EU-s lobbiszervezetet hoztak létre a digitális szolgáltatók

Digital Music Europe néven EU-s lobbiszervezetet hozott létre hat digitális cég: a Deezer, a Spotify és a Soundcloud a leghíresebbek, a veszteségmentes streammel foglalkozó Qobuz, a B2B szolgáltatásokkal foglalkozó 7Digital és a legkülönfélébb népszerűségi indexeket elemző Soundcharts a másik három tag. A Digital Music Europe (DME) célja az, hogy a digitális zene számára kedvező környezet kialakítását segítse különböző európai szervezetekkel konzultálva.

Blogunk olvasói tudják, hogy napirenden van a szerzői jog európai szintű reformja, és a talán kevésbé „látványos”, de igen fontos egységes digitális piac kialakítása (részletesen lásd itt). Első körben ez utóbbi, a geoblokkolás témája a fő lobbiszempont (hogy a zenére ne vonatkozzanak az itt tervezett szabályok), de nyilván a szerzői jog átalakítása is nagyon fontos.

A Music Ally hangsúlyozza, hogy a Digital Music Europe az „online platformokhoz való hozzáférést” is kiemelt ügynek tartja. Ez a kissé általános megfogalmazás azt takarja, hogy a tech óriás cégek a csak a zenére fókuszáló szolgáltatások szerint megpróbálják versenykorlátozó eszközökkel a saját zenei platformjukra irányítani a fogyasztókat. Olyasmiről van szó, hogy ha például az Amazon hangutasításokkal irányítható „személyi asszisztensét”, Alexát a felhasználó arra kéri, hogy játsszon neki zenét, akkor a rendszer előnyben részesíti magának az Amazonnak a stream szolgáltatását.

Egy tavaszi nyílt levélben többek között a DME-hez csatlakozó stream szolgáltatók azt írják, hogy ezek a cégek (az Amazon mellett az Apple és a Google) például a keresési találatok sorrendjével, az adatokhoz való hozzáférés korlátozásával és egyéb módokon próbálnak versenyelőnyt szerezni, ahelyett, hogy a fogyasztói élményre koncentrálnának. A Deezer vezetője ugyanerről a témáról a Midemen beszélt. Ugyanakkor a Music Allynek adott rövid interjújában a Spotify EU-s szabályozásokkal foglalkozó vezetője, Olivia Regnier azt mondta, hogy ez csak egy a sok fontos ügy között.

A DME nyitott új cégek csatlakozására is. Persze a „digitális zeneipar” nagyon tág meghatározás; ezen belül leginkább az „online zeneterjesztésre és a fogyasztókkal való online kapcsolattartásra” fókuszáló cégeket várja a lobbicsoport. Már csak azért is, hogy a döntéshozók lássák, hogy milyen sokszínű és milyen innovatív ez a terület. Ugyan Olivia Regnier hangsúlyozza, hogy a digitális zeneüzletben a művészek központi fontosságúak, a Music Ally nem tartja elképzelhetetlennek, hogy bizonyos kérdésekben a művészeket, szerzőket képviselő szervezetek szembekerülhetnek a Digital Music Europe-pal. A másik front, mint látszik, a nagy – nem mellesleg: amerikai – tech cégekkel folytatott küzdelem.

Az Európai Unió zenével kapcsolatos hosszú távú terveiről, a Music Moves Europe projektről itt írtunk részletesen.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .