Ilyen lesz az új YouTube Music

2015-ben jelent meg a YouTube zenehallgatásra optimalizált alkalmazása, a YouTube Music, hamarosan pedig megérkezik – legalábbis először 5, majd még 14 országba – az új verzió. A „minden korábbinál jobban személyre szabott” app lehetővé teszi, hogy a dalok hivatalos változatai mellett a csak a YouTube-on elérhető zenei tartalmak (remixek, koncertfelvételek, feldolgozások) között keresgéljünk, és persze ott vannak a klipek is. A freemium szolgáltatás standard árú (az Egyesült Államokban havi 9,99$-os) prémium verziója a korábbihoz hasonlóan reklámmentességet, offline zenehallgatást kínál, és fut a háttérben is. A folyamatos zenehallgatást ugyanis a normál YouTube app nem teszi lehetővé: elhallgat, mihelyt egy másik alkalmazásra váltunk, ami az okostelefonon ugyebár gyakran előfordul.

Az új app először öt országban, köztük az Egyesült Államokban lesz elérhető május 22-től; aztán „hamarosan”, de határidő nélkül, még idén érkezik 14 országba, köztük több európaiba: Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Oroszország köztük van, Magyarország nincs. Aztán „2018-ban és azután” még tovább terjeszkedik majd.

Miben új az új YouTube Music? Úgy tűnik, hogy az app és asztali verzió átszabott főoldala és az ajánló rendszer jelenti a fő újdonságot. A Google Assistant, ami az androidos telefonokon folyamatosan figyeli, mit csinál a felhasználó, és az adott helyzetet felismerve segíti az életét, „megtanulja” a zenehallgatási szokásokat is.

Mint a YouTube egy munkatársa a USA Today videójában magyarázta, a „sok ezer playlistből” választó ajánlók alkalmazkodnak majd ahhoz, hogy például munkába menet milyen zenét szeretünk hallgatni, vagy hogy munka közben zavar minket az ének, ezért instrumentális zenére vágyunk. Sőt, az egyik példája az, hogy szerda esténként otthon a család zenei napot tart klipnézéssel, és az ajánlók akár még ehhez, tehát a hét egy bizonyos napjának bizonyos szakaszában előforduló jellegzetes felhasználói viselkedéshez is tudnak alkalmazkodni. A Variety szerint az audio tartalom lesz az ajánlások központjában, és nem a videók; és tudni fogja a rendszer, hogy bizonyos helyzetekben (pl. munka közben) biztosan nem akarjuk a képernyőt nézni.

YouTube Music

A YouTube hivatalos bejelentése említi még azt is, hogy a dalokra nemcsak a megszokott módon lehet keresni (előadó, számcím vagy annak részlete), hanem a dalszöveg egy részletével, vagy akár olyan természetes nyelvi kifejezésekkel, mint hogy „az a hipszter dal, amiben fütyülés van”. (Ez Peter Bjorn And John Young Folks című, 2006-os slágere.) A YouTube ezt nem nagyon emelte ki, holott tudható, hogy az Amazon okoshangszóró rendszerének ez az egyik komoly fegyvere, aminek kifejlesztésébe rengeteg pénzt fektettek, lévén azok a metaadatok, amikkel egy zenei platform azonosítja a zeneszámokat, jelentősen különböznek a zenéről szóló természetes nyelvi közlésektől. (Az IFPI aktuális jelentése külön kiemeli, hogy a kiadók részéről is erőfeszítést igényel, hogy a hangutasításos rendszerek számára megfelelő adatokat szolgáltassanak.)

A Google Play Music előfizetői automatikusan előfizetőként léphetnek be az új YouTube Music rendszerbe is. A Google hivatalos közleménye hangsúlyozza, hogy a külön stream szolgáltatás továbbra is használható, ám a legtöbb lap arról ír, hogy „leváltja majd” a USA Today szerint ez lehet, hogy 2019-ben történik majd csak meg.

Az új appot még az újságírók sem próbálták ki, ezért egyelőre a bejelentések alapján lehet spekulálni. A Gizmodo szerint nagyon úgy tűnik, hogy ugyanazt próbálja lenyomni a torkunkon a YouTube, amiről korábban már kinyilvánították a fogyasztók, hogy nem kérik, és a fő vonzerő, a személyre szabott ajánlás megvan a Spotify-ban is; a CNBC ellenben azt írja, hogy „most végre lehet, hogy működni fognak a YouTube zenei ambíciói”, csak az kéne, hogy átlátható legyen az egyszeri felhasználónak is, hogy zene = YouTube Music, tehát fel kellene számolni a párhuzamosan kínált hasonló szolgáltatások káoszát.

Mindezzel egyidőben a YouTube előfizetése is megújul, és YouTube Redről átnevezik YouTube Premiumra. (A korábbi névről sokaknak a Redtube nevű pornóvideó oldal jutott eszébe, bár erre persze nem utal a hivatalos közlemény.) Az új belépők számára megemelkedik az ára (9,99 dollárról 11,99 dollárra), de a régiek a korábbi díjért kapják a reklámmentességet, offline videónézést és azt, hogy a háttérben fut a YouTube, továbbá exkluzív videósorozatokat. A YouTube Premiumnak automatikusan része a YouTube Music előfizetés is.

Érdemes megemlíteni, amit már sokan tapasztalhattak, hogy a zenészek YouTube-csatornái megújultak, egységes elrendezést kaptak. Ez a YouTube Music megújulásával párhuzamos, automatikusan bevezetett változás volt. Továbbá nemrégiben több mint félmilliárd, zenét tartalmazó videó alatt jelent meg egy új szekció: a leírásba bekerült a dalok szerzőinek, kiadóinak és zeneműkiadóinak részletes listája.



Categories: Hírek

Tags: ,