Egymillió zenész fog megélni a Spotify-ból?

A Spotify terveiről, erősségeiről, kihívásairól beszéltek március közepén a svéd cég vezetői a befektetők előtt. Ezzel több lap is alaposan foglalkozott: a Wall Street Journal, a Music Ally és a Business Insider is részletes beszámolót közölt, és például a CNN is írt róla. (Az eseményen készült videók a Spotify befektetőknek szóló aloldalán érhetők el.)

A Music Business Worldwide cikke a vezérigazgató Daniel Ek egyik igen hangzatos kijelentését vizsgálta meg közelebbről. Eszerint a Spotify célja, hogy “egymillió zenésznek segítsen abban, hogy megéljen az alkotásból”.

Daniel Ek azzal büszkélkedett, hogy a “legjobban kereső” művészek száma 2015 és 2017 között 28%-kal növekedett, vagyis 16 ezerről 22 ezerre. A cél az, mondta, hogy ebbe a legfelső kategóriába “százezrek” tartozzanak. Ugyanakkor az MBW idézi azt az adatot, ami egészen más perspektívába helyezi ezeket a számokat: eszerint jelenleg kb. 3 millió művész alkotásai érhetők el a platformon. Ez azt jelenti, hogy még a “jelentősen megnövekedett” adat, a 22 ezer is mindössze a művészek 0,73%-át jelenti. (A MBW emlékeztet arra, hogy a “régi rendszert” sokan azzal kritizálták, hogy csak a zenészek “egy százaléka” keres benne rendesen.)

A probléma persze az, hogy amögött, hogy mit jelent a “legjobban kereső” és a “meg tud élni a zenéből”, nincsenek konkrét számok, összegek. A MBW cikke egy 2014-es adatokat bemutató prezentációt idéz; azóta ugyan sokat változott a stream helyzete, de az arányok talán nem annyira. Eszerint a 10 legjobban kereső zenész a kifizetések 7,6%-át, a következő 90 legjobban kereső 24,2%-át kapta. Az ötszáz legjobban kereső zenész kapta a kifizetett összegek 58,3%-át. Akkoriban a katalógusban szereplő zenészek számát (vagy legalábbis azokét, akik kerestek is valamit) 200 ezerre tették. Ebből az ötezer (vagyis 2,5%-ot kitevő) legjobban kereső zenész kapta a kifizetések 89,2%-át. A maradék 97,5% átlagkeresete a platformon évi 886 dollár volt (mai árfolyamon 223,5 ezer forint, havi 18,6 ezer).

Daniel Ek arról is beszélt, hogy a következő néhány évben a platformon szereplő 3 millió zenész számát 10 millióra szeretné emelni. A fenti adatok alapján aligha látszik, hogyan fognak ebből egymillióan komoly pénzt keresni.

Másfelől azt is meg kell jegyezni, amiről a MBW nem ír: a pontos ígéret nem az, hogy egymillióan a Spotify-kifizetésekből fognak megélni, hanem az, hogy ennyi művésznek fognak “segíteni abban”, hogy megéljen a zenélésből. Ez feltehetően azt jelenti, hogy a konkrét jogdíjfizetésen túl azt is beleértik a “segítségbe”, hogy olyan eszközöket bocsátanak a zenészek, menedzserek, kiadók stb. rendelkezésére, amikkel hatékonyabban el tudják érni a rajongókat, és így több pénzt kereshetnek.

“A zeneipar ma elég alacsony hatékonysággal tud csak zenészeket befuttatni, promotálni” – hangzott el az említett eseményen. A svéd cég azt mondja, most már van olyan nagy a platform, hogy nekiállhatnak “a művészeket és a már ma 160 millió fölötti felhasználót” hatékonyan összekötő eszközök kifejlesztésének. Elhangzott például, hogy az egyes művészek legnagyobb rajongóit célzottan megszólító kampányokkal 2017-ben összesen több mint egymillió koncertjegyet tudtak eladni.

Daniel Ek előadás közben

daniel ek spotify



Kategóriák:Hírek

Címkék:

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: