Nehezebb lesz pénzt keresni a YouTube-bal: megemelték a belépési küszöböt

A Facebook „atombombája” után a YouTube is komoly, sokakat érintő bejelentést tett: megemelik a küszöböt, ami fölött ez egyes csatornák pénzt kereshetnek a videókkal. Eddig az volt szükséges ehhez, hogy egy csatorna elérje az összesített 10 ezres nézettséget; mostantól évi négyezer órányi nézettség, illetve az ezer feliratkozó elérése lesz a belépő, ami fölött a reklámbevételek 55%-át megkaphatja az alkotó (persze ha a többi feltételnek megfelel). Ez nemcsak az új, hanem a korábban működő csatornákra is vonatkozik: ezeket 30 napos „kegyelmi időszak” után, február 20-án értékelik majd. Az addig összegyűjtött pénzüket megkapják. A hivatalos bejelentés alapján úgy tűnik, hogy ezeket a követelményeket folyamatosan ellenőrzik majd, tehát nem elég egyetlen évben teljesíteni a 4000 órát.

Ha zenei szempontból nézzük, akkor ez a 4000 óra egy 3,5 perces videó 68,500 végignézésének felel meg, amit tehát több videóval egy év alatt teljesíteni nem olyan nehéz egy bizonyos szint fölött. Megnéztük azt is, hogy a népszerű zenekarok csatornáinak mennyi feliratkozót sikerült összeszedni, és azok között, akik valamennyire is jól mennek a YouTube-on, nem találtunk olyat, akinél ne lett volna bőven ezer fölött a követők száma.

A bejelentést ezzel együtt nagy felháborodás fogadta, a kezdő alkotók, illetve a kis(ebbségi) közösségek életét megnehezítő, a nagyoknak kedvező döntésként értékelték sokan. Ennek a YouTube igyekezett elejét venni: mint a közlemény írja, bár sok csatornát érint a korlátozás, ezek 99%-a 100 dollárnál kevesebbet keresett az utóbbi egy évben (25 ezer forint, havi 2000-nél alig több); 90%-uk az utóbbi hónapban nem érte el a 2,5 dollárt (632 forint). Emellett a YouTube arra hivatkozik, hogy így lehet fellépni a „közösséget fenyegető rosszhiszemű szereplők ellen” – az idézett poszt például spammereket és az utánzókat említi, de hivatkozik a YouTube vezetője, Susan Wojcicki év végi posztjára is, amely főként az „erőszakos szélsőségekkel” foglalkozik. Persze sokan felhívták a figyelmet arra, hogy a a nagy csatornák ugyanúgy képesek megsérteni a „közösségi irányelveket”, mint a kicsik (lásd a YouTube legutóbbi botrányát, mikor Logan Paul sztárvlogger egy öngyilkos holttestét videózta le.)

Akadtak olyan cikkek a sajtóban, amelyek a YouTube megvédésével próbálkoztak. A döntés „vitatható, fájdalmas, de szükséges” – írja a Polygon; a videómegosztót ugyanis már egy ideje fenyegeti az, hogy elhagyják a nagyobb hirdetők, akik nem akarják, hogy reklámjaik megosztó, felháborító tartalmak mellett jelenjenek meg. Ha ez megtörténne, akkor annak is vége lenne, hogy a YouTube-on karriert lehessen csinálni, és a videómegosztó ismét olyan lenne, mint korai korszakában volt.



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.