Nicki Minaj nagy kirohanást intézett a Twitteren azok ellen, akik szerinte felelősök azért, hogy Queen című albuma csak második lett a Billboard listán, Travis Scott Astroworld című lemeze mögött. Igaz, később azt írta, hogy csak „szarkazmus volt” az egész, „hadd csókoljak meg mindenkit”, de ezzel együtt is érdekes a zeneipar mai állására nézve, hogy miket írt. (Üzenetei itt láthatók sorrendben. A pontos eladási és stream adatok a Billboardon olvashatók.)
Egyrészt Travis Scott első helye szerinte annak köszönhető, hogy az albumok egy részét „csomagban” (bundle) adta el, vagyis merch tárgyak, illetve a koncertekre pre-sale jegyek mellé adták a letöltést. (Utóbbi azt jelenti, hogy a jegyért külön kell fizetnie a vásárlónak, de jó eséllyel legalább nem marad le róla.) Ebben az az ironikus, hogy maga Nicki Minaj is alkalmazta ezt a taktikát, mint ahogy sok más mainstream zenész szintén így dobja meg az albumeladásait.
Másrészt, és ez az érdekesebb, Nicki Minaj azzal vádolta a Spotify-t, hogy nem kapta meg azt a promóciót, amit a megjelenés utáni napokra ígért neki a stream szolgáltató. Mégpedig szerinte azért „büntették meg”, mert az Apple Music Beats 1 rádiójában, Queen című műsorában játszotta az éppen megjelent lemezt – mint írja, azt feltételezte, hogy ha az Apple Musicra felkerült az album, akkor mindenhova máshova is, de a Spotify-on csak néhány perccel később lett elérhető. Ezért őt „megleckéztette” a Spotify, miközben a (meg nem nevezett, de egyértelműen felismerhető) Drake-et mindenhol promotálták – többek szerint már túlzás volt az a kampány -, pedig ő nagyon szorosan kötődik az Apple Musichoz. Nicki Minaj kiadóját, a Universal csoporthoz tartozó Republicot is belekeverte az ügybe: „A kiadóm nem akart megvédeni, mert féltek, hogy a Spotify akkor Arianát is meg fogja majd leckéztetni.” (Ariana Grande Sweetener című friss albumáról van szó.)
A Spotify hivatalos közleményben tagadta a vádakat: a Times Square-en óriásplakátot szenteltek neki, a legnagyobb playlistekre tették fel, és az új megjelenések között is előkelő helyeket kapott. Bed című számát külön kiemelik, mint amit láthatóan megdobott a Spotify promóciója. „A cég továbbra is Nicki nagy rajongója” – írták.
Ezzel együtt Nicki Minaj esete (még ha esetleg a sztár túlzott is) a széles nyilvánosság számára is jól látható jele annak, hogy a Spotify milyen nagy hatalmat szerzett, és hogy – mint azt sok, jóval kevesebb emberhez eljutó zeneipari cikkben olvasni lehet – a kiadók még akkor is óvatosan bánnak a stream óriással, amikor úgy érzik, hogy kifejezetten ellenséges lépésekre kell válaszolniuk. Már két éve is volt rá példa, hogy a Spotify „büntetését” megérezte egy sztár: akkor az új Katy Perry-dal slágerlistás helyezése bánta, hogy az énekesnő az Apple Musicnak egy hetes exkluzivitást biztosított. Igaz, Nicki Minaj esetében csak néhány perces csúszásról, és nem egy hétről volt szó.
Categories: Hírek
Leave a Reply