A merch nemcsak bevétel, hanem a rajongók elkötelezettségének növelését is szolgálhatja

A merch cuccok (a pólók és egyéb tárgyak) általában a bevételek forrásaként szoktak megjelenni a zeneipari sajtóban, mint amikre a hangfelvételekből származó bevétel visszaesése miatt a korábbinál nagyobb figyelem irányul. A Music Think Tank oldalon megjelent írás szerint azonban ha ügyesek vagyunk, akkor egy másik szerepet is betölthetnek: növelhetik a rajongók elkötelezettségét (engagement), ami a brandekre építő marketingben, és persze a zenében igen fontos cél.

Az írás öt tanácsot ad arra, hogyan lehet így használni a merch tervezését és eladását:

  • Limitált és exkluzív cuccok: a csak néhány hónapig kapható, vagy egy-egy turnéhoz, a zenekar életének jelentős eseményéhez kötődő, korlátozottan elérhető cuccok birtoklása nemcsak a rajongók kötődését növeli. Közgazdasági kutatások is igazolják, hogy növeli a vásárlókedvet, a fogyasztó által elköltött összeget, ha exkluzív árukat kínálunk.
  • Különleges ajánlatok a merch pulton: a merch vásárlások 80%-a a koncerteken történik, ahol a feltüzelt rajongók nagyobb kedvvel költenek. Ezt különleges ajánlatokkal lehet elősegíteni: pl. az első tíz vásárló kedvezményt kap; másfelet fizet, kettőt kap stb. A különleges ajánlatokkal odacsalt rajongók személyes találkozása a merch pultnál beszélgető, esetleg dedikáló zenekarral növeli az elkötelezettséget.
  • Kérdezd meg a rajongókat, hogy mit szeretnének (e-mail listán vagy közösségi oldalakon): ez egyrészt növeli annak a valószínűségét, hogy tényleg el fognak kelni a legyártott cuccok, és olyan ötleteket is kaphatunk, amik magunktól nem jutottak volna eszünkbe.
  • Kérd meg a rajongókat, hogy segítsenek választani a különböző dizájnú cuccok közül, vagy adjanak le ők terveket: az előnye ugyanaz, mint az előbbinek.
  • Csinálj versenyeket, aktivitásokat, ahol a merch ösztönző lehet: legyen ez akár közösségi finanszírozás, ahol a támogatásért cserébe (többek között) merch jár, vagy olyan közösségi médiás aktivitások, mint pl. hogy arra kérjük a rajongókat, hogy a merchről rakjanak ki fotókat megfelelő hashtaggel, ellátva egy olyan linkkel, ahol ezt meg lehet vásárolni. Ha a rajongói aktivitás vásárláshoz vezet, azért járhat jutalom (koncertjegy, találkozás a zenekarral, valami különleges fizikai tárgy). “Adj eszközöket és ösztönzőket a rajongóknak, hogy brand nagykövetek legyenek, és boldogan megteszik” – írja a cikk.

Mint az ilyen zeneipari tanácsoknál gyakran előfordul, ezt az írást is egy, ezen a téren dolgozó cég munkatársa közölte, ez esetben a Merch Cat alapítója. Ez egy olyan app, ami a merch és a fizetések nyilvántartására, követésére szolgál. Új fejlesztésük a hamarosan megjelenő Merch Cat FAN, amit használva a rajongók vásárolhatnak akár a koncerten, akár otthon.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Hozzászólás

%d blogger ezt szereti: