Nehezebb lesz pénzt keresni a YouTube-bal: megemelték a belépési küszöböt

A Facebook “atombombája” után a YouTube is komoly, sokakat érintő bejelentést tett: megemelik a küszöböt, ami fölött ez egyes csatornák pénzt kereshetnek a videókkal. Eddig az volt szükséges ehhez, hogy egy csatorna elérje az összesített 10 ezres nézettséget; mostantól évi négyezer órányi nézettség, illetve az ezer feliratkozó elérése lesz a belépő, ami fölött a reklámbevételek 55%-át megkaphatja az alkotó (persze ha a többi feltételnek megfelel). Ez nemcsak az új, hanem a korábban működő csatornákra is vonatkozik: ezeket 30 napos “kegyelmi időszak” után, február 20-án értékelik majd. Az addig összegyűjtött pénzüket megkapják. A hivatalos bejelentés alapján úgy tűnik, hogy ezeket a követelményeket folyamatosan ellenőrzik majd, tehát nem elég egyetlen évben teljesíteni a 4000 órát.

Ha zenei szempontból nézzük, akkor ez a 4000 óra egy 3,5 perces videó 68,500 végignézésének felel meg, amit tehát több videóval egy év alatt teljesíteni nem olyan nehéz egy bizonyos szint fölött. Megnéztük azt is, hogy a népszerű zenekarok csatornáinak mennyi feliratkozót sikerült összeszedni, és azok között, akik valamennyire is jól mennek a YouTube-on, nem találtunk olyat, akinél ne lett volna bőven ezer fölött a követők száma.

A bejelentést ezzel együtt nagy felháborodás fogadta, a kezdő alkotók, illetve a kis(ebbségi) közösségek életét megnehezítő, a nagyoknak kedvező döntésként értékelték sokan. Ennek a YouTube igyekezett elejét venni: mint a közlemény írja, bár sok csatornát érint a korlátozás, ezek 99%-a 100 dollárnál kevesebbet keresett az utóbbi egy évben (25 ezer forint, havi 2000-nél alig több); 90%-uk az utóbbi hónapban nem érte el a 2,5 dollárt (632 forint). Emellett a YouTube arra hivatkozik, hogy így lehet fellépni a “közösséget fenyegető rosszhiszemű szereplők ellen” – az idézett poszt például spammereket és az utánzókat említi, de hivatkozik a YouTube vezetője, Susan Wojcicki év végi posztjára is, amely főként az “erőszakos szélsőségekkel” foglalkozik. Persze sokan felhívták a figyelmet arra, hogy a a nagy csatornák ugyanúgy képesek megsérteni a “közösségi irányelveket”, mint a kicsik (lásd a YouTube legutóbbi botrányát, mikor Logan Paul sztárvlogger egy öngyilkos holttestét videózta le.)

Akadtak olyan cikkek a sajtóban, amelyek a YouTube megvédésével próbálkoztak. A döntés “vitatható, fájdalmas, de szükséges” – írja a Polygon; a videómegosztót ugyanis már egy ideje fenyegeti az, hogy elhagyják a nagyobb hirdetők, akik nem akarják, hogy reklámjaik megosztó, felháborító tartalmak mellett jelenjenek meg. Ha ez megtörténne, akkor annak is vége lenne, hogy a YouTube-on karriert lehessen csinálni, és a videómegosztó ismét olyan lenne, mint korai korszakában volt.



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading