A Facebook botránya a zeneipart is érintheti

A Music Business Worldwide-on megjelent vendégcikk azt részletezi, hogy a Facebook adatkezelési botránya milyen mélyen érintheti a zeneipart. A válasz röviden az, hogy nem tudni, de lehet, hogy nagyon mélyen.

A Cambridge Analytica kapcsán kirobbant, majd ezen is túllépett botrány lényege az, hogy a világ most kezd ráébredni, amit az elemzők már régóta mondanak: azzal, hogy az adatainkat rábízzuk az “ingyenes” szolgáltatásokat kínáló tech cégekre, nem is gondoljuk, hogy milyen mértékben tesszük ki magunkat számunkra ismeretlen cégek befolyásolási kísérleteinek. Rá kellett döbbennünk arra, hogy a big data nemcsak egy “buzzword”, hanem a rólunk keletkező rengeteg adat olyan dolgokat is elárul rólunk, amiket nem is sejtünk. Nemrég például kiderült, hogy ha egy felhasználó Facebook-kedveléseiről megfelelő mennyiségű adat áll rendelkezésre, akkor egy megfelelő algoritmus akár még az ember házastársánál is pontosabban meg tudja jósolni a standard személyiségteszten adott válaszait.

A MBW-n megjelent cikk arra hívja fel a figyelmet, hogy a botrány és az, hogy ennek nyomán minden korábbinál nagyobb nyomás nehezedik a cégekre, hogy hozzák nyilvánosságra, milyen adatokat gyűjtenek és mit csinálnak velük, a zeneipart is érintheti. A felhasználók profiljainak elkészítésében ugyanis nem csak – mint azt általában gondolni szoktuk – arra támaszkodnak a tech cégek, hogy milyen zenéket szeretett, ugrott át, osztott meg stb. A szerző idézi a Spotify tulajdonában lévő Echo Nest elemzőcég egyik alapítójának nyilatkozatát. Eszerint magáról a zenéről már mindent tudunk, amit algoritmusok egyáltalán megtudhatnak; a következő nagy lépés, hogy zenehallgatókról tudjunk meg minél többet. Ennek jegyében a zeneajánló algoritmusok figyelembe veszik, a nap mely szakában vagyunk, gyakran azt is, hogy pontosan hol vagyunk (más zene lesz a megfelelő, ha otthon, a munkahelyen vagy az edzőteremben tartózkodik a felhasználó), vagy akár azt is, hogy milyen az időjárás – vagy a Facebook alapján azt, hogy kapcsolatban élünk-e. A Spotify-nak ráadásul adatokat szolgáltat minden olyan oldal, ahová lejátszót ágyaztak be.

Túl a közvetlen problémán, a reklámbevételekre építő, azokat a jogtulajdonosokkal megosztó szolgáltatások is nagy bajba kerülhetnek. Még ha esetleg a törvényi változások nem is lesznek radikálisak, már most látszik, hogy az online hirdetési piac komoly csapást szenvedett a botránytól. A kiadói bevételek növekedését elhozó stream is nagyrészt – na nem is minden szolgáltató esetén – támaszkodik a hirdetésre alapozó ingyenes hozzáférésre, nem is elsősorban az ebből származó bevételek, hanem az előfizetők becsalogatása miatt.

Futólag említi a cikk azt a problémát is, hogy a zenei szolgáltatások egy része nagyobb ökoszisztémába épül be, és például elképzelhető, hogy “az Amazon Alexa okoshangszórója szomorú zenét választ, hogy növelje a zsebkendő-eladásokat”, ami extrém példának tűnik, csak azt kívánja illusztrálni, hogy az adatgyűjtés milyen mélyen beépült a zeneiparba.

A cikk nemcsak a vészharang kongatásáról szól; szerzője az OCL nevű cég alapítója, amivel egy olyan keretrendszert hoztak létre, ami a jogtulajdonosok és a felhasználók között közvetlenül hozza létre a jogosítási viszont, amiben a szolgáltató csak közvetít, de neki magának nem kell jogosítási szerződést kötnie; mindeközben nem gyűjt adatokat a felhasználókról. Ez tehát megoldás lehetne a reklámalapú, és így a felhasználókról gyűjtött alapokra szükségképpen alapozó szolgáltatások leváltására.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading