Ahányszor alkot valamit, 440 millió forintot kap – mire költi?

Amanda Palmer a közösségi finanszírozás legismertebb szószólója, és egyben a legeredményesebb zenész ezen a téren. Máig rekordnak számít az az 1,2 millió dollár, amit 2012-ben a Kickstarteren összeadtak neki Theatre Is Evil című szólólemezére és az azt követő turnéra. The Art Of Asking című TED-előadására, majd a később írt, hasoncímű könyvére máig szokás hivatkozni.

Mi is beszámoltunk arról, amikor 2015-ben a Patreonon kezdett támogatókat gyűjteni; ezen az oldalon nem egyes projekteket (pl. lemezfelvételt) finanszíroznak a rajongók, hanem állandó támogatást adhatnak: vagy havi szinten (jellemzően néhány dollárt), vagy minden alkalommal, amikor az alkotó előáll valamivel (jellemzően egy albumnál kisebb lélegzetű alkotással, mondjuk egy dallal vagy videóval).

Az elmúlt három évben összesen több mint húszezren támogatták őt. Egyszerre nem volt ennyi “pártfogója” (patron); jelenleg például 11 ezer fölött van a számuk – és Palmer azt ígéri Patreon-oldalán, hogy ha eléri a 15 ezret, akkor választhatnak egy dalt, abból ő készít egy ukulelés, vagy ha kell, zongorás feldolgozást – és meztelenül fogja előadni. (“Azt hiszitek, viccelek. De nem.”) Palmer azt a finanszírozási formát választotta, hogy egy-egy alkotás megosztása után kap pénzt; eddig 54 dolgot készített így, ahol “dolog” lehet LP, EP, videó, podcast, előadás. Sok ezek közül csak a támogatók számára elérhető.

Palmer és csapata a Billboardnak mesélt az anyagi részletekről. A legfontosabb tudnivaló, hogy az alkotásonkénti 1,6 millió dollár, vagyis 443 millió forint egyáltalán nem mind az ő bevétele – mint mondják, a bruttó és nettó közötti különbség sok híradásban elsikkad.

Eleve ott van a vele dolgozó állandó csapat, akiknek irodát is bérel; a fizetésekre, bérletre havi kb. 25 ezer dollár (6,7 millió forint) megy el. Továbbá Palmer rengeteg alkotását együttműködőkkel készíti. Mióta a Patreonon gyűjt pénzt, több mint 750 alkotótársának fizetett, zenészeknek, fotósoknak, grafikusoknak, filmeseknek, táncosoknak stb. A lenti, kicsivel korábban készített videó szerint a pénz “többsége” nekik jutott. (A Billboard is felidézi azt a nagy vitát, amit az váltott ki, hogy 2012-es turnéjának egyes állomásain helyi zenészekkel játszott, és eleinte önkénteseket keresett erre – a felzúdulás hatására végül mindenkinek adott gázsit.) Ráadásul még jótékony célra is adományoz a bevételéből.

Palmer menedzsere szerint a Patreon modelljének sikere megváltoztatja, mi is a közösségi finanszírozás lényege. Korábban a projektek finanszírozására volt egy alternatív megoldás, ma viszont állandó, jelentős bevételi forrás is lehet, amit szerinte minden zenésznek ki kellene próbálnia. Amanda Palmer azt mondja, nem érti, miért szégyell sok zenész pénzt kérni a rajongóitól: szerinte “ez a rendszer a lehető legpunkabb”: nemet lehet mondani a szórakoztatóipari szabályokra, és szabadon alkotni.

A Patreon általános adataiból is szerepel néhány a cikkben. Eszerint várható, hogy idén a tavalyihoz képest megduplázódik azok száma, akik így támogatják kedvenceiket, 1 millióról 2 millió felhasználóra; ezzel párhuzamosan a feliratkozott alkotóknak (nemcsak zenészeknek; népszerű támogatási forma ez például a webes képregényrajzolók között) küldött összesített támogatás is várhatóan megduplázódik 150 millió dollárról 300 millióra.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: