Paul McCartney: “Nahát, írtam egy dalt Kendrick Lamarral – bárcsak találkoztunk volna!”

Szeptemberben új lemezt ad ki Paul McCartney Egypt Station címmel, amiről két szám már meg is jelent, illetve megkezdődött a promóciója is. A legnagyobb figyelmet a Carpool Karaoke című videósorozat vele készült része volt (lásd alább), de a legenda adott egy interjút a DIY magazinnak is, amiben több, dalszerzéssel kapcsolatos érdekesség is elhangzik.

Paul McCartney azt mondta, “szerencsésnek érzi magát”, hogy a fiatalabb generációkhoz tartozó zenészekkel, szerzőkkel, producerekkel dolgozhat. Általában nem tervezi ezeket a munkákat, inkább megtalálják őt a lehetőségek. Az új lemez legtöbb számának producere Greg Kurstin volt (Adele, Sia, Pink, Lily Allen, Foo Fighters stb.), de készült egy dal Ryan Tedder slágerszerzővel is. Arról, hogy vele dolgozzon, leginkább egyik munkája, Beyoncé Halo című száma győzte meg Paul McCartney-t. Tanulságos, ahogy felidézi a beszélgetésüket. “Azt kérdezte, hogy mit remélek ettől? Mondom, nem tudom, de aztán arra gondoltam: Paul, ne legyél már ilyen szégyenlős. Szóval azt mondtam: egy slágert. Ő pedig azt válaszolta: Akkor egy nyelven beszélünk!”

Paul McCartney összehasonlította a ma jellemző, sokak együttműködésére építő dalszerzési módszert a régivel. “Fogtam egy gitárt, vagy leültem a zongorához, és ott találtam ki az egészet, addig dolgoztam rajta, amíg készen nem lett. Aztán amikor megvolt a dal, lehetett menni a stúdióba.” Ezzel szemben például amikor Kanye Westtel dolgozott (akinek My Beautiful Dark Twisted Fantasy című albumát nagyra tartja), akkor egészen máshogy mentek a dolgok. “Éppen nemrég néztem meg, hogy az All Day című dalnak kb. ötven szerzője van. Alig három nevet ismertem közülük, köztük Kendrick Lamart. Azt gondoltam: nahát, írtam egy dalt Kendrick Lamarral – bárcsak találkoztam volna vele!” A dalról szóló Wikipedia-szócikk egyébként 19 szerzőt és 11 producert sorol fel, és vannak köztük átfedések is.

A sajtóban sokfelé megjelent a FourFiveSeconds című szám születésének története, ami persze nem annyira a mai dalszerzői metódust, inkább Kanye West egészen sajátos munkamódszerét jellemzi: “gyakran észre sem vettem, hogy éppen egy dalon dolgozunk. Két-három délutánon lógtunk együtt, volt ott egy hangmérnök és néhány mikrofon, ha bármi történne. Pöntyögtem valamit a gitáron, Kanye meg egy csomó időt töltött azzal, hogy Kim képeit nézegette a számítógépen. (Kim Kardashian Kanye West felesége – a szerk.) Arra gondoltam, hogy elkezdjük valaha a dalírást? De aztán kiderült, hogy végig írtunk. Kim az ő múzsája. Hallott egy riffet, amit játszottam, és megérezte, hogy ezt használni tudja, úgyhogy felgyorsította, és valahogy elérte, hogy Rihanna is énekeljen a számban, aki egyébként nagy kedvencem.”

Érdekes részlet, hogy Paul McCartney saját magát is inspirálja. Mint mondja, tavaly, amikor a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band ötvenéves lett, rengeteg műsor foglalkozott a legendás lemezzel. Az egyiket hallgatta, és kiderült belőle, hogy “bár én azt hittem, hogy a Penny Lane-ben csak egy zongora hallható, erre hallom, hogy igazából nyolc! Úgy szól, mintha egy lenne, de a hangzással el lehet játszani.” Ez inspirálta arra, hogy Greg Kurstinnal hasonló megoldásokkal kísérletezzen.

A két új dal:

Az említett Paul McCartney-Kanye West együttműködések:

Paul McCartney Liverpoolban:



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , , ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: