A Follow The Flow rekordot döntött és mindenhol tarolt – 2018. nyári toplisták

A Nem tudja senki nyáron majdnem 20 milliós nézettséget szedett össze. Kis Grófo is meglepetést okozott, de ő a korábbi sikereihez képest alacsony nézettséggel. Először közlünk Spotify toplistát, ahol még jobban vezet a Follow The Flow, anélkül, hogy ezt bármennyire erőltette volna. Toplisták és elemzés. A listák több szereplőjét szokás szerint Playlist rovatunkban mutatjuk be részletesen.

A Follow The Flow Nem tudja senki című száma nyáron hatalmasat tarolt: megdöntötte a YouTube-nézettség csúcsát, első helyre került a Spotify és a Zeneszöveg.hu listáján, a Mahasz single listáján, a rádiókban pedig a 4. legtöbbet játszott magyar dal volt. A Playlist rovatunkban itt bemutatott zenekar nem a semmiből jött: egyik alapítója, BLR többek között a Belehalokban is szerepelt, Fura Csé is népszerű volt már a videómegosztón. Új együttesük – amelyben a hiphopon kívülről, például a színházi életből érkezett zenészek is játszanak – elért már milliós nézettségeket, a YouTube-toplistára azonban az április közepén megjelent dallal kerültek fel először (tavasszal az 5. helyre). Nyáron pedig majdnem 20 milliós nézettséget szedett össze a videó, amivel több mint kétmilliót rávert a tavaly tavasszal rekordot beállító Origóra. Pápai Joci számának ráadásul el nem hanyagolható mértékben külföldről is voltak nézői az Eurovíziónak köszönhetően, illetve itthon tévés támogatása (igaz, A Dal korábbi szereplői közül a sikeresek sem ugrottak ki ennyire). A Follow The Flow viszont feltehetően túlnyomórészt a magyar közönséget ejtette rabul; az Origóval szemben viszont komoly előnye volt a rádiós támogatás, amit az nem kapott meg.

A YouTube-lista második helyén Majka X Curtis X Király Viktor Füttyös című dala szerepel. Majka és Curtis gyakori szereplői a videómegosztó top 20-nak: 2012 óta, mióta közöljük ezeket a listákat, Majka nyolszor állt az első helyen, ebből a Mindenki táncol /90’/ című számot leszámítva mindig Curtisszel. Kettejük nagy visszhangot kiváltó szakítása után sokan találgatták, hogy külön-külön meg tudják-e ismételni ezeket a sikereket; főleg Curtis esetében kérdés ez. Király Viktor viszont soha ilyen jól nem szerepelt még a YouTube-on. Miközben a rádiós top 40-be a Mahasz archívuma szerint 11 dala is bekerült, kettő (Fire, Solo) az első helyre is, 2016-17 telén pedig két dallal is szerepelt a rádiós toplistánkon – addig a videómegosztón eddig csak a Hatodik emelet került be a legnépszerűbbek közé (2017 tavaszán a 18. helyre); ebben is szerepelt Majka és Curtis, igaz, nem egyenrangúként, hanem vendégelőadóként feltüntetve. (Bővebben lásd Playlist rovatunkban.)

A harmadik helyen két YouTube-slágergyáros, Missh és Burai Krisztián közös dala (Missh ittBurai pedig itt szerepelt Playlist rovatunkban), amiben nem is az az érdekes, hogy kettejük sokadik együttműködése ismét sikeres lett, hanem az, hogy a Csak egyszer mondom elhez nem készült klip, az official audio megjelölésű állóképes videó érte el a kimagasló nézettséget. Ilyesmi először fordul elő listánk történetében.

toplista_dalszerzo_27_2018nyar

A képre vagy ide kattintva nagyban is megnézhető a 3GM, a Mahasz és a Zeneszöveg.hu közreműködésével készült lista.

Kis Grófo viszont korábbi sikereihez képeset meglepően alacsony nézettséggel került mindössze a 13. helyre került. Összehasonlításképpen: legutóbb télen szerepelt egy száma a YouTube top 20-ban, akkor a #Lávkóma már lefelé tartott, és úgy ért el a mostani új számhoz fogható nézettséget három hónap alatt. Egy másik újdonság a legutóbb 2016 őszén a YouTube top 20-ba bekerült Children Of Distance visszatérése az élvonalba. A zenekar volt az egyik első, amire többen rácsodálkoztak, hogy miközben a mainstream popzene platformjain egyáltalán nem látszódnak, a közösségi médiában a “mindenki által ismert” sztároknál sokkal komolyabb számokat tudnak felmutatni. Viszont legsikeresebb videójuk 2010-es, a legnézettebb tíz között is két 2015-ös a legfrissebb. Persze még mindig komoly nézettségeket produkálnak, csak úgy tűnik, hogy a közönségük nem nőtt a YouTube-os zenehallgatás terjedésének ütemével párhuzamosan. Egyébként a top 20 össznézettsége 106 millióra nőtt, bár ez főleg a Follow The Flow-nak köszönhető. Olyan viszont még nem volt, hogy hárommilliós nézettség kellett a top 20-ba kerüléshez.

Most először közlünk Spotify-toplistát. Korábban a Mahasz stream top 40-re támaszkodtunk, de jó ideje ebbe csak 2-3 magyar dal tudott bekerülni egy három hónapos időszakban. A YouTube-listához hasonlóan a 3GM Multimedia segítségével készült top 20-ban a magyar Spotify-felhasználók streamjei szerepelnek csak (pontosabban azoké, akiket magyarországi lakhelyűként tart számon a Spotify). Mint fent írtuk, itt is a Follow The Flow slágere áll az első helyen 655 ezer lejátszással. Ez több mint kétszer annyi, mint ahányszor az itt is második helyezett Füttyöst streamelték; a YouTube-on a különbség alig több mint kétszeres. A zeneipari sajtóban gyakran lehet olvasni arról, hogy a Spotify algoritmusai mennyire a legnépszerűbb számoknak, legnagyobb sztároknak kedveznek (az ajánlók, az személyre szabottan generált és a nyilvános playlistek együttes hatásaként); úgy látszik, ez egy ilyen kis piacon is érvényesül, még erősebben, mint amennyire a (szintén a “felkapott videókat” favorizáló) YouTube-on. (Globálisan az 500 legjobban kereső zenész kapja a Spotify kifizetéseinek 58%-át – további adatok itt olvashatók.)

További érdekesség, hogy maga a Follow The Flow egyáltalán nem terelte a rajongóit a Spotify-ra. Míg korábban volt olyan klipjük a YouTube-on, ahol a leírás elején rögtön a stream linkeket tüntették fel, a Nem tudja senki videója alatt ezek nem szerepelnek. Mindössze egy Instagram-posztot találtunk a zenekartól, ami linkek nélkül azt közölte, hogy a dal elérhető “az összes digitális felületen”; a Facebookon még ennyit sem, miközben arról rendszeresen tudósítottak, hogy milyen mérföldköveket ért el a videó nézettsége (legutóbb a 20 millióról posztoltak augusztus 29-én). Amikor büszkén jelentették, hogy a “felkapott videók” listáján első lett a klip, egy rajongó írta be nekik, hogy “Spotify-ért kiált! :D” Persze annyiban érthető a Follow The Flow YouTube-fókusza, hogy ott sokmilliós nézettséget lehet elérni, míg a Spotify-on ilyen számokról egyelőre nem álmodhat egy, elsősorban a magyar közönségnek játszó előadó. Mint a Music Hungary konferencián elhangzott, egy YouTube-megtekintés a jogtulajdonosnak átlagban 10 fillért hoz (nagy szórással), a Spotify-on egy stream pedig 40 fillért – a két platformon elérhető közönségben azonban ennél (egyelőre?) jóval nagyobb a különbség.

A Spotify-lista egyébként nagyon hasonlít a YouTube-listára, bár korábban sokan spekuláltak arról, hogy más zenék lesznek népszerűek a különféle platformokon, hiszen a stream szolgáltatót inkább “az edukáltabb közönség” használja. Ezt a Halott Pénz vezetője, Marsalkó Dávid mondta tavasszal a 24.hu-nak, és ahogy már korábban is sejteni lehetett, a Halott Pénz az az előadó, aki sokkal jobban szerepel a Spotify-on, mint a YouTube-on: míg a videómegosztón megint nem fért be a top 20-ba, a stream szolgáltatónál két száma is a legnépszerűbbek között volt, illetve a Hol van a a lány új változatában is ott van; továbbá Marsalkó Dávid az Irie Maffia a YouTube toplistán nem szereplő, Hajnali kör című dalában is vendégeskedik. (Érdekesség még a Spotify listáján a Tankcsapda 1999-es és a 30Y 2006-os slágere.)

A rádiós listán öt új dal szerepel, aminél csak 2017 őszén és tavaszán volt rosszabb az arány. Közülük az Irie Maffia említett dalát érdemes kiemelni, hiszen a zenekar – amit itt mutattunk be Playlist rovatunkban – 2005-ben alakult, jó ideje az egyik legnépszerűbb formáció a klubokban és fesztiválokon, ám ez az első számuk, ami a rádiós top 40-be be tudott kerülni. (Illetve a Bajnok című dal szerepelt még egy hétig az Editor’s Choice listán, ami csak a lejátszásokat veszi tekintetbe, a hallgatottságot nem.) Az albumlista a megszokott képet mutatja, sok rockzenével; az élen a Punnany Massif önfeldolgozó válogatásával, amiről már tavasszal is azt írtuk, hogy ez a zenekar eddigi legsikeresebb lemeze, azóta pedig javított is a pozícióján.

Már egy ideje látszik, hogy a Zeneszöveg.hu kereséseiben az aktuális slágerek és az örökzöldek mellett szezonális témák megjelennek: karácsonykor a téli és ünnepi dalok, tavasszal például a Kossuth Lajos azt üzente. Nyáron ez a téma ismét a ballagás és szerenád volt; a tavalyi toplistához hasonlóan megjelentek itt a klasszikussá vált dalok: a Gaudeamus igitur mellett például Máté Péter: Egyszer véget ér, Napoleon Boulevard: Legyetek jók, ha tudtok!, Ákos: Ilyenek voltunk. Az elmúlt néhány év Zeneszöveg-listáin évszaktól függetlenül újra meg újra feltűnő dalok is kaphattak egy plusz lökést (Punnany Massif: Élvezd, Quimby: Most múlik pontosan). Újdonság ezen a téren a ballagáson is énekelt dalok között a legmagasabb, 3. helyre került az Anna and the Barbies: Márti dala (“Kezdjetek el élni…”), aminek az is segíthetett, hogy június 4-én, a nemzeti összetartozás napján Orbán Viktor Facebook-profilján is megjelent. (A szám a 2012-es Anna and the Barbies-albumon szerepelt, 2013-ban készült hozzá klip.)

A toplista szerkeszthető .xlsx formátumban innen tölthető le.

A YouTube toplista (a Spotify-on több dal nincs fent):

A Spotify toplista:

A rádiós toplista:



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: