Rengeteget változott a hangmintázás zeneipari háttere

2017 nyarán közölte a Nielsen piackutató cég, hogy az Egyesült Államokban a zenefogyasztás terén már a hiphop / R&B kategóriába tartozó zenék vezetnek, a műfaj(család) átvette a vezető szerepet a rockzenétől. A hiphopban pedig rendkívül jelentős a hangmintázás szerepe a kezdetektől fogva; egyes stílusai elképzelhetetlenek enélkül, de úgy általában is az ide sorolható számok többségében használnak hangmintákat. Ezért nagyon fontos, hogyan is áll a hangmintázás jogi, zeneipari háttere.

A legtöbben valószínűleg azt a történetet ismerik ezzel kapcsolatban, hogy 1991-ben a Turtles beperelte a De La Soult a 3 Feet High And Rising című – azóta klasszikussá lett – albumukon található hangmintáért, és e precedens értékű ügy tisztázta, hogy (legalábbis elvben) minden hangminta felhasználását engedélyeztetni kell. Valószínűleg azt is sokan tudják, hogy a hangfelvétel hangmintázása esetén mind a szerzői, mind a hangfelvételi jogok tulajdonosától engedélyt kell kérni; újravett részlet (interpolation) esetén csak a szerzőivel. Ezen túlmenően azonban rengeteg változás történt az iparágban, amikről több részterület elismert képviselői beszélgettek New Yorkban a Független Zeneműkadók Szervezete (AIMP) estjén; a Billboard számolt be részletesen az elhangzottakról.

Amikor az iparágban sokan még azt gondolták, hogy a hiphop csak múló divat lesz, előfordult, hogy egyszeri összegért engedélyezték a hangminták felhasználását. Manapság az a jellemző, hogy egy egyszeri összeg (ami általában 3000 dollár vagy afölött van) mellett a mintázott szám szerzőit felveszik az új dal szerzői közé, így a jogdíjakból is részesednek. A hangfelvétel jogtulajdonosa pedig a stream és esetleges sync bevételekből is részesednek. Az előre kifizetendő összeget általában az előadó állja a kiadói előlegből.

A híres esetek azok, amikor nem engedélyezik egy hangminta felhasználását, de a beszélgetésen elhangzottak szerint soha nem volt ilyen alacsony ezeknek a száma: 1-2% körül van. Sőt, egy szakértő szerint ha valaki hírhedt arról, hogy nemet szokott mondani, manapság vele is próbálkoznak, mert olyan a közhangulat, hogy nem kizárható, hogy végre igent mond. A hangmintázás elterjedtségét pedig azt mutatja, hogy a becslések szerint a major kiadók és nagy zeneműkiadók a megjelentetett dalok kb. 50%-ánál kell, hogy a hangminták jogosításával foglalkozzanak.

Az viszont nem változott, hogy ez rendkívül sok papírmunkát igényel, hiszen minden érdekelt fél aláírása szükséges. Ezért az esetek túlnyomó részében (a beszélgetés egyik résztvevője szerint 98%-ában!) valójában nem írnak alá szerződést, legfeljebb elküldenek egy kitöltetlen formanyomtatványt, hogy “így nézne ki a szerződés”. Pedig ez hosszú távon káros azokra a szerzőkre nézve, akik számát hangmintázták.

A lazaság olykor még ennél is nagyobb. Nagy figyelmet váltott ki nemrég Teyana Taylor a Def Jamnél megjelent, K.T.S.E. című lemeze (Kanye West rövid időn belül megjelent több produceri munkájának egyike). A jogosításokra szakosodott DMG Clearances vezetője a beszélgetésen elárulta, hogy a kiadótól 24 órát kaptak 20 hangminta jogosítására – persze ez lehetetlen volt, sőt, a június 22-én megjelent album összes mintájának jogosítása még most sem zárult le. Ez persze a már ketyegő bevételek elosztását rendkívül megnehezíti.

Bár a technológia segít mind az eltitkolni kívánt hangminták megtalálásában (állítólag sokan az iparágban a Shazamot használják erre), mind a hangmintázható, nem agyonhasznált zenék megtalálásában (a “fizikai lemeztúrást” egyre inkább leváltják az internetről levadászott zenék), nem minden oldható meg digitálisan. Például az újravett hangminta, a zenei idézet, az imitálás és az inspiráció közötti homályos határvonalakon. A beszélgetésen a Blurred Lines-perben is szakértőként alkalmazott Judith Finell elmondta: a híres-hírhedt ítélet óta – ahogy akkor sokan jósolták is – egyre többször előfordul, hogy még a megjelenés előtt szakértőket hívnak a nagyobb cégek, hogy megállapítsák, lehetne-e jogsértés miatt perelni. Ugyan spektrogramot mindenki tud használni, a fenti jogi-zenetudományi kérdés eldöntése sokszor igen komoly szakértelmet kíván. Nem véletlen, hogy az ő csapatában mindenki a zenetudomány doktora.

A De La Soul említett lemezének legismertebb slágere hat hangmintát tartalmaz a WhoSampled adatbázisa szerint



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: