Részesülnek-e a függetlenek a Spotify tőzsdére lépésének hasznából?

Már évekkel ezelőtt felmerült az a kérdés, hogy a major kiadók azokból a bevételekből, amiket nyilvánvalóan a katalógusuk erőssége miatt tudtak megszerezni, de nem kapcsolódik közvetlenül valamilyen zenefelhasználáshoz, adnak-e a zenészeiknek. Például amikor 2015-ben kiszivárgott a Sony és a Spotify szerződése, kiderült, hogy a stream szolgáltató évente komoly előleget fizet, mégpedig olyan konstrukcióban, hogy az egész összeg akkor is a kiadónál marad, ha egyébként a lejátszott zenék után járó jogdíj összege nem érné ezt el. Ha esetleg ez történik, a túlfizetést tovább osztják-e a művészeknek; hiszen az ő zenéjüknek köszönhetik, hogy ki tudták alkudni ezt az összeget? – tették fel sokan a kérdést. Akkor mindhárom major kiadó azt nyilatkozta, hogy igen, ezek a bevételek eljutnak a zenészekhez.

Most, hogy végre tényleg tőzsdére lép a Spotify, a korábbinál élesebben merült fel nemcsak az a kérdés, hogy az az érték, amit a major kiadók Spotify-részvényei jelentenek, eljut-e a zenészekhez (a kiadók megismételték: igen); hanem az is, hogy a független kiadók részesülnek-e belőle. Utóbbiak érvelése a következő: a majorök piaci részesedésüket általában úgy számolják, hogy beleveszik az általuk birtokolt terjesztőcégek által terjesztett független kiadványokat is. (Mint arról itt írtunk, csak nemrég számolták ki a piaci részesedéseket úgy, hogy a jogtulajdonos, nem a terjesztő függetlenségét nézték. Így tekintve 2016-ban 38,4% volt a függetlenek összesített részesedése.)

Ebből következően legalábbis azoknak a függetleneknek járna a Spotify-részvények utáni bevételből, amelyek a majorök terjesztőinél szerződtek – márpedig nagyon sok ilyen van, hiszen a nagy kiadók az utóbbi években felvásárolták a legnagyobb disztribútorokat. A függetlenek azt ígérik, a pénzből a művészeik fognak részesülni a sok kiadó által aláírt 2014-es Fair Digital Deals Declaration értelmében.

win független piaci részesedés

A három major közül egyedül a Sony nyilatkozott úgy a Billboardnak, hogy utalnak majd a függetleneknek, most dolgoznak annak részletein, hogy mennyit és hogyan. A másik két major nem nyilatkozott, inkább “kerülgetik a kérdést” – fogalmaz a Billboard. A kampány élére a Worldwide Independent Network (WIN) szervezet állt, de például a BMG vezérigazgatója is nyilatkozott a témában. Szerinte “teljesen nyilvánvaló”, hogy a függetleneknek jár a részesedés, és ezt ki is fogják kényszeríteni. Ugyanakkor elismeri, hogy a részletek kidolgozása sok bonyolult kérdést rejt, például hogy milyen, melyik időszakban érvényes arányokat vegyenek tekintetbe stb.

Milyen összegről van szó? A Billboard említett cikke szerint úgy tudni (bár hivatalosan ezt senki nem erősítette meg), hogy a Universal és a Warner a Spotify-részvények 5%-át, a Sony 5,7%-át birtokolja. (Nem tudni, hogy az utóbbi cég jobb szerződést írt alá, vagy később vásárolt még be részvényeket – ezt eddig is meg lehetett tenni, csak nem a tőzsdén, hanem közvetlen megállapodásokkal.) Az általánosan elterjedt becslés az, hogy a Spotify értéke 19 milliárd dollár, bár a tőzsdére lépés általuk választott módja miatt itt az átlagosnál is nagyobb a bizonytalanság. Mindenesetre ezzel, valamint a piaci részesedésekkel, és ezen belül a majorök által terjesztett függetlenekre vonatkozó adatokkal számolva a Billboard azt hozza ki, hogy összesen a három major a függetleneknek 890 millió dollár körüli összeget adhatna át, ha belemennének ebbe.

A lap ugyanakkor több ellenérvet is felsorakoztat név nélkül nyilatkozó forrásoktól. Van, aki szerint az egész kérdésről még nincs is értelme beszélni, hiszen pénz majd csak akkor lesz, ha a kiadók a részvények eladása mellett döntenek, nagyon nehéz megjósolni, hogy milyen áron. Van, aki azt mondja, hogy a majorök nem elsősorban a piaci részesedésük miatt vannak olyan erős tárgyalási pozícióban, hogy tulajdonrészt tudnak kérni a jogosításért, hanem leginkább az általuk képviselt katalógusokban lévő szupersztárok miatt, és hozzájuk képest az általuk terjesztett független katalógusok csak amolyan bónuszt jelentenek. Tovább bonyolítja a kérdést, hogy sok esetben a szóban forgó terjesztők csak a független kiadók fizikai kiadványait terjesztik, és azok például a Merlinen keresztül jogosítják a digitális katalógusukat. Valamint az is elképzelhető, hogy bár erről a nyilvánosság nem tud, vannak olyan erős független kiadók, amelyek már a színfalak mögött kötöttek megállapodást a Spotify-jal arról, hogy részesüljenek a tőzsdére lépés hasznából.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading