Hódítanak a családi csomagok, csökken az egy főre eső bevétel

A családi előfizetések egy ideje már megjelentek a piacon, és egy komoly áresésen is átestek: amikor az Apple Music 15 dollárért kínált legfeljebb hat családtagnak szóló előfizetést, akkor a Spotify is lecsökkentette a maga ajánlatát. (Korábban 10 dollár + újabb családtagonként 5 volt.) Mint a Billboard írja, a kiadók azért mentek bele az Apple Music árképzésébe, mert bíztak abban, hogy az Apple idősebb fogyasztói nem fogják “kihasználni” a lehetőséget (értsd: nem családtagokat is bevonni). A Spotify esetében erre nem adtak engedélyt előre, ám aztán a cég által bejelentett árcsökkentést kénytelen-kelletlen elfogadták, de egy névtelen nyilatkozó szerint most úgy érzik, hogy “sarokba vannak szorítva”.

Ugyanis nyilvánvaló, hogy a családi előfizetések terjedése csökkenti az egy előfizetőre eső befizetett összeget, így a cég és ezáltal a jogtulajdonosok bevételét is (Average Revenue Per User, ARPU). A Spotify 2018-as második negyedévének egy felhasználóra eső bevétele 12%-kal volt alacsonyabb az egy évvel azelőttihez képest. A szolgáltató új előfizetőinek legalább 30%-a ilyen csomagot választ; elemzők szerint egy családi csomagot átlagban 3-4 fő használ, ami fejenként 5-6 dollár megtakarítás nekik a fejenként külön előfizetéshez képest, és ennyi bevételkiesés a Spotify-nak.

A Spotify-előfizetést inkább osztják meg az emberek: egy csomagra átlagban egy teljes felhasználóval több jut, mint az Apple Musicnál. Ennek az említett korosztályi különbségek mellett az is az egyik oka, hogy az Apple fiók össze van kötve a személyes adataikkal és a bankkártyájukkal, ezért családon kívül nem igazán osztják meg az emberek. Ennek eredménye az, hogy egy felhasználóra 20%-kal kevesebb bevétel jut a Spotify-nál, mint az Apple Musicnál.

A családi csomagok különösen fontosak lehetnek a kevésbé gazdag országok meghódításában, például Latin-Amerikában vagy a fejlődő ázsiai piacokon. Mivel a piacszerzés fontos eszközei, ezért a tőzsdét az egy felhasználóra eső bevétel csökkenése nem zavarja. A kiadókat viszont igen, és a Billboard szerint a szerződések újratárgyalásakor várható, hogy forszírozni fogják az áremelést. A bevételkiesés mellett ott van az is, hogy a zene elértéktelenedését látják a folyamat mögött. “A fizikai kiadványoknál az árszegmentálásra törekedtünk, a kiemelt, drágább kiadványoktól a leárazott CD-kig terjedt a skála. A Spotify mintha egyre gyorsabban haladna a leárazott kategória felé” – mondta a lapnak egy kiadói forrás.

Hasonló problémával, az előfizetések, jelszavak megosztásával egyébként a videóstream oldalak is küzdenek.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: