Nemrég csodafegyvernek számított, aztán mire megkapta a zeneipar, már nem érdekel senkit

A hiphop és R&B “királyi párja”, Beyoncé és Jay-Z The Carters néven adott ki közös albumot. Az Everything Is Love először csak Jay-Z – egyébként a számok meghamisításával vádolt – stream szolgáltatójánál, a Tidalnél volt elérhető, aztán hamarosan megérkezett a többi platformra is.

A Music Business Worldwide cikke arra hívja fel a figyelmet, amiről szinte egyáltalán nem is esett szó – és pont ez a lényeg. A Spotify ingyenes felhasználóit, akik a lemez iránt érdeklődtek, először egy üzenet fogadta, ami szerint “néhány hétig” csak az előfizetők számára elérhető a lemez, és majd július 2-tól lehet ingyenesen hallgatni. Ehhez képest több mint egy héttel hamarabb, június 24-én már ők is hallgathatták.

A tervezett, majd néhány nap után feladott késleltetett megjelentetés, az ún. windowing nem is olyan rég még a viták kereszttüzében állt: a Spotify kritikusai szerint nem (volt) elég markáns a freemium modell ingyenes és előfizetős részének különbsége, és az ingyenes felhasználók számára csak késleltetéssel elérhető lemezeket javasolták a különbség növelésére. A Spotify sokáig kötötte az ebet a karóhoz, majd puhult az álláspontja, mígnem végül a 2017-ben a kiadókkal kötött megállapodások része volt, hogy a jogdíjak némi csökkentése fejében szerződésbe került a “rugalmas megjelenés” lehetősége.

Ahhoz képest, hogy még tavaly is ez a lehetőség milyen komoly hírnek számított, egy évvel később már érdektelenségbe fulladt az – amúgy nagy figyelmet kiváltó – The Carters-album fel-, majd elvetett késleltetése. Az egyetlen komoly, késleltetett kiadvány Jason Aldean country-sztár albuma volt idén tavasszal. A Music Business Worldwide cikke arra keresi a magyarázatot, hogy miért felejtette el ilyen hamar a zeneipar ezt a “csodafegyvert”.

Az ok főleg az, hogy a stream gyorsabban terjed, mint bárki remélte, ezért erre a “kényszerítő eszközre” nem volt szükség. Ráadásul a zenehallgatással eltöltött idő jóval magasabb az előfizetők körében, vagyis az elkötelezett zenerajongók már amúgy is fizetnek, és feltehetően ők azok, akikre leginkább hathatna az, hogy “most rögtön” meg akarják hallgatni a forró új megjelenéseket.

Továbbá legalábbis félő, hogy egy késleltetett megjelenés rosszul hathat a playlistekre kerülésre, márpedig egy nagy playlistre felkerülni akár sok százezer dolláros jogdíjat is jelenthet. A Spotify az MBW kérdésére, hogy a Carters-lemez megjelenési módja hatott-e a playlistre kerülésekre, nem kívánt válaszolni.

 



Kategóriák:Hírek

Címkék:

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: