Taylor Swift most a koncertipart forgatta fel: újra feltalálta a sorban állást

Mint arról többször írtunk, a koncertipar azzal küzd, hogy egy nagyobb turnéra a jegyárusítás kezdete után pár perc alatt elfogynak a jegyek, ám ezek jelentős részét a korlátozásokat kijátszó algoritmusok veszik meg, hogy aztán a „másodlagos piacon” jóval magasabb áron értékesítsék – ami nem jó a rajongóknak, hiszen a kevésbé gazdagok lemaradnak a kedvencük koncertjéről, és nem jó a művésznek, hiszen az újraeladott jegyek profitját teljes mértékben a jegyüzérek teszik zsebre. (Arról, hogy a közgazdászok számára mennyire tanulságos, hogy ha ilyen nagy az igény, akkor miért nem követi a kínálat a keresletet, szintén részletesen írtunk.)

Taylor Swift új, Reputation című lemezéhez tartozó turnéján egy új megközelítést talált ki az ő és a Ticketmaster csapata, amit „slow ticketing” névre kereszteltek.

Első körben az „ellenőrzött rajongók” (Verified Fans) juthattak hozzá a jegyekhez, a merch- és a lemezvásárlók, vagy akik megosztották a Taylor Swift bejegyzéseit. Ezeknek a rajongóknak a Ticketmaster rendszerében kellett regisztrálniuk, és ezután kaptak egy értesítést, hogy milyen időintervallumban vásárolhatnak jegyet – vagyis szándékosan lelassították a vásárlást a sorban állás online imitációjával. Az első nap egyszerre négy, a második nap egyszerre nyolc rajongó lehetett csak a virtuális pénztárnál. Így egyébként megoldható volt, hogy a vásárlók maguk válasszák ki a helyüket, ami nem működik, amikor egyszerre nagyon sok felhasználó küzd ugyanazokért a helyekért.

A másik komoly változás, hogy a legjobb helyek és a VIP csomagok árát jelentősen megemelték: előbbiek 800, utóbbiak 1500 dollárba kerültek (210 és 400 ezer forint). Ez természetesen nem mindenkinek tetszett, de a promóter úgy érvel, hogy pont ezek a jegyek szoktak igen magas (átlagban 30%-os) felárral felkerülni az újraeladó oldalakra, úgyhogy ez a megoldás csak annyit jelent, hogy ez a pénz végre nem a jegyüzérek zsebébe vándorol. A Billboard cikkében egy szakértő fellépésenként 1-1,5 millió dollárra becsüli az így elért plusz bevételt. Ráadásul hiába a közösségi oldalakon terjedő panaszok, a rajongók összességében elégedettek az élménnyel. Ezt az is mutatja, hogy a rendszerbe beengedett vásárlók 85%-a tényleg vett is jegyet – a webáruházaknál ez az arány átlagban 2-10%.

Az új modellben a jegyek nem keltek el első nap, és ennek a Ticketmaster igazából örül: eleve úgy tervezték, hogy az utolsó jegyeket majd a koncertek napján fogják eladni. A másodlagos piacra csak a 2,5 millió jegy kb. 3%-a került fel, míg az előző Taylor Swift-turnén ez 30% volt.

Taylor Swift Reputation tour



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.