A Vivendi eladná a Universal Music Group akár felét is

Hivatalosan megerősítette a hatalmas francia médiacég, a Vivendi, hogy a Universal Music Group „akár 50%-át” is eladná „egy vagy több stratégiai partnernek”. A tárgyalások már ősszel megkezdődnének, és arra számítanak, hogy 18 hónapon belül akár be is fejeződhetnek.

Blogunk olvasóinak nem kell hosszan magyarázni, hogy a Universal a három major kiadó közül a legnagyobb; náluk van például a folyamatosan rekordokat döntögető Drake, a Rolling Stones, ők állnak a Despacito sikere, illetve más új latin világsztárok mögött is. A UMG a Vivendi számára nagyon fontos: 2017-ben a Universalnak volt köszönhető a francia óriás jövedelmének 45%-a, és a működési bevétel több mint 70%-a.

Korábban arról jelentek meg hírek, hogy a Vivendi megvizsgálja, milyen eredménnyel járna a Universal tőzsdére lépése, de most ezt elvetették, hivatalosan azért, mert „túlságosan bonyolult” lenne. A UMG értékét a Goldman Sachs 2017 nyarán 23,5 milliárd dollárra tette; idén a JPMorgan elemzése már arról szólt, hogy ez akár a 40 milliárdot is elérheti. Az idei első két negyedévi jelentések is igen kedvezőek: nemcsak a bevétel nőtt, hanem az elért haszonkulcs is.

A Billboard cikke a Vivendi CEO-ja, Arnaud de Puyfontaine és Wall Street-i elemzők beszélgetésére támaszkodva közöl még több részletet a tervezett tranzakcióról. Puyfontaine arról beszélt, hogy a Vivendi a zeneiparban jól érzékelhető fellendülést, a befektetői érdeklődés növekedését szeretné kihasználni, valamint a megfelelő partnerekkel együtt rá is erősíteni a trendre. Azt is elmondta, hogy a UMG vezetése, az általuk meghatározott stratégiai célok nem fognak változni. Az „akár 50%” megfogalmazás is arra utal, hogy a Vivendi a UMG irányítását mindenképpen szeretné megtartani.

A Billboard arról is spekulál, hogy milyen cégek lehetnek a „stratégiai partnerek”. Tekintve, hogy már az EMI megvásárlását is csak úgy hagyták jóvá, hogy a Universalnak a kiadó kb. egyharmadát el kellett adni a Warner Music Groupnak, aligha valószínű, hogy átmenne az európai és amerikai versenyhivatalokon. ha a vevő egy major kiadó lenne. A „stratégiai partner” megfogalmazás illene egy, zenével (is) foglalkozó tech cégre is (mondjuk a Spotify, netán egy kínai tech óriás), azonban a Billboard szerint nem valószínű, hogy az egyik mellett tulajdonostársként annyira elköteleződne a Vivendi, hiszen azzal a többiek platformjain kerülhetne kedvezőtlen helyzetbe.

Így a lap szerint leginkább hollywoodi filmstúdiók, illetve magántőke-befektetési alapok jönnek szóba – bár ha egy utóbbi vásárolna tulajdonrészt a Universalban, akkor lehet, hogy később a nyereség realizálása érdekében a most elvetett tőzsdére lépésnek is el kellene jönnie.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.