Rengeteget változott a hangmintázás zeneipari háttere

2017 nyarán közölte a Nielsen piackutató cég, hogy az Egyesült Államokban a zenefogyasztás terén már a hiphop / R&B kategóriába tartozó zenék vezetnek, a műfaj(család) átvette a vezető szerepet a rockzenétől. A hiphopban pedig rendkívül jelentős a hangmintázás szerepe a kezdetektől fogva; egyes stílusai elképzelhetetlenek enélkül, de úgy általában is az ide sorolható számok többségében használnak hangmintákat. Ezért nagyon fontos, hogyan is áll a hangmintázás jogi, zeneipari háttere.

A legtöbben valószínűleg azt a történetet ismerik ezzel kapcsolatban, hogy 1991-ben a Turtles beperelte a De La Soult a 3 Feet High And Rising című – azóta klasszikussá lett – albumukon található hangmintáért, és e precedens értékű ügy tisztázta, hogy (legalábbis elvben) minden hangminta felhasználását engedélyeztetni kell. Valószínűleg azt is sokan tudják, hogy a hangfelvétel hangmintázása esetén mind a szerzői, mind a hangfelvételi jogok tulajdonosától engedélyt kell kérni; újravett részlet (interpolation) esetén csak a szerzőivel. Ezen túlmenően azonban rengeteg változás történt az iparágban, amikről több részterület elismert képviselői beszélgettek New Yorkban a Független Zeneműkadók Szervezete (AIMP) estjén; a Billboard számolt be részletesen az elhangzottakról.

Amikor az iparágban sokan még azt gondolták, hogy a hiphop csak múló divat lesz, előfordult, hogy egyszeri összegért engedélyezték a hangminták felhasználását. Manapság az a jellemző, hogy egy egyszeri összeg (ami általában 3000 dollár vagy afölött van) mellett a mintázott szám szerzőit felveszik az új dal szerzői közé, így a jogdíjakból is részesednek. A hangfelvétel jogtulajdonosa pedig a stream és esetleges sync bevételekből is részesednek. Az előre kifizetendő összeget általában az előadó állja a kiadói előlegből.

A híres esetek azok, amikor nem engedélyezik egy hangminta felhasználását, de a beszélgetésen elhangzottak szerint soha nem volt ilyen alacsony ezeknek a száma: 1-2% körül van. Sőt, egy szakértő szerint ha valaki hírhedt arról, hogy nemet szokott mondani, manapság vele is próbálkoznak, mert olyan a közhangulat, hogy nem kizárható, hogy végre igent mond. A hangmintázás elterjedtségét pedig azt mutatja, hogy a becslések szerint a major kiadók és nagy zeneműkiadók a megjelentetett dalok kb. 50%-ánál kell, hogy a hangminták jogosításával foglalkozzanak.

Az viszont nem változott, hogy ez rendkívül sok papírmunkát igényel, hiszen minden érdekelt fél aláírása szükséges. Ezért az esetek túlnyomó részében (a beszélgetés egyik résztvevője szerint 98%-ában!) valójában nem írnak alá szerződést, legfeljebb elküldenek egy kitöltetlen formanyomtatványt, hogy “így nézne ki a szerződés”. Pedig ez hosszú távon káros azokra a szerzőkre nézve, akik számát hangmintázták.

A lazaság olykor még ennél is nagyobb. Nagy figyelmet váltott ki nemrég Teyana Taylor a Def Jamnél megjelent, K.T.S.E. című lemeze (Kanye West rövid időn belül megjelent több produceri munkájának egyike). A jogosításokra szakosodott DMG Clearances vezetője a beszélgetésen elárulta, hogy a kiadótól 24 órát kaptak 20 hangminta jogosítására – persze ez lehetetlen volt, sőt, a június 22-én megjelent album összes mintájának jogosítása még most sem zárult le. Ez persze a már ketyegő bevételek elosztását rendkívül megnehezíti.

Bár a technológia segít mind az eltitkolni kívánt hangminták megtalálásában (állítólag sokan az iparágban a Shazamot használják erre), mind a hangmintázható, nem agyonhasznált zenék megtalálásában (a “fizikai lemeztúrást” egyre inkább leváltják az internetről levadászott zenék), nem minden oldható meg digitálisan. Például az újravett hangminta, a zenei idézet, az imitálás és az inspiráció közötti homályos határvonalakon. A beszélgetésen a Blurred Lines-perben is szakértőként alkalmazott Judith Finell elmondta: a híres-hírhedt ítélet óta – ahogy akkor sokan jósolták is – egyre többször előfordul, hogy még a megjelenés előtt szakértőket hívnak a nagyobb cégek, hogy megállapítsák, lehetne-e jogsértés miatt perelni. Ugyan spektrogramot mindenki tud használni, a fenti jogi-zenetudományi kérdés eldöntése sokszor igen komoly szakértelmet kíván. Nem véletlen, hogy az ő csapatában mindenki a zenetudomány doktora.

A De La Soul említett lemezének legismertebb slágere hat hangmintát tartalmaz a WhoSampled adatbázisa szerint



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading