„Teljesen új, globális gazdaságot” képez a professzionális youtuberek világa – írja a YouTube bejelentése; egy év alatt 35%-kal nőtt a (dollárban) ötszámjegyű, 40%-kal a hatszámjegyű összegeket kereső videósok száma. (Az öt számjegy forintban évi 2,8 milliónál, a hat számjegy 28 milliónál kezdődik.) A bevételek legnagyobb hányada a hirdetésekből származik, de a YouTube a közvetlenül a rajongóktól, követőktől kapható bevételek terén is komoly fejlesztéseket tesztelt és vezet be most(anában) széles körben.
A legfontosabb Magyarországon a premierek bevezetése lehet, hiszen ez minden, legalább 10,000 követővel bíró, YouTube-partner csatorna számára elérhető lesz, egyelőre meg nem határozott időpontban. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy új videó megjelenése nem csak annyi, hogy feltöltjük és nyilvánosra állítjuk, hanem eseményt lehet köré generálni. A premiert előre bejelenthetjük, a követők ezt látják és emlékeztetőt állíthatnak be maguknak, sőt, a még meg nem jelent videó a keresési találatokban, az algoritmus által összerakott ajánlatokban is szerepelni fog a TechCrunch cikke szerint. Bár a videó, ami a beállított időpontban megjelenik, előre feltöltött, egy élő videóközvetítés hangulatát szimulálja a premier, többek között azzal, hogy a „megjelentek” chatelhetnek egymással, és ha ő akarja, akkor az alkotóval is.
Ez így a hájp generálására alkalmas marketingeszköz, ami kiegészítheti a teaser videókat, más platformokon (pl. Facebook) időről időre posztolt emlékeztetőket. A monetizálás ott jön a képbe, hogy a premierhez kapcsolódó élő beszélgetésben használható a tavaly bevezetett, eddig az élő videóknál élő SuperChat funkció. Ez a korábban a gamervideós oldalakon, pl. a Twitchen működő és igen sikeres funkció azt jelenti, hogy a beszélgetésből ki tud emelkedni az, aki ezt pénzadománnyal is megtámogatja. A fizető felhasználó kommentje legfelül marad és háttérszín is kiemeli; a komment lehetséges hosszúságát és a kiemelés időtartamát az adomány nagysága befolyásolja, lásd a táblázatot itt (Purchase details menüpont alatt). A YouTube az adományokból 30%-ot von le. Az ilyen, a kommunikáció, a kitűnés vágyára építő adománygyűjtő módszerek hatékonyságáról (szemben a tiszta „altruista” adományokkal) korábban itt írtunk.
A premierekhez kapcsolódóan is használhatók a „csatorna tagsági” által nyújtott előnyök, de ettől függetlenül is. Ez a nem alkalmi, hanem rendszeres rajongói támogatás (vö. pl. Patreon) YouTube-ra alkalmazott formája: kedvenc csatornájukon a rajongók havi 4,99 dollárért lesznek támogató tagok; ezt a nevük mellett külön badge jelöli, kapnak exkluzív, csak általuk használható emojikat, és ami a legfontosabb: exkluzív tartalmakat, videókat vagy élő közvetítéseket, a rajongóknak szóló üzeneteket, kedvezményes jegyvásárlást stb.. Ezek a jutalmak bármik lehetnek, de – mint a hivatkozott TechCrunch-cikk írja – a YouTube ellenőrizni fogja egyrészt a „közösségi irányelvek” betartását, másrészt pedig azt, hogy amit az alkotó ajánl, azt valóban képes-e biztosítani a rajongóinak. Ez a lehetőség csak 100 ezer követő felett érhető el egy csatorna számára – ilyenek léteznek Magyarországon is, bár persze jóval kevesebb. A tagsági támogatásokból szintén 30%-ot von le a YouTube.
Harmadszor pedig közvetlenül a YouTube-on keresztül lehet majd merch cuccokat árulni, de ez kizárólag az Egyesült Államokban érhető el. Ennek a funkciónak a tesztelése azt mutata, hogy a videó mellé elhelyezett merch linkekre 2,5-szer többen kattintottak, mint egy sima, a vásárlási lehetőséget leíró linkre.
A YouTube bejelentését kommentáló cikkekben rendszeresen előkerül, hogy ez válaszlépésnek tekinthető arra, hogy a Facebook megpróbálja elszipkázni a legsikeresebb alkotókat, illetve arra is, hogy a szélsőséges vagy legalábbis vitatott videók miatt a komolyabb hirdetők kezdenek elfordulni a YouTube-tól.
https://www.youtube.com/watch?v=Minu0lTlEOI
Categories: Hírek