A Spotify látványosan, de egyben óvatosan lép be a kiadók területére

Júniusban írta meg a Billboard, hogy a Spotify egyes, lemezszerződés nélküli zenészekkel és menedzsmentjükkel közvetlen licencszerződéseket köt. A lap szerint több százezer dolláros előlegeket kapnak a zenészek, valamint a jogosított számok utáni bevétel 50%-át. Az előleg összege alacsonyabb egy jó szerződésben ma általános millió dollárosnál (vegyük figyelembe persze azt, hogy ez előleg), és az 50% is alacsonyabb a kiadóknak járó kb. 54%-nál – viszont ez az összeg teljes mértékben a zenészé, míg a kiadó szerződéstől függően ennek 20-50%-át utalja tovább nekik.

Bár első pillantásra úgy tűnhet, hogy bekövetkezett az, amit már sokan régóta várnak, és a stream óriás belépett a kiadók területére, valójában ezek a szerződések sokban különböznek egy kiadói szerződéstől; nem kötnek ki exkluzivitást, vagyis más platformokkal szabadon köthetnek szerződést az előadók; és a jogok is az utóbbiaknál maradnak. Természetesen felmerült a gyanú, hogy a playlisteken az ilyen szerződéseket kötő zenészek előnyt élveznek majd, hiszen így lehetne jelentős a spórolás a Spotify számára, ami a nem sokkal alacsonyabb (54 és 50%) részesedés jelent. Azonban a Billboardnak egy név nélkül nyilatkozó zenész azt mondta, hogy a szerződéskötés utáni playlist-promóciója elmaradt a várakozásaitól.

Azt, hogy a Spotify kiadóként viselkedjen, a major kiadókkal kötött szerződés külön tiltja; bár ahogy a Billboard későbbi cikkében olvasható, az erről szóló szöveg szándékosan kissé homályos, nehogy versenyhivatali vizsgálatot provokáljon. Egy szupersztár elcsábítása már szerződésszegés lenne, kevéssé ismert zenészek nem exkluzív licencszerződései nem. (A Forbes cikke szerint viszont a hosszú távú stratégia nem a jelenlegi, hanem a jövőbeli szupersztárok viszonylag kockázatmentes “megszerzése”.)

Ezzel együtt is komoly visszhangja volt a hírnek a kiadók között. Főként a független kiadók érzik úgy, hogy “barátságtalan” a Spotify eljárása, hiszen ezek nem olyan tőkeerősek, és úgy látják, hogy most egy újabb versenytársat kaptak a korábbiak mellé. De a nagy kiadók is elgondolkodtak a válaszlépésen.

Közben a Billboard információi szerint az Apple Music is hasonló lépéseket fontolgat; a Spotify számára főleg az Egyesült Államok piacán komoly versenytársat jelentő cégnek az indulás után voltak már exkluzív szerződései pl. Drake-kel, Chance The Rapperrel, Frank Oceannel. (A Digital Music News névtelen forrása szerint az Apple Music már hajszállal le is hagyta a Spotify-t az előfizetők számában az amerikai piacon: mindkét szolgáltatónál több mint 20 millióan fizetnek. Az biztos, hogy az Apple Music jóval gyorsabban növekszik az országban.)

Mark Mulligan a Music Industry Blogon megjelent írásában a Spotify tőzsdére lépésének kontextusában tárgyalja az új stratégiát. Mint írja, árulkodó, hogy a hír megjelenése után a Spotify részvények ára jelentősen megemelkedett. Befektetőkkel folytatott beszélgetései alapján az elemző úgy látja, hogy a Wall Street “nem azért pumpált pénzt a Spotify-ba, hogy közvetve a kiadók üzletét segítse, hanem éppen hogy azért, mert azt várja tőle, hogy leváltja a kiadókat, vagy legalábbis komoly versenytársukká növi ki magát.” A befektetők kedvéért a Spotify-nak látványos lépésekkel kell igazolnia, hogy ebbe az irányba megy – közben viszont valójában óvatosan kell manővereznie, hiszen nem lehet meg a kiadók nélkül.

Mint ahogy azok sem a Spotify nélkül: a cég nemcsak hogy a bevételek 27%-ának forrása. Ez talán nem tűnhet soknak, de egyrészt az annak idején sok szó esett az iTunes túlzott piaci befolyásáról, pedig az még a csúcsponton is csak 10%-ot tett ki a bevételekből; másrészt a Spotify a közvetlen pénzügyi hasznán kívül a slágerek “születési helyeként” is rendkívül fontos szerepet tölt be a zeneiparban.

Ebben a helyzetben még az olyan kis hírek is felnagyítódnak, mint például az, hogy a napokban a Spotify a zenészek számára tippeket adó, a zeneipart bemutató (és persze a szolgáltató nagyszerűségét ecsetelő) Spotify For Artists blogján a kultikus The Dillinger Escape Plan egykori frontembere, Greg Puciato hosszú cikkben ecseteli, hogy miért nem szerződik új zenekarával (The Black Queen) lemezkiadóhoz – még akkor is, ha külön disclaimer szól arról, hogy ez nem a Spotify hivatalos álláspontja, és Puciato maga is azt írja, hogy más zenészek számára kifejezetten jó lehet egy kiadó, például “akár úgy is viselkedhetnek, mint a szülők: táplálnak és támogatnak téged.”



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , , ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: