Dal+Szerző Playlist #45: Zenék a tavaszi Dal+Szerző magazinból

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify – Deezer – YouTube

Ahogy korábban is, ismét összegyűjtöttük azokat a zenéket, amelyekről a Dal+Szerző magazin friss számában olvasni lehet – itt pedig végig is hallgatható, miről szólnak az interjúk, cikkek. (Brandenburg Ádámtól sajnos online meghallgatható zenét nem találtunk egyetlen platformon sem. Mindkét steam lista meglehetősen hiányos.)

Blahalouisiana

A magazin címlapján a Blahalouisiana, velük – Schoblocher Barbara énekesnővel és Jancsó Gábor basszusgitárossal, dalszerzővel – készült a nagyinterjú is. A zenekar többször is szerepelt már rovatunkban: akkor mutattuk be őket részletesen, amikor felkerültek 2016-os őszi rádiós toplistánkra; majd szerepeltek a 2016-os és 2017-es kritikuskedvenc albumok listáján is, illetve egy korábbi magazin lemezajánlójában.

Facebook

Egyetlen magányom

Ez a dal viszont még nem szerepelt a Playlistben az Alagutak, fények, nagymamád jegenyéi című lemezről. „Az koncepció volt, hogy az első lemez után ne várjunk sokat, mert az úgysem egy olyan anyag volt, amin tíz új dal van, hanem inkább az első négy év best of dalai kerültek rá, négy újjal. A második lemezen viszont már mindegyik új volt, és direkt szerettük volna hamar kihozni, mert akkor kell ütni a vasat, amikor meleg” – mondta az albumról Jancsó Gábor.

Zene: Schoblocher Barbara, Pénzes Máté, Juhász Ádám, Mózner László. Szöveg: Szajkó András, Jancsó Gábor. ISWC kód: T-007.296.939-1

Wolf Péter

Wolf Pétert részletesen bemutattuk már itt, miután Artisjus-életműdíjat kapott. A magazin nagyinterjúja áttekinti a pályáját a kezdetektől napjainkig, a rá jellemző humorral. (Például: „A fiúiskolás évek után azt is felfedeztem, hogy vannak lányok. És az ő meghódításukhoz nem Mozart volt a legjobb, hanem a Beatles.”)

Zalatnay Sarolta: Sziklaöklű Joe

Wolf Péter egyik legismertebb „táncdala”. Az interjúból kiderül, hogyan jutott el a könnyűzenéig, mikor pedig „középiskolás koromig nem is jutott eszembe más, mint hogy zongoraművész legyek.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

Zene és szöveg: Wolf Péter, S. Nagy István. ISWC kód: T-007.007.440-6

Wolf Péter – Sztevanovity Dusán: Végül

A „komolyzenei” darabok közül nem(csak) azért választottuk ezt, mert elérhető a YouTube-on Wolf Péter hivatalos csatornáján, hanem mert társszerzőjéről szó esik az interjúban is: „forradalmi volt az is, hogy az addigi táncdalszövegek mellé – szeretlek, jöjj viszsza, ne menj el – elkezdtek olyan géniuszok is alkotni, mint a Bródy vagy a Dusán.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

Zene: Wolf Péter. Szöveg: Sztevanovity Dusán. ISWC Kód: T-007.021.293-9

skeemers

A „beachpop fenegyerekek” tagsága több együttesből jött össze, zenéjük „laza és koszos, olyan szörfös”. A kritikusok mellett felfigyeltek rájuk a reklámügynökségek is, a budapesti, a régió zenéjére koncentráló Eastaste és a torontói SynchAudio Inc. is képviseli őket. A BuSH-on az Emmy-díjas supervisor, Nora Felder is pozitív visszajelzést adott két dalukra.

Facebook

Fairlady

Ez az történet, „amelyik úgy kezdődik, hogy a zenekar legelsőre ír egy bomba dalt, amire aztán mindenki felfigyel.” Ez a „bomba dal” a Fairlady, ami bekerült az Index dalversenyébe, valamint több reklámba is.

Zene: Szabó Gergely, Juhász András, Szabó Gyula László, Fekete Norbert. Szöveg: Ferenczi Szonja. ISWC kód: T-007.254.528-8

Abandoned Child

Egy EP után nemrég jelent meg az első nagylemez The Venice Period címmel. Ezen hallható ez a dal, amit a skeemers az – azóta megszűnt – BalconyTV videójában is előadott.

Zene: Szabó Gergely, Juhász András, Szabó Gyula László, Fekete Norbert. Szöveg: Ferenczi Szonja. ISWC kód: T-007.264.709-6

mïus

A mius egy ideje Álmos Gergely személyes zenei projektje, de egyben nevezhető „kollektívának, ami nagyon sokféle és sok helyről jövő embert takar. Konceptuális projektről van szó, amely a legkisebb részletekig átgondolt.” A gitárzenétől az akusztikus hangszerek és az elektronika együttműködése felé mozdult el a zenekar/projekt, amiben kezdetben – a Playlist rovatban itt szerepelt – Horányi Juli énekelt.

HonlapFacebook

Tomorrow

Az egyszerre melankolikus és felemelő, a deep house-hoz sorolható Tomorrow volt az utolsó szám, amit Ambrus Gergely és Horányi Juli közösen készített mïus néven – és ez a legnépszerűbb mius-szám a YouTube-on.

Zene: Álmos Gergely. Szöveg: Horányi Júlia. ISWC kód: T-007.238.958-2

Strobe and Noise feat. Kasia Kowalczyk

Horányi Juli kiválása után „teljesen újraértelmeztem mindent, és elhatároztam, hogy mostantól a zenémet találja meg annak közönsége, és ne a zeném keresse a közönségét” – mondta Álmos Gergely. Eigengrau című nagylemezét a berlini Sonar Kollektiv kiadó jelentette meg, több vendégénekes is hallható rajta, ebben a dalban Kasia Kowalczyk.

A dal regisztrációja még folyamatban van. 

Torso

A nemrég megjelent új,  Twentytwo 22 című nagylemez egy trilógia záró darabja, ami az előző nagylemezhez és a rákövetkező EP-hez képest már „a lehetőségek felismeréséről, a nyitásról szól”. A Torso című szám a BBC-n debütált, a német Brandt Bauer Frick és a brit Vessels készített hozzá remixeket.

Zene: Álmos Gergely. ISWC kód: T-007.292.680-7

 

iamyank

A Dal+Szerző magazin producereket bemutató sorozatában ezúttal iamyanket ismerhetjük meg, aki új lemezen dolgozik, és beszél a producerképzésről, a klasszikus és az elektronikus zene találkozásáról is, valamint arról, hogyan dolgozik más zenekarokkal. Mint mondja: „Észrevettem, hogy sokan nem hiszik el magukról, hogy amit csinálnak, az úgy jó, ahogy van. Azt hiszik, hogy ha valami szinti vagy elektronika kerül bele, attól jobban be fog ütni.” Iamyank utoljára két éve adott ki saját lemezt, ezt – és korábbi munkáit – bemutattuk már itt, illetve a kritikusok kedvenc 2016-os kedvencei között is szerepelt. Itt két, azóta online megjelent darabja hallható.

Facebook

Drones – I/2

„Elkezdtem sokat zongorázni, rögzíteni témákat, mert azt éreztem, hogy a számítógépen összerakott témák, és a között, amit ki szeretnék fejezni, van valami blokk; hogy vannak harmóniák, de túl kevés az emberi faktor benne. Azóta minden nap annyit zongorázom, amennyit csak tudok. A 150 zongoraötletből leválogattam 14-et, és azokat rögzítem éppen” – meséli iamyank a készülő albumról. Ez a szám tavaly került fel a YouTube-ra, akkor a Drones című készülő lemez darabjának ígérte a leírás. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

A dal regisztrációja még folyamatban van. 

Atreyu’s Horse: Modular Ambient Sessions #3 / „DUET” / Piano, Xaoc, 4ms, Mutable Instruments

Iamyank új projektje az Atreyu’s Horse, egy olyan „játszótér”, ahol iamyank különféle ötletekkel kísérletezik. A fenti, moduláris szintetizátoron és zongorán előadott ambientes improvizáció alatt angol nyelven lelkendeznek a kommentelők, illetve érdeklődnek a technikai részletek után. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

A dal regisztrációja még folyamatban van. 

 

Lemezajánlók

Maneuver Maneuver: Locked Out

„Olyan, mintha az ember két vállán az ördög és az angyal ülne: a szomorkás, dark synthwave és a vidám, diszkós szintipop csap össze, és ahelyett, hogy kioltanák, sokkal inkább erősítik egymást” – olvasható Szilágyi Máté és Szabó Tonyo Tamás új duójának bemutatkozó EP-jéről.

Zene és szöveg: Szilágyi Máté, Szabó Tamás. ISWC kód: T-007.291.247-0

Punnany Massif: Részletek (Balaton Method)

„A Balaton Method egész estés filmben térképezi fel és mutatja be a hazai zenei paletta legérdekesebb szegmenseit – mindezt a Balaton körül.” A nemrég DVD-n megjelent, különleges videókhoz két zenekar is új dalt írt, ezek közül a playlistben a – részletesen itt bemutatott – Punnany Massif videója szerepel.

Zene: Czimerman Csaba, Iványi Szabolcs, Felcser Máté, Meszes Balázs. Szöveg: Farkas Roland. ISWC kód: T-007.261.666-0

Indigó: Salt

„Az artpop, a progresszív jazz és az elektronika szűk keresztmetszetében született anyag légies hangzását az adja, hogy a felvételek valóban mentesek voltak mindennemű erőlködéstől, önfeledt és ösztönös örömzenélésról van szó” – olvasható Palágyi Ildikó zenekarának bemutatkozásáról. (A Deezeren nem található meg.)

Zene és szöveg: Palágyi Ildikó. ISWC kód: T-007.294.831-2

A Kutya Vacsorája: Hinta

A Varga Lívius vezette zenekar A szerelem hétszer című lemezét talán a legnehezebb egyetlen számmal bemutatni, hiszen „egy konceptlemez keretein belül hét különböző szerelemmel találkozhatunk. Van itt plátói szerelem, mindent elsöprő szenvedély és összetört lélek is, hol szívfacsaró melankóliával, hol pedig megmosolyogtató iróniával fűszerezve.”

Zene: Varga László, Gerdesits Ferenc, Nemes Zoltán, Köles István, Vastag Gábor, Varga Livius. Szöveg: Varga Livius. ISWC kód: T-007.290.334-4

Muzsik és Volkova: Tejfehér

„A Muzsik és Volkova tehát tökéletes példája annak, hogy minimál hangszereléssel, sőt, akár csak egy akusztikus gitárral, na meg persze erős szövegekkel is sokféle érzelem fejezhető ki, egyáltalán nem egysíkúan” – olvasható a testvérpár-duó Rövidesen találkozunk című lemezéről. Ők korábban is szerepeltek a magazinban, így Playlist rovatunkban is, itt.

Zene: Farkas János, Pesti Mátyás, Prommer Patrik. Szöveg: Farkas Krisztina. ISWC kód: T-007.293.591-1

Takáts Eszter és Zenekara: Szeretnék veled tiszteletlen lenni

Takáts Eszter „amellett, hogy csodálatos hangú énekesnő, dalszövegeit és a zenéit is ő maga írja, és a hangszerelésből is igencsak kiveszi a részét. Ez pedig nagyon fontos, hiszen megmagyarázza, mi az a kohéziós erő, ami összetartja a folktól kezdve a blueson és a punkon átívelő színtiszta popig a legkülönfélébb stílusokat érintő dalcsokrot” – olvasható a Bocsáss meg című dupla lemezről.

Zene és szöveg: Takáts Eszter. ISWC kód: T-007.290.291-0

Melis László

A hatvanöt éves korában váratlanul elhunyt zeneszerző kamara- és szólódarabjai mellett rengeteg filmhez, színházi előadáshoz stb. komponált zenét. „Neki is köszönhető, hogy a kortárs zene értelmezhető alternatívává, érdekessé és izgalmassá vált a nyolcvanas-kilencvenes évek fiatal generációi számára” – olvasható a zeneszerzőt interjúrészleteken keresztül bemutató cikkben.

Etűd három tükörre

Melis László a legendás 180-as Csoport tagjaként lett igazán ismert. „Kemény tíz év volt, kortárs zenét játszottunk, és nagy sikerünk volt. Amikor feloszlott a banda, iszonyú űrt hagyott bennem. Hiányoztak a mindennapos próbák, a heti koncertek” – emlékezett vissza erre. A zenekar leginkább a kortárs minimalista zene meghonosításáról volt híres, ebbe az irányzatba tartozik a számukra komponált darab, ami 1983-as albumukon jelent meg. (A Deezeren nem található meg.)

Zene: Melis László. ISWC kód: T-007.014.711-3

 

Dance of the Swine

Melis László viszonylag kevés darabot írt, legalábbis „alkalmazott zenéinek” nagy számához képest. „Nem olyan súlyos probléma alkalmazott zenét írni, mint ahogy némely kollégám látja. Saját darabot viszont tényleg ritkán írok, de ilyen alkat vagyok” – olvasható az egyik idézett interjúban. Ez a darab a 2001-es Armenian Legend lemezről származik. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

Zene: Melis László. Szöveg: Alex Avanesian, Moldován Domokos. ISWC kód: T-007.229.975-2

Saul fia végefőcím

„Az ő zenéje nélkül a Saul fia kevesebb lenne. Boldog vagyok, hogy megoszthattuk a díjak örömét” – mondta Melis Lászlóról az Oscar-díjas film rendezője, Nemes Jeles László. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

Zene: Melis László. ISWC kód: T-007.260.323-6

A Playlist a YouTube-on:

és a Spotify-on:



Categories: Playlist

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.