Barkóczi Noémi – Ringató keserédesség

Barkóczi Noémi hangja, személyisége és szövegei egyszerre tűnnek törékenynek, mégis erőteljesnek. Kifinomultak, de nem finomkodnak; ösztönösen őszinték. Egyszálgitáros estjeinek boldogan szomorkodós, „furcsán felemelő mélabújával” hamar szívünkbe lopta magát. Nem vagyok itt című bemutatkozó lemezének sikerén felbuzdulva pedig még inkább kilépett komfortzónájából, zenekarrá dúsította zenei projektjét, és egy vadonatúj, húszperces EP-vel hinti a libabőrt.

Noémi egyike azon fiatal magyar énekes-dalszerzőknek, akik nagyon szép dolgokat nagyon egyszerűen, és nagyon egyszerű dolgokat nagyon szépen tudnak fülekbe és szívekbe ültetni dalaik segítségével. Ösztönszerűen (Játszva) éneklik ki magukból a húszas, korai harmincas korosztály életének filmzenéjét. Barkóczi Noémi szerzeményeiben az indie folk elemei szöveg­centrikus, intim balladákba szövődnek. Cseh Tamás öröksége, a Szabó Benedek és a Galaxisok, a Mayberian Sanskülotts, a Pegazusok Nem Léteznek, a Platon Karataev jelene, és Laura Marling, Angus & Julia Stone, Fiona Apple hangulatai mind-mind elősejlenek.

Hétévesen kezdett zongorázni, tizenkét évesen szegődött mellé egyszálgitáros énjének és gondolatai kivetülésének fő bajtársa, a gitár. YouTube-csatornájára pakolta fel első feldolgozásait, majd a pozitív visszajelzések hatására bátorságot nyert, hogy két lábbal a dalszerzés ösvényére ugorjon. 2016-ban jelentette meg első önálló, Nem vagyok itt címre keresztelt nagylemezét, mellyel, az elnevezéssel ellentétben, nagyon is feltette magát a feltörekvő magyar tehetségek térképére. A teljes egészében akusztikus anyag hangzását Szőke Barna (MYGL) dob-, taps- és ukulelemozzanatai színesítik. Barna elektronikus projektjével közös dalt is készített Noémivel, illetve producerelte a bemutatkozó albumot, és a Köd A Nappaliban című dal klip-köntösbe öltöztetésénél rendezőként és vágóként segédkezett. Utóbbi szerzemény – és mondhatni a lemez – múzsája egy volt szerelem kísértete.
A dalhoz készült kisfilmben a dalszerző kilenc barátnője mesél kendőzetlenül hasonló élményeiről, mindez különleges dokumentumfilm-szituációba csomagolva, feliratozva jelenik meg.

Aztán Noémi vett egy mély lélegzetet, és kilépett bensőséges atmoszférájú egyszálgitár-univerzumából. Bár talán helyesebb lenne úgy fogalmazni, hogy kinyitotta annak kapuit, és engedte, hogy új hangszerekkel és inspiráló, új lelkivilágokkal gazdagodhasson a projekt. Virtuóz hegedűvel és vokállal érkezett Tóth Dóri (Nunki Bay Starship), a dobok mögé beült Gulyás Kristóf (mïus, Hó Márton és a Jégkorszak), a basszusgitárt pedig Günsberger Ákos (Szabó Benedek és a Galaxisok, Antonia Vai) vette kézbe, az új album produceri munkálataival együtt. Úgy látszik, az alkotói kémia működött. Egy közösen koncertezős időszak és csapatmunka gyümölcseként világra jött a Linóleum EP, melyben a hangszerek aláhúzzák és körbeölelik Noémi mondanivalóját. A négy dal tulajdonképpen egy történetté olvasztható:

„A céltalan intimitáskeresés, félelem az újtól, a függőség és a szabadságvágy, végül az összetartozás pillanatnyi szépsége – ez mind belefért ebbe a 20 percbe”

– mesélte a szólóművészből frontemberré avanzsáló dalszerző. Ugyanakkor a világfájdalom ringató keserédességgé szelídül, eldugott pillanatokban már-már az idill felé kacsintgat.

„A Nem vagyok itt jó pár évet ölel fel, ezért kicsit távolinak érzem. A Linóleum sokkal összefüggőbb lett, és talán komolyabb, összetettebb is. Nem mondom, hogy ez jobb, de ez most ilyen lett. Kíváncsi vagyok, milyen lesz a következő.”

Noémi civil munkája is hasonlóan kreativitás-centrikus; animációs tervezőként és grafikusként munkálkodik, az új EP arculatát is ő álmodta meg. Jelenleg a mostani dalai állnak hozzá a legközelebb, mert még frissek az érzések, és talán a Világ végén, mert „utána kicsit mindig jobban szeret élni”.

Steszkó Zsanett, fotó: Fülöp Dániel

A cikk eredetileg a Dal+Szerző magazin 2017/04. számában jelent meg.



Categories: Dalszerzőkről

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .