Az Apple megvette a Shazamot

Először meg nem erősített formában jelent meg a hír, hogy az Apple megvásárolta a leginkább a zenefelismerő appjáról ismert Shazamot, majd ezt hivatalosan is megerősítették. Az árról természetesen csak értesülések vannak: több lap is 400 millió dollárról tud. Ez volt az Apple legnagyobb akvizíciója azóta,  hogy 2014-ben megvették a Dr. Dre Beats Electronics nevű cégét – ebből a fejhallgatók, kütyük megmaradtak, a stream szolgáltató pedig az Apple Musicban kelt új életre. Az egy hatalmas, 3 milliárd dolláros üzlet volt (annyira, hogy Dr. Dre annyit keresett vele, mint soha korábban egyetlen zenész sem egy év alatt – lásd cikkünket), a Shazamot pedig nemrég még 1 milliárd dollár értékűre becsülték, ehhez képest igen nyomott áron kelt el, ha igazak az értesülések. (Összesen 143,5 millió dollárt szedett össze befektetőktől a fennállása során.)

A probléma az volt, hogy miközben a Shazam zenefelismerő technológiája a legfeljettebb és legnépszerűbb – több mint egymilliárdszor töltötték le az appot -, nem sikerült igazán meggyőző üzleti modellel előállniuk. Az 1999-ben alapított cég (amelynek terméke 2002-ben jelent meg a piacon, és kezdetben úgy működött, hogy fel kellett hívni egy számot, a mobiltelefont a zene irányába tartani, és az előadót, számcímet sms-ben küldte el) 2016-ban tudott először profitot termelni, akkor sem igazán magasat: 54 millió dollárt. A hirdetések mellett különböző brand együttműködésekkel, a zene világán túli terjeszkedéssel (sorozatok, reklámok beazonosítása) próbálkoztak. Közben viszont az egyik bevételi forrás, nevezetesen az, hogy ha egy shazamozott számot megvett a felhasználó, akkor ebből részesült a cég, jelentősen visszaesett a stream előretörésével, a letöltések zuhanásával.

A sajtóban különféle találgatások jelentek meg arról, mit is kezd az Apple a Shazammal. Sokan felvetették, hogy a felismert dalt meghallgatni, elmenteni kívánó felhasználót erőteljesen az Apple Music felé fogja majd terelni az app (kérdés, hogy androidos telefonokon egyáltalán elérhető marad-e). Ez komoly felhasználói tömeget jelent: naponta egymillióan lépnek át a Shazam appból a Spotify-ra és az Apple Musicra együttvéve.

Többen úgy vélik, hogy a személyi asszisztensek versenyében az Amazon és a Google mögött lemaradni látszó Apple az iPhone Sirijét fogja erősíteni vele. Már korábban is intergrálták ebbe, tehát lehetett azt mondani a telefonnak, hogy „Siri, mi ez a szám, ami szól?”, de elemzők szerint ez nem kínált olyan jó felhasználói élményt, mint például a Google Pixel, ami automatikusan, kérés nélkül is azonosít dalokat. A vizuális felismerő rendszer, illetve a kiterjesztett valóság funkciók (amiket eddig brandekkel együttműködésben használtak) szintén az iPhone pozícióját erősíthetik a piacon.

Az, hogy egy felhasználó milyen dalokra kapja fel a fejét, és kapja elő a telefonját, hogy megtudja, mi az, sokat elárul a zenei ízléséről (illetve az egyik legjobb korai előrejelzője annak, hogy miből lesz sláger – lásd e cikkünkbet). Több elemző szerint ezeket az adatokat az Apple Music valószínűleg fel fogja használni a személyre szabott ajánlókban – amikben a Spotify jóval erősebb, amit többek között az mutat meg, hogy ez utóbbit előfizetői jóval többet használják, mint az Apple stream szolgáltatását. Márpedig a kiélezett versenyben a felhasználók megszerzése mellett az aktív bevonásuk is kulcstényező.

A Computer World azt írja, hogy a legtöbb adatelemző szakértő egyetért abban, hogy a nagy adatbázisok (big data) haszna nemcsak azon a területen jelentkezhet, amin az adatok amúgy keletkeznek. Lásd például a nemrég megjelent kutatást, ami a Google Street View képein látott autók és az adott terület demográfiai és politikai jellemzői között állapított meg összefüggést. Talán például a shazamozott zenék és a – híres Google-kutatásban szereplő – influenzajárványok terjedése vagy az időjárási adatok összevetése szintén feltárhat hasznosítható összefüggéseket.

Példa a Shazam terjeszkedésére: Shazam for Brands

Shazam brands

 



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .