Mi a kiadók működésének lényege, amit még egyetlen tech cég sem tudott kiváltani?

Elég sok lap beszámolt a UnitedMasters startup indulásáról, ami “fölöslegessé tenné a kiadókat” azzal, hogy a hozzá leszerződő előadók zenéit online terjeszti, és a hallgatottságukról szóló adatokat eljuttatja a menedzsmentekhez, hogy azok hatékonyabban tudják promotálni a koncerteket vagy mondjuk a merchandise árukat. Nem azért került be a UnitedMasters a hírekbe, mintha ebben bármi újdonság volna, hanem inkább azért, mert 70 millió dollárt szedett össze olyan befektetőktől, mint a Google anyacége, az Alphabet (ez a zeneipar vs. YouTube ellentéttel a háttérben különösen pikáns), valamint a 21st Century Fox. Másrészt azért is kiemelkedik ez a cég, mert alapítója a korábban az Atlanticnál, Sonynál az urban részleget vezető, Nas és Mary J. Blige menedzsereként is dolgozó, majd a Translation marketingcéget alapító Steve Stoute.

A Billboard szerzője, Robert Levine ennek apropóján megvilágító cikket írt arról, hogy mi is a kiadók működésének lényege – és hogy ezt miért nem fenyegetik a lépten-nyomon felbukkanó startupok. “Majdnem két évtizeddel ezelőtt a Napster azzal jött, hogy kiváltja a kiadókat, mert eljuttatja a zenét a fogyasztókhoz – de a kiadók dolga valójában nem a terjesztés, azt a kamionsofőrök végezték. (No de senkit nem hívnak meg menő bulikra, ha a szállítmányozási üzlet diszrupciójával foglalkozik.) Sok startup segít a művészeknek a közvetlenül a rajongókat megcélzó marketingben – de a kiadók nem is ebben utaztak, valójában mindig is inkább az üzleteknek adták el a zenét, és nem közvetlenül a fogyasztóknak.”

Akkor mi a kiadók működésének lényege? “Üzleti szempontból a kiadók a művészekbe fektetnek pénzt – ami iránt nagyon kevés tech cég mutat bárminemű érdeklődést. Nem meglepő, hiszen ez egy kockázatos üzlet. És pont ez az, amit a kiadók csinálnak: szétterítik a kockázatot. (Ezt nem igazán szokták így hangoztatni, mert senki nem hívnak meg menő bulikra, ha a kockázat szétterítésével foglalkozik)” – írja Levine.

Ez azt jelenti, hogy az egyes művészeknek meglehetősen alacsony az esélye a nagy befutásra, vagyis az egyes befektetések igen kockázatosak – viszont azokon az előadókon, akik befutnak, rengeteg pénzt lehet keresni. Ez utóbbiból finanszírozzák a kiadók a nem nyereséges előadókat.

Az előadó szempontjából pedig ez úgy néz ki, hogy a biztos előlegért, befektetésért cserébe lemondanak a potenciális (bár kis valószínűségű) profit jó részéről a kiadó javára. A legtöbb előadónak még mindig, a technológiai változásoktól függetlenül (vagy éppen nem függetlenül) szüksége van induló befektetésre a karrierje elején.

A magas kockázat miatt van az, hogy a kiadói szerződések a kiadókat juttatják előnyösebb helyzetbe – írja Levine. “A kockázati tőke számára ismerős ez a felállás: ha egy üzlet arra épül, hogy tíz befektetésből egy lesz nyereséges, az viszont nagyon, akkor a logika azt diktálja, hogy a megállapodások a sikertelen befektetésének kockázatának minimalizálására, és a sikeres befektetéseken szerezhető profit maximalizálására törekedjenek.”

Minden más, amit a kiadók csinálnak, kiváltható másfajta cégek által (lásd a terjesztést, vagy a promóciót – “minden korábbinál könnyebb egy jó PR-ost vagy marketingest felfogadni – részben azért, mert a kiadók egy csomótól megváltak”). A UnitedMasters is valójában csak kiadói szolgáltatásokat kínál. Arra viszont, hogy előadók pályájába fektessenek be, kevés cég vállalkozik a kiadókon kívül.

A Billboard ugyan nem írja, de ha más szempontból, vagyis nem igazán a kockázat terítésének közgazdasági megközelítéséből, de ezt szokta hangsúlyozni az IFPI néhány évenként kiadott, Befektetés a zenébe című jelentése is. A legutóbbi, 2016-ban megjelent ilyen riport – amit itt ismertettünk részletesen – azt is bemutatja, hogy magát az említett kockázatot milyen nehéz megbecsülni: “egyes kiadók szerint a kereskedelmileg sikeres és a befektetést vissza nem hozó előadók aránya 1 a 4-hez; mások szerint az esélyek az 1:10-nél is alacsonyabbak.”

Részlet a United Masters bemutatkozó oldaláról:

United Masters

 



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading