EU-s lobbiszervezetet hoztak létre a digitális szolgáltatók

Digital Music Europe néven EU-s lobbiszervezetet hozott létre hat digitális cég: a Deezer, a Spotify és a Soundcloud a leghíresebbek, a veszteségmentes streammel foglalkozó Qobuz, a B2B szolgáltatásokkal foglalkozó 7Digital és a legkülönfélébb népszerűségi indexeket elemző Soundcharts a másik három tag. A Digital Music Europe (DME) célja az, hogy a digitális zene számára kedvező környezet kialakítását segítse különböző európai szervezetekkel konzultálva.

Blogunk olvasói tudják, hogy napirenden van a szerzői jog európai szintű reformja, és a talán kevésbé “látványos”, de igen fontos egységes digitális piac kialakítása (részletesen lásd itt). Első körben ez utóbbi, a geoblokkolás témája a fő lobbiszempont (hogy a zenére ne vonatkozzanak az itt tervezett szabályok), de nyilván a szerzői jog átalakítása is nagyon fontos.

A Music Ally hangsúlyozza, hogy a Digital Music Europe az “online platformokhoz való hozzáférést” is kiemelt ügynek tartja. Ez a kissé általános megfogalmazás azt takarja, hogy a tech óriás cégek a csak a zenére fókuszáló szolgáltatások szerint megpróbálják versenykorlátozó eszközökkel a saját zenei platformjukra irányítani a fogyasztókat. Olyasmiről van szó, hogy ha például az Amazon hangutasításokkal irányítható “személyi asszisztensét”, Alexát a felhasználó arra kéri, hogy játsszon neki zenét, akkor a rendszer előnyben részesíti magának az Amazonnak a stream szolgáltatását.

Egy tavaszi nyílt levélben többek között a DME-hez csatlakozó stream szolgáltatók azt írják, hogy ezek a cégek (az Amazon mellett az Apple és a Google) például a keresési találatok sorrendjével, az adatokhoz való hozzáférés korlátozásával és egyéb módokon próbálnak versenyelőnyt szerezni, ahelyett, hogy a fogyasztói élményre koncentrálnának. A Deezer vezetője ugyanerről a témáról a Midemen beszélt. Ugyanakkor a Music Allynek adott rövid interjújában a Spotify EU-s szabályozásokkal foglalkozó vezetője, Olivia Regnier azt mondta, hogy ez csak egy a sok fontos ügy között.

A DME nyitott új cégek csatlakozására is. Persze a “digitális zeneipar” nagyon tág meghatározás; ezen belül leginkább az “online zeneterjesztésre és a fogyasztókkal való online kapcsolattartásra” fókuszáló cégeket várja a lobbicsoport. Már csak azért is, hogy a döntéshozók lássák, hogy milyen sokszínű és milyen innovatív ez a terület. Ugyan Olivia Regnier hangsúlyozza, hogy a digitális zeneüzletben a művészek központi fontosságúak, a Music Ally nem tartja elképzelhetetlennek, hogy bizonyos kérdésekben a művészeket, szerzőket képviselő szervezetek szembekerülhetnek a Digital Music Europe-pal. A másik front, mint látszik, a nagy – nem mellesleg: amerikai – tech cégekkel folytatott küzdelem.

Az Európai Unió zenével kapcsolatos hosszú távú terveiről, a Music Moves Europe projektről itt írtunk részletesen.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading