Az eheti playlistek:
Szokás szerint bemutatunk őszi toplistáinkról néhány előadót, akik újoncként jelentek meg a YouTube-listán, albumlistán, vagy éppen hosszabb idő után tértek vissza a rádióba egy dallal. Ez utóbbi az ezredforduló óta eltelt idő egyik legnagyobb slágerét jegyző Magna Cum Laude; mellettük itt van még a YouTube-lista két újonca, Hiro és Dorina, valamint a születésnapi koncertjének felvételével az albumlistára felkerült Hangya, vagyis a több, igen sikeres rockzenekarban játszó Lévai Hangyássy László. (A Spotify- és Deezer-playlist ezúttal meglehetősen hiányos.)
Magna Cum Laude
Az 1999-ben alakult zenekar leírásával mindig kicsit küzdöttek a kritikusok; volt, aki azt írta, hogy „popnak rock, rocknak pop”; van, aki szerint inkább a német schalger kategóriával lehet megközelíteni. Mindenesetre a hol többé, hol kevésbé rockos, de mindig rendkívül slágeres, átlátható, de azért gazdagon hangszerel zenét játszó Magna Cum Laude az ezredforduló utáni magyar pop egyik legsikeresebb zenekara, a Vidéki sanzon pedig a korszak nagyon kevés olyan dalai közé tartozik, amiket mindenki ismer. A frontember Mező Misi egy interjúban ezt mondta: „A zenekarnak három erőssége van: Szabó Tibi zenei világa, sajátos harmóniái, aztán a szövegek. Kara Misát Magyarország egyik legjobb szövegírójának tartom. Életszagú, emberközeli dolgokat fogalmaz meg, sokan tudnak vele azonosulni. Én is. Átélhető, kapaszkodót tudnak benne találni az emberek, nem fikciókra alapul. A harmadik az én hangom. Érdekes és érzelmes a hangszínem állítólag.”
A 2003-ban megjelent első lemez, a Hangolj át első klipje, könnyed, laza nyári sláger.
Zene: Mező Mihály, Szabó Tibor, Milek József. Szöveg: Kara Mihály. ISWC kód: T-007.040.266-2
Az emblematikus szám, aminek fülbemászó és nagyon „magyaros” dallama és szövege („S ha utad egyszer a végéhez ér / Ne felejtsd el hogy honnan jöttél”) is sokaknak beragadt. A 2006-os Minden állomás című lemezen szereplő dal érdekes módon a rádiókban nem teljesített olyan jól: egyetlen héten került be a top 40-be, az utolsó helyre.
Zene: Mező Mihály, Szabó Tibor. Szöveg: Kara Mihály. ISWC kód: T-007.142.800-6
Ez pedig a rádiókban legjobban futó Magna Cum Laude-dal, hiszen első helyig jutott a slágerlistán. A kicsit rockosabb szám egy sokakat érintő, mégis a popzenében ritkán feldolgozott témát boncolgat sok poénnal.
Zene: Mező Mihály, Szabó Tibor. Szöveg: Kara Mihály. ISWC kód: T-007.142.800-6
Két év kihagyás után tért vissza ezzel szerelmes, de nem szokványos („Volna-e kedved megöregedni énvelem”) a dallal a zenekar, és sikerült az őszi rádiós toplistán az első 20-ba kerülnie: ez volt a 11. legnépszerűbb magyar szám. A népies hegedű talán most, az Origo sikere után kevésbé hangzik meglepően a popzenében, mint korábban.
Zene: Mező Mihály, Szabó Tibor. Szöveg: Kara Mihály. ISWC kód: T-007.286.691-1
Hiro
Molnár Miklós, vagyis Hiro testvérével, Ádámmal (Giajjenno) alapította az AK26 rapduót. Mr. Busta szerződtette őket, és mint ebben az interjúban olvasható, „előtte egy-egy videónkat összesen ötszázan nézték meg, ma már milliós megtekintés fölé megy minden klipünk”. Hiro néven azonban meglehetősen más zenét játszik, amivel még nagyobb sikert ért el: az őszi YouTube-toplistán két száma is szerepel, a Párizs több mint tízmilliós nézettséget szedett össze három hónap alatt. Sokan hasonlítgatják Justin Bieberhez, ami szerinte „nem sértés”. Igaz, a régi rajongók között vannak, akik nehezményezik a váltást.
Egy exet gyalázó (majdnem az is elhangzik, hogy „egy utolsó …” – de egy basszus pótolja az utolsó szót) antiromantikus szám, bár Hiro romantikusnak mondja (ha már, akkor a kíséret inkább az, mint a szöveg). Az Amerikában a slágerlistákat uraló hiphop-R&B hibrid elektronikus zenével keveredik, például tropical house-ra emlékeztető szintihangzásokkal; az énekre rengeteg effekt kerül: AutoTune, lepitchelés, tehát többször az eredetinél jóval mélyebbre tolják. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
A szintén exgyalázó másik sikerszám sokban hasonlít a Párizsra, viszont a ritmusa reggaeton. Van azért Hirónak egy ezeknél líraibb dala is: S.O.S. című EP-jének címadó száma. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
Az AK26 fegyverről – vagyis kalasnyikovról – elnevezett testvérduó kemény rapet is csinál (lásd például legnépszerűbb, 9,5 milliós nézettségű videójukat), de komoly, illetve érzelmes dalaik is vannak. Az Egyedül – ami 2016-17 telén szerepelt a YouTube-listán a 13. helyen – a bántalmazott gyerekek és nők témáját dolgozza fel szövegével és videójával is.
Zene: Csordás Gábor. Szöveg: Molnár Márton. ISWC kód: T-007.278.231-0
Hangya
Lévai Hangyássy László, vagyis Hangya basszusgitáros és zenekarvezető tavasszal ünnepelte 50. születésnapját, stílszerűen egy nagyszabású koncerttel, ahol számos zenésztársa fellépett, akivel pályafutása során együtt játszott. Az eseményt megörökítő Hangya 50 című DVD az egyik új szereplő az albumlistán: az ősz 15. legsikeresebb kiadványa volt. Sok zenekarban játszik vagy játszott, ezek közül az elsőt és a két legismertebbet mutatjuk be. Bőven lehet olvasni életéről, zenekarairól ebben a nagyinterjúban.
Az 1985-ben alakult Magazin volt Lévai Hangyássy László első zenekara. Több tehetségkutatót megnyertek, a Csillag születik után az lett volna a jutalmuk, hogy lemezt adhatnak ki, ebből azonban végül csak egy kislemez lett, és a csalódottság a zenekar végét jelentette. A Hangya 40. születésnapja alkalmából összeállt csapat aztán újra felvette a Siker című lemez anyagát, ami 2008-ban megjelent. Címadó száma igazi nyolcvanas évekbeli rockzene, jellegzetes szintetizátorhangzások találkoznak a rockos gitárokkal.
Zene és szöveg: Lévai Hangyássy László, Csarnoki Antal, Csordás Levente, Molnár Attila. ISWC kód: T-007.021.945-2
A Magazin utódzenekara viszont már a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb magyar rockzenekara lett. Védjegyszerű számuk a Halál a májra igazi bulizós sláger, a Bűn az élet című 1993-as nagylemezről. 1994-től kezdve rendezték meg a Sing-Sing táborokat; Lévai Hangyássy László a Hangya Produkció vezetőjeként, menedzserként a Junkiesnak és a Hooligansnek is szervezett ilyeneket.
Zene, szöveg: Abaházi Csaba, Abaházi Zoltán, Csarnoki Antal, Lévai Hangyássy László, Váry Zoltán. ISWC kód: T-007.216.375-7
A Sing-Sing 1999-ben szűnt meg; 2013-ban pedig visszatért, eleinte koncertező zenekarként, megváltozott felállásban: az Abaházi testvérek nem csatlakoztak újra, Sipos Tamás (Irigy Hónaljmirigy) az új énekes. 2015-ben jelent meg Visszaesők című lemezük, pontosabban négy új szám és régi slágerek újra felvett verziói. Mint egy kritika írja, „Sing Sing-es hagyomány, hogy az album címadó dala egyrészt rohadt húzós, másrészt szerves részét képezi valami büntetés-végrehajtási gyakorlatnak.”
Zene, szöveg: Barbaró Attila, Boros Péter, Csarnoki Antal, Lévai Hangyássy Bence, Lévai Hangyássy László, Sipos Tamás, Váry Zoltán. ISWC kód: T-007.249.764-3
A Zorall Barbaró Attila (Junkies) saját szórakoztatására írt feldolgozásaiból nőtte ki magát az egyik legnépszerűbb, rengeteget koncertező zenekarrá, ami a rockzene régi, kipróbált profijaiból áll. Régi magyar slágereket hoznak össze külföldi rock- és metalhimnuszokkal. A táborukat Zorall Sörolimpiának hívják, az elkötelezett rajongóknak még kalóztúrákat és más utazásokat is szerveznek. A fenti szám a Piramis slágerének és az Iron Maiden Fear Of The Dark című számának az összegyúrása, a Háztartási Rock’n’Roll című lemezen hallható. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
Dorina
https://www.youtube.com/watch?v=TKBtSvCrP0o
A 13 éves Dorina Buli Buli című száma a Dikh TV, „Magyarország első roma online tv-je” YouTube-csatornájára került fel. Balogh Elek, a tévét elindítő kispesti cigány nemzetiségi önkormányzat vezetője néhány tízezres nézettséget várt tőle, ehhez képest többmililós lett, Dorinát pedig felkapta a média az RTL Klubtól az Indexen át a 444-ig.
A szám sikerének egyik tényezője bizonyára az, hogy ugyan igazi bulisláger, a szövegben nemcsak a „szombat este” szerepel, hanem egy rövid, kerek és pozitív történet is a matek kettesről és kijavításáról. Többen felhívták a figyelmet, hogy több elemében hasonlít a román Senzual Honey, Honey című számára. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
A matekdolgozat egy sor erejéig a legújabb számban is előkerül, azzal a figyelmeztetéssel együtt, hogy „nem kell ide szer”. A hegedűvel, tradicionális roma elemekkel megfűszerezett dal nagy része azért a táncról szól. Anjeza Branka albán énekesnő Papi című dalának átdolgozása. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja folyamatban.
A Playlist a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Playlist