A baby boomer generáció legnagyobb sztárjainak sora jelentette be visszavonulását az elmúlt néhány hónapban: Elton John, Paul Simon, Neil Diamond, a Rush, Joan Baez; a legsikeresebb turnék listáján rendszeresen szereplő Tom Petty tavaly elhunyt; Ozzy Osbourne No More Tours 2 cím alatt turnézik. A Rolling Stone cikke azt vizsgálja, hogy vajon milyen hatással lesz az élőzenei iparágra az, hogy „a következő öt-tíz évben a generáció legnagyobb sztárjai el fognak tűnni az arénákból”.
Az igazán érdekes az, hogy a cikkben megszólaló szakemberek mennyire másként látják a jövőt. „Ez nagyon aggasztó. Ki fog a helyükre lépni?” – kérdezi Neil Young, Iggy Pop és a Strokes ügynöke. „Nem hiszem, hogy igazán átgondoltuk volna, hogy mi következik” – mondja egy booker. A Live Nation egyik vezetője viszont nem aggódik, szerint mindig lesznek szupersztárok. (U2, Metallica, Justin Timberlake, Taylor Swift, Ed Sheeran – csak néhány név több generációból, akik fiatalabbak, mint a „nyugdíjba menő” korosztály). „Nem fog leszakadni az ég, de azért egy kicsit felhős lesz egy darabig” – szól egy közbülső álláspont.
Valószínű, hogy legalábbis részben annak lesz igaza, aki azt mondja, hogy a közönség a jövőben jobban megoszlik, de nem lesz kevesebb. „200 művész, akik fejenként eladnak 500-500 jegyet, ki tud váltani egy arénában koncertező előadót” – mondja Lorde és az Alt-J ügynöke. Persze ez a váltás nem ilyen egyszerű.
Ehhez kapcsolódik az Eventbrite blogján megjelent írás az élőzenei iparág hét trendjéről. Az egyik ezek közül az, hogy mind a fesztiválok, mind a klubok elkezdtek egyre nagyobb számban „kockázatosabb” előadókat leszerződtetni. Bár sokan mondják, hogy a stream uralta világban nehezebb felépíteni az előadókat, mert inkább a dalok számítanak, a tapasztalat az, hogy akár egyetlen kiugró stream siker előadója is be tud hozni embereket.
Az is igaz azonban, hogy az ő rajongóik másként viselkednek. Főleg a klubokban kell arra számítani, hogy egy friss, egy slágerrel betört előadó rajongói nem fognak visszatérni a klubba; illetve sokan tapasztalják, hogy közülük jóval többen vannak olyanok, akik megveszik a jegyet a koncertre, aztán mégsem jönnek el. Ez utóbbira a másodlagos piac használata a jó megoldás; az előbbire a marketingstratégia olyan átalakítása, ami megpróbálja az egyszeri látogatókat visszacsábítani a helyre.
Elton John búcsúturnéjának hirdetése – a turné egyébként kb. három éven át tart majd
Categories: Hírek
Leave a Reply