, a legnagyobbat pedig az Egyesült Államokban nőtt: ott már 37,3%.
A 660 kiadó megkérdezésével készült felmérés kitér a foglalkoztatás kérdésére is. Eszerint a legkisebb – vagyis évi 1 millió dollárnál kevesebb bevételű – kiadók átlagban négy főt foglalkoztatnak, és még 20 külső szakembernek adnak alkalmi munkát; a legnagyobbak – vagyis amelyeknek évi 20 millió dollárnál több a bevétele – átlag 102 főt alkalmaznak, és még 73 külsőst. Utóbbiakat olyan feladatokkal bízzák meg – fotózás, videókészítés, PR, vagy akár könyvelés -, amiket a major kiadók gyakran házon belül oldanak meg. Ez is mutatja a független szektor fontosságát a teljes zenei szakma számára.
Categories: Hírek
Leave a Reply