Komolyan fejlesztette ingyenes appját a Spotify

A Spotify freemium modellje körüli, néhány évvel ezelőtt csúcsponton lévő vitában a Spotify-jal szembeni legfőbb követelés az volt a zeneipar részéről, hogy legyen nagyobb a különbség az ingyenes és az előfizetős alkalmazása között (a vitáról lásd 2015-ös összefoglalónkat). Azóta az előfizetők száma és aránya is jelentősen megnőtt, és a vita nagyrészt elült. A Spotify legújabb bejelentése, amely szerint az ingyenes felhasználók számára kínál jobb élményt, kifejezetten érdekes ebben a kontextusban.

Az okostelefonokon 2014 óta lehet ingyen használni a Spotify-t, és azóta nem változott az app. A 90 millió ingyenes felhasználó számára a napokban elérhető új verzió a következő pontokon közeledik majd a prémium szolgáltatáshoz:

On-demand zenehallgatás 15 playlisten. Eddig a playlisteket csak shuffle módban, nem a felhasználó által kiválasztott sorrendben lehetett csak hallgatni, és az átugorható dalok száma korlátozott volt. Ezt nem oldották fel teljesen, csak 15 playlistre, amiket nem a felhasználó választ ki magának, hanem a Spotify algoritmusa – amit persze lehet tanítani az ízlésünkre.

Data Saver üzemmód. A teljesen offline zenehallgatás továbbra is csak a prémium szolgáltatás része, viszont állítólag akár 75%-ot is lehet spórolni a mobiladatokkal az új funkció bekapcsolásával. Ez részben előre eltárol számokat, amiket az algoritmus szerint feltehetően hallgatni fogunk, miközben nincs wi-fi a közelben; és más módon is „optimalizálja” a működést – bár arról nem közöltek részleteket, hogy ez jár-e majd a hangminőség rontásával.

Személyre szabás. Természetesen ez a Spotify egyik fő erőssége. Ennek jegyében az app új verziója első belépéskor megkérdezi, mik a kedvenc előadóink, és persze a lájkokat, elrejtett számokat is figyeli. A kikövetkeztetett ízlésünk ott is megjelenik, hogy amikor egy playlisthez hozzáadunk egy dalt, akkor a rendszer ehhez hasonló más számokat is javasolni fog.

Az elemzők egyöntetűen az Apple Music elleni küzdelem részeként értékelték a fejlesztést. Ugyan a Spotify-nak 86 millió előfizetője van, az Apple Musicnak pedig 38 millió, az utóbbi szolgáltatás jóval gyorsabb ütemben növekszik. A versenyben az ingyenes zenehallgatás a svéd cég egyik fő fegyvere – bár nem az egyetlen. Az új fejlesztést bemutató sajtótájékoztatón a Spotify K+F vezetője úgy fogalmazott: a sikerük három pillére a teljes körű elérhetőség (tehát nincsenek az iOS készülékekhez kötve), a a személyre szabottság (a Discover Weekly és a hasonló playlistek) és a freemium modell. Egy másik interjúban azt mondta: a freemium „a létező leghatékonyabb gépezet: beraksz egy ingyenes felhasználót, és 40%-uk előfizetőként jön ki.”



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .