Platon Karataev – Felszabadító melankólia

Alig másfél éve mutatkozott be a Platon Karataev, de a brit és amerikai egyszálgitáros folkból táplálkozó indiefolk zenekarral több izgalmas dolog történt, mint sok más induló formációval háromszor ennyi idő alatt. Úgy tűnik, hogy a Cz. K. Sebő szólóprojekt mögött álló Czakó-Kuraly Sebestyén és Balla Gergő együttállása valami egészen izgalmasat ígér a továbbiakban is.

Bár a szerzőpáros már gyerekkorától ismerte egymást, csak néhány éve vetődött fel bennük az együttzenélés gondolata. A közös kísérletezgetések, örömzenélések után 2016-ban határoztak úgy, hogy megmutatják alkotói munkájuk eredményét először Bradák Soma dobosnak, akit a Szabó Benedek és a Galaxisokból ismerünk, majd a hazai közönségnek is. Első koncertjük áprilisban volt a Gólyában, októberben már Jáky András (nemecˇek) basszusgitárossal teljessé válva koncerteztek. „Amikor Gergővel dalötleteket mutattunk egymásnak, érezhető volt, hogy van közös irány” – idézte fel Czakó-Kuraly Sebestyén énekes-gitáros a kezdeti lépéseket. A később csatlakozó tagoknak is egyértelmű volt a döntés, akik nemcsak hangszeres tudásukat, de egy összeszedett és rutinos zenekari háttér tapasztalatait is bedobták a közösbe. Az egyébként Tolsztoj Háború és Békéjének nagyon őszinte és egyszerű orosz földműves karakteréről elnevezett zenekar a folk hagyományokból építkezik, Balla Gergő énekes-gitáros szerint zenéjükben pont leginkább az őszinteségre és az egyszerűségre törekszenek.

Az első dalhoz, az Elevatorhoz videoklip is társult az indie körökben kedvelt Rusek rendezésében. Ezt követte az Orange Nights című EP, amelyet nagyrészt Sebő szobájában vettek fel (a későbbiekben mindhárom dalt újra rögzítették, hogy jobb eszközökkel kerülhessenek rá a nagylemezre).  A Platon Karataev szerzőit szoros kapcsolat fűzi össze a melankóliával.

„Kevés olyan dalt írtam életemben, ami nem melankolikus hangulatban kezdett kibontakozni. Valamiért ilyenkor érzékenyebb az ember zeneileg, illetve hosszabb ideig molyol a gitárjával, mert nagyon felszabadító tud lenni”

– fogalmaz Sebő.

Első nagylemezüket a hozzá kapcsolódó történet miatt tekintik konceptalbumnak. A For Her egy kapcsolat meggyászolásának stációit követi végig. Megjelentetéséhez érdekes megoldást választottak: az anyag három részben jött ki 2017 folyamán. Az első augusztusban, amelyhez a második videoklip a The Season of Singing című dalhoz forgott, melyhez a felvételeket Balla Gergő készítette, amikor Srí Lankán járt. „Az utazás hozzájárulhat a dalíráshoz, de a lényeg úgyis a belső utazáson van, ami nálam gyakran egy „megérkezés önmagamba” élmény, ami nem földrajzi helyekhez köthető.”  A második állomás a Light Trap single, ami a zenekar következő klipes száma is egyben, mely Podányi Dániel munkája, aki fénycsapdában repdeső madarakat vett filmre. Az utolsó rész 2017 november végén jelent meg, amelyen az első EP két dalán túl, a gyászolás szakaszainak két fontos érzelmét, a dühöt és a feldolgozást körbejáró szerzemény (Lady Macbeth, Old Enough for Love) található meg, így ad egy teljes folyamatívet.

A háromrészes terv bevált, több nemzetközi Spotify lejátszási listára is bekerültek.  Az első lemez készítése sok tanulsággal és változással járt, például, hogy Sebő mellett Gergő is több szerepet vállal a főénekekből és vokálokból.

„Jó lenne, ha a jövőben külföldön és itthon is egyre több emberhez eljutnánk, de az elsődleges cél nyilván az, hogy minél több jó zenét szerezzünk”

– zárja gondolatait Balla Gergő.

Kalocsai Krisztina, fotó: sinco

A cikk eredetileg a Dal+Szerző magazin 2017/04. számában jelent meg.



Kategóriák:Dalszerzőkről

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: