Mint arról részletesen itt írtunk, a Run DMC turnémenedzsereként indult, a Def Jam és több major kiadó vezetését megjárt Lyor Cohen 2016-ban lett a YouTube zenei vezetője, de első komolyabb nyilatkozatait a zeneipar oldaláról a régi érvek újbóli megismétlésének tekintették.
Most a Bloomberg közölt hosszú cikket róla és 2018-as terveiről. A nagy ígéret, amit „sales pitch”-ként el szokott mondani a kiadókkal, zenészekkel folytatott tárgyalásain: „gazdaggá és híressé teszünk titeket”. Továbbá hangzatos jelszó az is, hogy „2018 a zene éve lesz. A zeneipar nagyon sokat profitálhat abból, ha együtt dolgozunk, együtt építünk nagy dolgokat.”
Ezzel együtt viszonylag kevés részletet lehet tudni arról, hogy ez mit is jelent. Amikor 2017 végén a Universal és a Sony (hónapokkal a Warner Music Group után) aláírta több évre szóló szerződését, akkor a nyilatkozatokban szereplő, kissé homályos megfogalmazásokat úgy oldották fel a zeneipari lapok, valamilyen előfizetéses stream platformot szeretne indítani a YouTube 2018-ban (talán az első félévben), vagy a YouTube Red előfizetést megújítani valamiképpen.
A szerződések valószínűleg lehetővé teszik a kiadók számára, hogy bizonyos tartalmakat csak az előfizetők számára tegyenek elérhetővé, és a YouTube „elkötelezettsége a jogok megfelelő kezelésére” azt jelenti, hogy ezt megpróbálják majd betartatni. A Universal vezetője, Lucian Grainge „nagyobb rugalmasságról” beszélt (ez valószínűleg az előbbi opció), és az előadóknak és dalszerzőknek járó kompenzáció növekedéséről. Valószínűleg – mint arról néhány éve a Spotify freemium modellje kapcsán sok szó esett – azt is elvárják a YouTube-tól, hogy hatékonyabban terelje a felhasználókat az előfizetés felé.
Amikor elindult a YouTube előfizetéses szolgáltatása, a YouTube Red, akkor megjegyeztük, hogy az exkluzív tartalmak között nem volt zenei. A közelmúltban viszont Lyor Cohen felügyeletével több zenész különleges videóinak finanszírozásába is beszálltak: G-Eazy, Demi Lovato egyaránt profitált ilyenekből. Katy Perry pedig egy négy napos, folyamatos valóságshow-jellegű live streamet csinált a YouTube-on.
Ugyanakkor – túl a kifizetett összegek nagyságán – az sem tetszik a zeneipar a cikkben megszólaló egyes képviselőinek, hogy a YouTube, a Spotify és az Apple a zeneiparból szív el szakembereket, akiknek a „művészekkel való kapcsolattartás” a feladatuk. „Szép dolog, hogy adnak egy zenekarnak félmillió dollárt egy videóra, de ki fog foglalkozni az énekessel, ha túl sokat LSD-zik, ki ápolja a lelkét, ha csökkennek a stream számok?” – tette fel a kérdést a független kiadók szövetsége, a Merlin vezetője. Vagyis míg a tech cégek úgy tesznek, mintha a kiadók helyére lépnének, sok fontos feladatot nem fognak átvenni tőlük.
Több helyen, például a BuSH több beszélgetésében is előkerült a YouTube és a Facebook összehasonlítása. Az előbbi legalább valamennyit fizet, míg a Facebook azt várja a zenészektől, hogy ők fizessenek a láthatóságért, és semmit nem ad a videókban elhangzó zenékért – hangzott el több formában. Mint arról írtunk, azért már készül valami Content ID-hoz hasonló tartalomfelismerő rendszer.
A majorök közül pedig elsőként a Universal állapodott meg a Facebookkal, még 2017 végén. A több évre szóló megállapodás keretében a felhasználók által feltöltött videókban szereplő zenéket monetizálhatja a Universal (mind a hangfelvétel-kiadó, mint a zeneműkiadó), és a „precedens nélküli” szerződés „utat nyit újfajta, zenére alapuló online élményeknek” – akármi legyen ez. A szerződés kiterjed nemcsak a Facebookra, hanem a tulajdonában lévő Instagramra, Messengerre és Oculusra is.
Categories: Hírek
Leave a Reply