“A show akkor kezdődik, amikor az első fotó felkerül az Instagramra”

A Rolling Stone nyáron készített interjút a Stufish Entertainment Architects cég vezetőjével, Ray Winkerrel. A cég a U2, Madonna, a Pink Floyd és legutóbb Beyoncé és Jay-Z turnéinak látványtervezője volt. Winker két nagyon fontos változást említ a mai nagy show-k látványtervezése szempontjából. Az egyik az, hogy a közönség egyre inkább az olyan élményeket keresi, amikben “elmerülhet”. Ennek akadálya, ha túl nagy a távolság a nézők és a színpad világa között: így “a kapcsolat a művész és a rajongó között nagyon könnyen megszakad”.

Ray Winker szerint ennek áthidalására születtek az olyan megoldások, mint a nézőtérre mélyen benyúló kifutók, vagy a nézők feje fölött átívelő hidak. Az interaktív elemek beépítése ebbe az irányba mutat. Ilyen lehet mondjuk egy, a koncert elején osztogatott karkötő, aminek a színe, mintázata a zenének, látványvilágnak megfelelően változik. De ilyen lehet a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazása is, vagyis egy dedikált app letöltése, amit a színpadra irányítva az amúgy is a közönség kezében lévő telefonon extra tartalmak jelennek meg – bár még nem tudni, hogy a zenerajongók mennyire lesznek vevők az ötletre.

A másik nagyon fontos változást a közösségi képmegosztás hozta. “Az Instagram, Snapchat és hasonlók korában sokkal többen értesülnek arról, mi történik egy koncerten, mint ahányan ténylegesen ott vannak az arénában” – mondja Ray Winker. “A show ma már nem akkor kezdődik, amikor felgördül a függöny, hanem akkor, amikor az első fotó készül róla” – fogalmaz. Mire egy rajongó eljut egy koncertre, már rengeteg képet láthatott arról, mi is fog történni ott. Kivéve persze, ha egy turné legelső állomására megy – de még ebben az esetben is készülnek képek a helyszínről, mielőtt még maga az előadás elkezdődne. A látványtervezőknek ezt is figyelembe kell venniük.

Ray Winker az “Instagram moment” kifejezést használja arra, hogy a látványtervezőknek egyre inkább gondolniuk kell arra, hogy jól fotózható, a közösségi médiában jól kinéző pillanatokat tervezzenek a show-ba. A Rolling Stone újabb, a témába vágó interjújában LeRoy Bennett szintén erről beszél. A látványtervező, aki olyanokkal dolgozott már, mint Madonna, Prince, Lady Gaga és Paul McCartney, azt mondja, hogy kifejezetten az előadóktól jön a nyomás: azt akarják, jól nézzen ki a koncert – és persze ők maguk is – a netre felkerülő képeken. Az egész koncertet nem szabad pusztán ennek szolgálatába állítani, de mindenképpen figyelembe kell venni ezt is. Például kifejezetten erre való tekintettel tervezik az előadók megvilágítását, ami rendkívül komplikált feladat, hiszen a rajongók nemcsak az optimális szögből, hanem mindenhonnan fotóznak majd a sztárt. És elég egy rossz kép, ami elterjed, és onnantól nem számít, hogy hány jó készült.

LeRoy Bennett szerint az “Instagram moment” keresése vezetett többek között ahhoz, hogy mostanában egyre több nagy koncerten vannak elnagyolt méretű díszletelemek, mint például Taylor Swiftnél hatalmas kígyó, Drake-nél lebegő Ferrari, Travis Scottnál felfüggesztett madár, aminek a hátára állt a rapper. Persze ez nem egy új trükk – a Pink Floyd már hetvenes években már használta a lebegő disznót, aminek történetéről külön Wikipedia-szócikk szól. A különleges, jól fotózható látvány mellett a cél az Bennett szerint, hogy a sztárt – aki fölött mondjuk ott lebeg a Ferrari – kiemelje, elválassza a színpadon történő sok egyéb, figyelmet elterelő eseménytől.

Az interjúban szó van a rendkívül gyorsan terjedő LED-falakról (azóta, hogy a U2 először használta a PopMart turnén, jóval jobb és olcsóbb lett a technika, ami azt hozza magával, hogy ha már ott van a hatalmas fal, akkor mindig lennie kell rajta valaminek) és lézerekről (ez a technológia is sokat fejlődött: amikor Bennett a hetvenes években elkezdett ilyeneket használni, még vízhűtéssel működött, és veszélyes lett volna a közönségre irányítani). A Rammsteinnel 16 éve dolgozó LeRoy Bennett a pirotechnikáról is szót ejt, például arról, hogy az ezekre vonatkozó biztonsági szabályok országonként, vagy akár városonként eltérnek, így minden turnéállomáson külön kell egyeztetni a helyi hatóságokkal, hogy pontosan mi is történik. Ray Winker szerint egyébként a pirotechnika az, amihez mindig vissza fognak nyúlni a látványtervezők, amikor valami nagyszabású és izgalmas dologra van szükségük.

LeRoy Bennett szerint összességében ha nem is hátráltató tényező a közösségi média figyelembe vétele, aránytalan nyomást helyez a látványtervezőkre és a művészekre. Szerinte – bár ezt nevetve mondja – jó megoldás lenne kitiltani a telefonokat a koncertekről – amire vannak is kísérletek, egyre népszerűbb például a Yondr nevű cég szolgáltatása, akik speciális tokba helyezik a telefont a belépésnél, így lehet hallani a csöngését, érezni a vibrálását, de a tokból csak a koncert helyszínét elhagyva lehet kivenni.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: