A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató kétheti sorozata.
Az eheti playlistek meghallgathatók itt:
Harmadszorra adták át a Petőfi Zenei Díjat, ezúttal a Strand fesztiválon, egy nagyszabású gálaműsor keretében, amit itt lehet teljes egészében visszanézni. Mint azt a rádió honlapján írják, „a jelölés alapját a Petőfi Rádióban 2017. március 1. és 2018. március 1. között legtöbbet játszott 150 magyar dal képezte, közülük választotta ki a kategóriák öt-öt jelöltjét a zenészekből, producerekből, zenei szerkesztőkből, újságírókból, koncert- és fesztiválszervezőkből álló kétszáz fős szakmai testület.” A kategóriánként öt-öt jelöltből a közönség és a szakma szavazatai alapján választották ki a nyerteseket. (A cikket illusztráló fotó Tátrai Tiborról a Strand Fesztivál Facebook-oldalán található, a Rockstarphotographers készítette.)
Tátrai Tibor
A Petőfi Zene Díj életműdíját Bereményi Géza és Demjén Ferenc után idén Tátrai Tibor kapta. Az életmű rövid bemutatása lehetetlen, hiszen az 1952-es születésű zenész 16 évesen hagyta ott a rockzenéért az iskolát. Pontosabban azért, hogy Radics Béla „fegyverhordozója” legyen. Mint 2016-os, a Magyarország Érdemes Művésze díj odaítélése után készült interjúban a Dal+Szerzőnek részletezte, azóta a zenélésnek és (mondjuk első Stratocastere megvásárlása idején nagymamája segítségével) a zenélésből élt. Több mint ötven lemezen játszik.
Tátrai Tibor első szerzeményére így emlékszik vissza a Recorder friss nagyinterjújában: „Sipos Peti volt a basszusgitáros a Juventusban és a Hungáriában is, nagyon képzett zenész, az édesanyja énektanárnő volt, jártam hozzájuk tanulni. Ő szerzett zenéket, és én is kedvet kaptam hozzá: az első szárnypróbálgatásból született egy mollos, lassú dal. Sipi kifésülte egy kicsit, hogy legyen eleje, vége meg közepe is, a szöveget pedig Tardos Péter írta, ő volt akkoriban minden magyar dalszöveg szerzője, a Juventusé is. Aztán a lemezgyárban elrontottak valamit, ezért a kislemezen nem a Tátrai név szerepelt, hanem a Mátrai.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene, szöveg: Tardos Péter, Tátrai Tibor. ISWC kód: T-007.134.234-1
Az első ausztrál turnéján és a magyar rockzene legnagyobb legendái közé tartozó Az ördög álarcosbálja című lemezén túl lévő Syriusba Orszáczky Jackie hívta meg Tátrai Tibort. „Ebben a feltűnő, erőszakos gitározásnak nagy szerepe volt, bár csak később értettem meg, hogy Orszáczky Jackie mennyire az összképben gondolkodott. (…) a képbe kellett egy vadmarha, aki szőrös, vicsorít a torzítós gitárjával és rángatja a tremolókart” – mondta a Dal+Szerzőnek. A második ausztrál utazást nem engedélyezték, a zenekar szétment, majd újjáalakult. Bár az említett interjúban Tátrai Tibor azt mondja, hogy „szólista alkatú gitárosként egy hatfúvósos zenekar kevésbé volt vonzó”, 1976-os lemezük címadó számában azért jutott neki egy szóló. (A Deezeren nem található meg.)
Zene: Schöck Ottó. Szöveg: Molnár Ákos Zoltán. ISWC kód: T-007.043.272-2
A Dal+Szerzőnek Tátrai elmondta, hogy egyik „aranykorának” a Hobo Blues Bandet tartja. „A Földes Laci elég brutálisan fogalmaz és ír, mi pedig a Pókával valami emelkedett módon írtunk zenét hozzá” – fogalmazott. Együtt csinálták például a magyar rock egyik klasszikusát, az első hazai konceptalbumot, a Vadászatot. (A stream oldalakon csak egy 2008-as, Bolondvadászat címmel megjelent koncertfelvétel részeként szerepel; ezen nem Tátrai gitározik.)
Zene: Póka Egon, Tátrai Tibor. Szöveg: Földes László. ISWC kód: T-007.008.527-6
Majdnem húsz évvel a pályakezdése után, 1987-ben alapította csak meg saját zenekarát, a Tátrai Bandet. Mint a Recordernek mondta: „tulajdonképpen én minden zenekaromat a sajátomnak érzem”, Az albumról, illetve általában ars poeticájáról ezt mondta a Rockbook életműinterjújában: „Körülbelül 30 éve kitaláltam, hogy én nem utánzok le senkit, nem másolom le senkinek a játékmodorát, hanem kialakítom a saját stílusom és gyakorlatilag ezt fejlesztettem és fejlesztem a mai napig. Az első Tátrai-lemezen ez hallható is, egy szál Stratocaster gitárral, a stúdióban csak simán bedugtam a pultba és ujjal, pengető nélkül játszottam a dalokat. Ezáltal kristálytiszta natúr hang hallatszik a lemezen, nem pedig az akkoriban divatos tapping technika. Ekkor jöttem rá, mennyire fontos, hogy valami mást csináljunk. Persze vannak kötelező, standard dolgok, amiket az iskolákban megtanítanak, de ha saját magunk akarunk lenni, akkor mindenféleképpen ki kell találni valamit, ami önmagunkat mutatja, amitől mi mi vagyunk és belőlünk jön.”
Tátrai Tibor & Szűcs Antal Gábor: Maradona
Tátrai Tibor sok évtized után is újabb és újabb dolgokba vág bele. Szűcs Antal Gáborral közös Latin Duója alkalmi, televíziós produkciónak indult, aztán több lemezes, máig koncertező produkció lett belőle. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Random Trip, Tátrai Tibor, Andy Hefler, Kiss Tibi: Falling Together
Hiába „nagy öreg”, Tátrai Tibor fiatal zenekarokkal is koncertezik (Fugato, Syrius Legacy, Jazztelen, Soulbreakers); a Petőfi Zenei Díj gáláján például az Ivan & The Parazol tagjaival játszott egy számot a Vadászatról. Ezekről hivatalos felvételek nincsenek, hallható viszont a játéka a lassan egy évtizedes Random Trip koncertsorozat tavaly készült lemezén (bővebben lásd itt).
A díjazottak
Az év dala a YouTube-on is rekordot döntő Origo lett; erről és Pápai Joci pályájáról részletesen itt írtunk.
Az év énekesnője kategóriában jelölt volt a tragikusan fiatalon elhunyt Fábián Juli. A másik négy jelölt, Lábas Viki, Rúzsa Magdolna, Schoblocher Barbara (Blahalouisiana) és Sena lemondott jelöltségéről a javára. A gálán ők együtt adták elő Fábián Juli egyik legtöbbet játszott dalát, a Like A Childot (az Artisjus adatai alapján készült toplistát itt közöltük).
Az év férfi előadója Lukács László. A fenti klip a Tankcsapda Lukács Fél évszázad című koncertjén készült.
Az év zenekara a Halott Pénz lett; róluk korábban itt írtunk részletesen, a fenti dal a legutóbbi, 2018 januári klipjük.
Az év felfedezettje a Follow The Flow lett; a rapperduóból teljes zenekarrá alakult formációt részletesen itt mutattuk be.
Az év klipje Rúzsa Magdolna Mosd fehérre című videója lett, amiről az énekesnő ezt mondta: „Ez a dal egy Isten közeli állapotról szól, az ember és a fölötte lévő erők közötti kapcsolatról (…). Nagyon rég szerettem volna egy olyan klipet, amely egy templombelsőt mutat.”
Az év DJ-je a producerként, valamint számos más szerepben (az Irie Maffia koncertező, a Kelemen Kabátban zeneszerző tagjaként) is ismert JumoDaddy, akivel itt olvasható interjúnk az elektronikus tánczenei ipar működéséről és arról, hogyan érte el, hogy Skrillex is játssza egy számát.
Az év koncertje a Wellhello A hentesék című koncertje lett (), amihez nagyszabású, fikciós (akció)jelenetekkel is tarkított „aftermovie” is készült.
A Playlist a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply